Review – Escape from Pretoria (2020)

Regie: Francis Annan
Cast: Daniel Radcliffe, Daniel Webber, Ian Hart, Mark Leonard Winter & Ratidzo Mambo
Genre: Thriller, drama
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 7 augustus 2020

In een nog niet zo heel ver verleden werd de Westerse wereld gedomineerd door een denken van rassenscheiding. De ‘goede en brave’ blanke leefde zowel in de Verenigde Staten als in Zuid-Afrika – en vaak ook elders in de wereld – compleet gescheiden van de ‘boosaardige en criminele’ kleurling. Het duurde immers tot 1990 vooraleer in Zuid-Afrika een einde kwam aan de vreselijke ongelijkheid, die op vele plekken vandaag de facto nog steeds bestaat. Uiteraard was lang niet iedereen – ook blanken niet – het eens met het gevoerde beleid en werd er door de jaren heen steeds meer opstandigheid waargenomen. Daarover gaat Escape from Pretoria, een kleine dramathriller die een tijdje terug op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken verschenen is.

Tim Jenking en Stephen Lee zijn twee blanke Zuid-Afrikanen die het gehad hebben met het systeem van rassenscheiding in het land. Wanneer ze zich in 1978 aansluiten bij de anti-apartheidsbeweging en vredevol een duizendtal pamfletten verspreiden, worden ze opgepakt. Na een kort onderzoek en zware rechterlijke veroordeling, worden de twee opgesloten in Pretoria, een gevangenis waar nauwelijks iemand uitgeraakt. Tim en Stephen zijn echter niet van plan om hun tijd uit te doen en willen zo snel mogelijk terug hun verantwoordelijkheid binnen de beweging opnemen. De twee knappe koppen bedenken een manier om uit de gevangenis te ontsnappen. Zal hen dat ook echt lukken of is alle moeite tevergeefs?

Het anti-apartheidsregime was voor Zuid-Afrika ongetwijfeld een zeer donkere pagina in de lange geschiedenis van het land. Het idee dat mensen op basis van ras opgedeeld moeten worden in de maatschappij is dan ook volkomen verwerpelijk. Die boodschap poogt regisseur-scenarist Francis Annan met zijn nieuwe film vast en zeker over te brengen. Het begin is dan ook ijzersterk. Jammer genoeg verliest Escape from Pretoria die mooie focus na een kwartiertje helemaal uit het oog. Annan besteedt het merendeel van de tijd immers aan het spannende ontsnappingsverhaal en de lange weg daarnaartoe. Vergis je niet: alles is tot op de laatste seconde behoorlijk entertainend en goed uitgevoerd. Het is alleen zonde dat de focus voornamelijk ligt op het entertainende en te weinig op het leerrijke aspect.

Escape from Pretoria is evenwel allesbehalve een slechte film. De sfeer, het tempo en de regie… eigenlijk zit alles behoorlijk goed. Ook de aandacht voor de personages is helemaal in orde. Tim Jenkin en Stephen Lee – twee mannen die zich destijds heel erg ingezet hebben voor de anti-apartheidsbeweging – zijn immers interessante en goed uitgewerkte persoonlijkheden die je gedurende de hele prent graag blijft volgen. Opvallend is wel dat alles redelijk oppervlakkig blijft. De personages worden sterk vertolkt door respectievelijk Daniel Radcliffe, die alle moeite van de wereld doet om zijn Harry Potter-imago van zich af te werpen, en Daniel Webber. De twee zijn uitstekend gecast en vullen elkaar ook perfect aan. Verder zie je in deze kleine thriller ook nog Ian Hart en Mark Leonard Winter de revue passeren.

Met zijn nieuwe prent poogt regisseur-scenarist Francis Annan – hij maakte eerder kleine en onbekende films – een kritische blik te werpen op het Apartheidsregime zoals het tot drie decennia terug in Zuid-Afrika bestond. Dat lukt tot op een zeker niveau wel, maar eigenlijk weet de film toch voornamelijk te entertainen. Het verhaal van een knappe ontspanningspoging is goed verteld en spannend in beeld gebracht, maar blijft over de gehele lijn behoorlijk opervlakkig. Radcliffe en Webber doen het goed, maar ook hun personages zijn niet altijd even indrukwekkend. Escape from Pretoria is dus een behoorlijk degelijke ontsnappingsthriller, maar ook niet meer dan dat. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 7 augustus 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Escape from Pretoria al gekeken en vond je de film ook zo entertainend en spannend? Vond je het ook jammer dat de film niet al te leerrijk was? Laat het ons nu weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.