Review – Star Wars: The Rise of Skywalker (2019)

Regie: J.J. Abrams
Cast: Daisy Ridley, Adam Driver, John Boyega, Oscar Isaac, Carrie Fisher & Domhnall Gleeson
Genre: Actie, avontuur, sciencefiction
Distributeur: Lucasfilm
Releasedatum bioscoop: 18 december 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 5 juni 2020

Wanneer een grote filmfranchise of een bekende televisiereeks tot een einde komt, voelt dat altijd aan als een erg bittere pil om te slikken. Dat was vast en zeker het geval toen Peter Jackson met de laatste film in de reeks van The Hobbit voor altijd Midden-Aarde verliet. In 2019 kwam er na jaren van cinemaplezier ook aan een andere gigantische franchise die minstens even veel grandeur had tot een einde. J.J. Abrams en Lucasfilm presenteerden met Star Wars: The Rise of Skywalker immers de allerlaatste titel in de langlopende Skywalker-saga. De meningen over de film waren ongelooflijk verdeeld. Is dit de finale die Star Wars verdiende of loopt echt alles mis? Lees snel verder als je dat te weten wil komen.

Alles dreigt te veranderen. Terwijl de First Order zich lijkt klaar te maken voor een nieuwe en gevaarlijk offensief, krijgt het Verzet via een nieuwe spion te horen dat niemand minder dan Emperor Palpatine uit de dood teruggekeerd is. Rey, Poe, Finn en Chewie willen er alles aan doen om een nieuw bloedbad te vermijden en pogen te achterhalen waar de superschurk zich bevindt. Daarom moeten ze op zoek gaan naar een speciaal baken, het enige object dat de precieze locatie van de gevaarlijke Palpatine kan aanduiden. Terwijl alles steeds gevaarlijk aan begint te voelen, vecht ook Rey inwendig tegen haar demonen, zeker wanneer Kylo Ren steeds meer moeite doet om haar over te halen naar de Dark Side. Hoe zal dit aflopen? Één ding is zeker: alleen met hoop kan het Verzet dit overleven…

The Rise of Skywalker is net zoals Solo: A Star Wars Story (2018) een film die geplaagd werd door een aantal ‘position switches’ op de set. Zo was het aanvankelijk de bedoeling dat Colin Trevorrow, de man die eerder Jurassic World (2015) regisseerde, de laatste Star Wars-prent ging regisseren. Door de – volgens ons volkomen onterechte – storm van kritiek op The Last Jedi (2017) van topregisseur Rian Johnson besliste Disney om opnieuw J.J. Abrams aan te werven. Van Abrams weten we al langer dat hij een uitstekend uitstekend regisseur is. Met dit gigantisch ruimte-epos ontpopt Abrams zich echter wel tot een serieuze Disneymarionet. The Rise of Skywalker is immers een behoorlijk gepolijste, brave en vaak ietwat chaotische finaleprent die niet iedereen tevreden zal stellen. Het entertainmentgehalte is gigantisch in het tweede deel van de prent, maar toch blijf je altijd wat op je honger zitten. Daarenboven worden bepaalde verhaallijnen gewoon niet uitgewerkt.

Bovendien is deze finaleprent, zoals verwacht, erg volgepropt met verwijzingen naar ander Star Wars-materiaal. Dat maakt The Rise of Skywalker vast en zeker ook een behoorlijk vermoeiende film. Maar vergis je niet: deze Star Wars-titel is allesbehalve slecht en de hier geleverde kritiek is uiteraard ondergeschikt aan alle positieve elementen in de prent. Zo doet Abrams het wederom schitterend als regisseur en zijn ook de speciale effecten wederom om duimen en vinger bij af te likken. Ook de knappe score van John Williams en het acteerwerk staan helemaal op punt. Zo schitteren John Boyega, Adam Driver, Daisy Ridley en Oscar Isaac wederom uitstekend als respectievelijk Finn, Kylo Ren, Rey en Poe. Merk trouwens ook op dat Carrie Fishers Leia bijzonder mooi neergelegd wordt in deze finaleprent.

Met Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker komt er voor eens en voor altijd een einde aan de langlopende Skywalker-saga. J.J. Abrams levert een brave, volgepropte en niet altijd even indrukwekkende finalefilm af die voor sciencefictionfans absoluut schitterend is. De Star Wars-fan zal echter met kritisch oog moeten vaststellen dat de film toch met enige problemen kampt. Abrams regie is goed en ook de CGI is indrukwekkend, net zoals het acteerwerk van de hele cast. Alleen kan je finaal niet anders dan opmerken dat Star Wars misschien een andere apotheose verdiende. Hoe dan ook blijft de film over de gehele lijn echt de moeite waard. The Rise of Skywalker wordt verdeeld door Lucasfilm en ligt sinds 5 juni 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Heb jij intussen ook alle Star Wars-films gekeken? Wat vond jij van de negende aflevering in de Skywalkerreeks? Vond je The Rise of Skywalker ook zo’n dubbeltje op zijn kant? Laat het ons weten door hier onder te reageren.