Review – Above Suspicion (2020)

Regie: Phillip Noyce
Cast: Emilia Clarke, Jack Huston, Johnny Knoxville, Sophie Lowe, Austin Hébert & Kevin Dunn
Genre: Actie, biografie, misdaad
Distributeur: WW Entertainment
Releasedatum DVD: 16 september 2020

In de Verenigde Staten zijn er heel wat achtergestelde gebieden te vinden. In Europa hebben we vaak de indruk dat de VS dé place to be zijn en dat alles er geweldig is zodat effectief al je dromen werkelijkheid kunnen worden. Wat niemand echter lijkt te beseffen, is dat een groot deel van het land aanvoelt als heuse ontwikkelingslanden waar armoede en slechte leefomstandigheden voor de lokale bevolking dagdagelijkse kost zijn. Dat was voornamelijk ook zo toen in de loop van de jaren ’80 een einde kwam aan de mijnbouw. Veel mensen zochten toen naar een manier om te ontsnappen uit hun eigen stadje of dorpje in de hoop een nieuw leven op te kunnen bouwen. Daar over gaat Above Suspicion, een kleine dramathriller met Emilia Clarke en Jack Huston.

Anno 1988 is het leven in Pikeville, een klein en voormalig mijnstadje in Kentucky, erg moeilijk geworden. Het verdwijnen van de mijnbouw heeft immers voor een gigantische werkloosheidsgolf gezorgd. Ook Susan ‘Susie’ Smith is daar het slachtoffer van. Om toch maar iets te kunnen verdienen fraudeert ze zo veel als ze kan én begeeft ze zich samen met haar ex in het drugsmilieu. Alles verandert wanneer Mark Putham in het stadje arriveert. De ambitieuze jonge FBI-agent krijgt de opdracht om de lokale criminaliteit op te kuisen en legt al gauw contact met Susie, die zijn meest belangrijke informante wordt. Susie besluit hem alle info te geven en al gauw wordt de band tussen de twee bijzonder hecht. Is dit dé mogelijkheid voor Susie om eindelijk een stap in de grotere wereld te zetten?

Wie de korte inhoud van Above Suspicion onder de loep neemt, ontdekt meteen een heel interessant en gelaagd verhaal. Verrassend is dat niet. Het scenario van Chris Gerolmo is immers gebaseerd op een waargebeurde en spraakmakende FBI-zaak. Dit zorgt er dan ook voor dat je vanaf de allereerste seconde gebiologeerd naar het scherm staart. Het verhaal is goed geschreven en wordt aangenaam verteld, maar nooit voelt de film echt aan als een schitterende topper. Ondanks het goede verhaal is de prent immers nu en dan iets te rommelig. Regisseur Phillip Noyce en scenarist Chris Gerolmo leggen de focus immers niet steeds even goed en dat is echt zonde. Maar vergis je niet: deze kleine misdaadprent is allesbehalve slecht.

Gedurende de hele prent blijf je immers geïnteresseerd en dat heeft hoe dan ook allemaal te maken met de zorgvuldig uitgewerkte personages. Susan Smith is immers een boeiende persoonlijkheid die worstelt met zichzelf en iedereen in haar omgeving. Ze ziet in de kersverse FBI-agent Putham dan ook dé uitgelezen kans om het arme Pikeville voor goed achter zich te laten. Susan maakt een aangename psychologische ontwikkeling doorheen het verhaal door, hetgeen alles nog beter maakt. Bovendien wordt de rol sterk vertolkt door Game of Thrones-veterane Emilia Clarke. Haar landelijk accent is niet steeds even indrukwekkend, maar op haar acteerwerk kan je maar amper iets aanmerken. Ook Mark Putham zelf is een boeiende man die zijn inwendige demonen bekampt. De rol wordt gebracht door een straffe Jack Huston, die je misschien kent van de Netflix-prent The Irishman (2019). Verder zie je ook nog Johnny Knoxville als Cash en Sophie Lowe als Kathy de revue passeren.

Nu en dan brengen filmdistributeurs verrassende prenten uit die bij ons niet in de bioscoopzalen te bewonderen waren. Above Suspicion hoort met grote zekerheid in die groep van films. De prent van regisseur Phillip Noyce vertelt immers het interessante en waargebeurde verhaal van een arme vrouw die er alles aan doet om via de politie een nieuw leven te vinden. Dat brengt vanzelfsprekend allerhande spannende, gevaarlijke en dramatische gevolgen met zich mee. Het verhaal is goed geschreven, al voelt alles nu en dan een tikkeltje te rommelig aan. De goede personage-opbouw en sterke acteerprestaties van Emilia Clarke en Jack Huston maken dat alles echter helemaal goed. Above Suspicion is dus zeker de moeite waard. De prent wordt verdeeld door WW Entertainment en ligt sinds 16 september 2020 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Had jij ooit al gehoord van deze kleine biografische misdaadthriller met Emilia Clarke en Jack Huston? Heb je de film intussen al gekeken en was jij ook zo aangenaam verrast? Of vond je de films stukken minder goed dan wij? Laat het ons weten door hier onder te reageren.