Review – The Outsider: Seizoen 1 (2020)

Regie: Jason Bateman, Andrew Bernstein e.a.
Cast: Ben Mendelsohn, Cynthia Erivo, Jason Bateman, Billy Camp & Julianne Nicholson
Genre: Criminaliteit, drama, horror
Originele zender: HBO
Belgische zender: Streamz en Streamz+
Releasedatum DVD: 2 september 2020

Een dikke tien dagen geleden werd het streaminglandschap in België aan een grondige verandering onderworpen. Nadat Netflix en Amazon Prime bij ons al een aantal jaren ingeburgerd waren, lanceerden in de week van 14 en 15 september immers zowel Disney+ als het gloednieuwe Vlaamse Streamz. Via die laatste zijn onder meer schitterende nieuwe VTM-reeksen te bewonderen, zoals de langverwachte Vlaamse topreeks De Bende van Jan de Lichte. En dat is lang nog niet alles. Streamz heeft immers het label ‘Home of HBO’ overgenomen van Play en Play More van Telenet en dat betekent dat vanaf heden ook iedereen de sterke HBO-reeksen kan bewonderen. Één van de reeksen die je best niet mist is The Outsider, een spannende psychologische en duistere serie die sinds begin deze maand ook op DVD in de winkelrekken ligt.

In het rustige Amerikaanse stadje Cherokee, gelegen ergens in de staat Georgia, gebeurt doorgaans niet heel veel. Het leventje gaat er immers gewoon zijn gang zoals dat in andere kleine stadjes gebeurt. Dat verandert echter volledig wanneer de gemeenschap opgeschrikt wordt door de brutale verkrachting van en moord op Frank Peterson, een jongetje dat door iedereen graag gezien werd. De lokale politie, onder leiding van detective Ralph Anderson, gaat meteen op zoek naar een mogelijke dader en vindt al gauw een grote bewijslast tegenover Terry Maitland, een leraar en coach die door iedereen gekend is. Niet veel later ontdekken Anderson en Maitlands advocaat echter bewijs dat alles tegenspreekt. Wat is er aan de hand? Wie heeft de jonge Frank echt vermoord? Zullen ze ooit antwoorden vinden?

HBO staat al langer dan vandaag bekend om ijzersterke topreeksen die je niet mag missen. Denk zo bijvoorbeeld maar aan de fantastische en spannende familiereeks His Dark Materials of Westworld. In dat lijstje hoort ongetwijfeld ook The Outsider thuis. De duistere en psychologische misdaadserie is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King en is uitstekend opgebouwd. Het verhaal gaat over een schijnbaar oplosbare moordzaak die nagenoeg iedereen verrast, ook jou als kijker. Voortdurend zoek je met de personage mee naar hoe alles aan elkaar hangt en dat is natuurlijk alleen maar positief. Tot op de laatste seconde zit het verhaal goed, al had het tempo hier en daar een stukje hoger mogen liggen. Nu en dan lijken de afleveringen immers stil te vallen.

Naast het boeiende en spannende verhaal weten de makers van deze reeks de kijker ook te verbluffen met fantastisch uitgewerkte personages. Zo volg je doorheen iedere aflevering het doen en laten van Ralph Anderson, een man die een paar jaar geleden zelf zijn kind verloor en dus maar al te goed begrijpt waarom deze zaak zo snel mogelijk opgelost moet worden. Doorheen de reeks maakt de man een sterke psychologische ontwikkeling door en dat is mooi om zien. Door het mooie en vooral beheerste acteerwerk van de grote Ben Mendelsohn komt alles nog mooier tot zijn recht. Ook Holly Gibney, een hyperintelligente privédetective die erbij gehaald wordt om alles tot op het bot te onderzoeken, is een ijzersterk personage dat je interesse keer op keer wekt. Dat hangt vanzelfsprekend nauw samen met het acteerwerk van Cynthia Erivo. Verder duiken ook Jason Bateman, Julianne Nicholson, Billy Camp en Mare Winningham op in interessante rollen.

The Outsider is een tiendelige psychologische misdaadthriller die op vele vakken een schot in de roos is. Het verhaal is boeiend en spannend verteld en ook de personages zitten over de gehele reeks zeer goed. Door de mooie regie van onder andere Jason Bateman en Andrew Bernstein komt alles visueel ook op zijn pootjes terecht. Bovendien wordt ieder personage neergezet door sterke acteurs en wordt de cast geleid door de fantastische Ben Mendelsohn en de al even straffe Cynthia Erivo. Om een lang verhaal kort te maken: ondanks het soms ietwat te trage tempo heeft The Outsider alles in zich om je tal van fijne televisieavonden te bezorgen. De reeks wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 2 september 2020 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij deze nieuwe reeks, gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King, al gekeken? Ben je van plan om The Outsider een kans te geven na het lezen van onze recensie of spreekt de serie je niet aan? Laat het ons weten door hier onder te reageren