Review – You Should Have Left (2020)

Regie: David Koepp
Cast: Kevin Bacon, Amanda Seyfried, Colin Blumenau & Avery Tiiu Essex
Genre: Drama, horror, mysterie
Releasedatum DVD en Blu-Ray: 21 oktober 2020

Iedereen draagt wel op één of andere manier een geheim met zich mee. Het is dan ook veilig om te stellen dat je zelfs de persoon met wie je iedere dag in bed ligt eigenlijk niet helemaal kent. Sommige dingen willen we gewoonweg niet tegen elkaar zeggen. De vraag is dan alleen in hoeverre we dat kunnen rijmen met ons eigen geweten. Zal dat ons immers op een gegeven moment niet de spiegel voorhouden en ons vertellen dat je beter geen geheimen hebt? Over die fijne thematiek gaat You Should Have Left, een gloednieuwe horrortitel van Universal Pictures met Kevin Bacon en Amanda Seyfried in de hoofdrollen. Is dit de perfecte Halloweenprent of laat je de film beter compleet links liggen? Lees snel verder als je dat samen met ons te weten wil komen.

Theo Conroy is een voormalige en wereldberoemde bankier die sinds een aantal jaren teruggetrokken samenleeft met zijn nieuwe echtgenote Susanna, een succesvolle actrice die de ene interessante rol na de andere beetheeft. Wanneer Theo en Susanna besluiten om samen met hun dochtertje Ella even tot rust te komen en een huis te huren in het landelijke Wales, kunnen ze hun ogen niet geloven. Het huis waar ze verblijven is immers een prachtig en modern kasteel dat pico bello in orde is. Alleen is er één ding echt vervelend: Theo wordt geplaagd door akelige nachtmerries die bijzonder echt lijken. Na een kleine dag merken hij en zijn dochter dat er vreemde dingen gebeuren die Theo’s verleden terug oprakelen. Beeldt de man het zich in of is er echt iets akeligs aan de hand?

Horrorfilms zijn er in alle geuren en kleuren. Dat is iets wat ook jij ongetwijfeld weet. Één van de horrorprenten die wel vaker voorkomen, zijn de films waarin er iets vreemds gebeurd met een huis. You Should Have Left hoort thuis in dat rijtje. Regisseur-scenarist David Koepp, die je ongetwijfeld kent van de scenario’s van Jurassic Parc (1993) en War of the Worlds (2005), probeert de kijker echter een prent voor te schotelen die inhoudelijk veel sterker is dan dat. Zo staat het vreemde huis waar de Conroys belanden symbool voor het geweten van de man des huizes. Die insteek is zeker interessant. Toch kan je er maar moeilijk omheen: verhaaltechnisch is Koepps nieuwste prent een serieus rommeltje.

Zijn er dan geen goede elementen terug te vinden in You Should Have Left? Zeker wel. David Koepp presenteert de kijker immers een bijzonder stijlvolle en met momenten ook echt spannende horrorprent. Visueel is de film echt een schot in de roos. Ook op het vlak van de personages, die beter uitgewerkt zijn dan in de doorsnee horrorprent, stelt de film geenszins teleur. Het is leuk dat je als kijker gaandeweg steeds meer te weten komt over het verleden van de ietwat obsessieve Theo Conroy. De rol wordt bovendien sterk neergezet door Kevin Bacon. Ook actrice Susanna, goed gebracht door Amanda Seyfried, komt goed over. Het is alleen zonde dat ook zij – met momenten letterlijk – verloren lopen in Koepps bizarre script.

Met zijn nieuwe film, de eerste film die hij regisseerde sinds Mortdecai (2015), probeert regisseur-scenarist David Koepp om een eigenwijze horrortitel te brengen die je van de eerste seconde tot het laatst beeld op het puntje van je stoel laat zitten. Jammer genoeg is daar maar weinig van aan. You Should Have Left is met momenten zeker spannend en visueel sterk, maar kan je verhaaltechnisch maar weinig bekoren. Dat wordt deels goedgemaakt door de sterke personages en het meer dan degelijke acteerwerk van Kevin Bacon en Amanda Seyfried, maar ook zij beginnen na verloop van tijd te dwalen. You Should Have Left is dus niet meer dan een matige horrorprent zoals je er al vele gezien hebt. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 21 oktober 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Vind jij de tandem Kevin Bacon en Amanda Seyfried ook zo fijn om te bewonderen? Heb je You Should Have Left al gekeken en vond je de film schitterend? Of ga je eerder akkoord met onze genuanceerde mening? Laat het ons weten door hier onder te reageren.