Review – Bad Education (2020)

Cast: Hugh Jackman, Allison Janney, Annaleigh Ashford, Geraldine Viswanathan & Rafael Casal
Genre: Biografisch drama, komedie, criminaliteit
Originele zender: HBO
Belgische zender: Streamz+
Distributeur: Warner Bros.
Releasedatum DVD: 7 oktober 2020, enkel beschikbaar in Nederland

In de Verenigde Staten is het politico-juridische systeem volledig anders dan bij ons. De rechtstraditie is immers gestoeld op het Anglo-Amerikaanse systeem en ook qua politiek ligt alles er enigszins anders. Dat leidt ertoe dat ook het financieringssysteem, dat vaak gestoeld is op effectief directe bijdagen door burgers van de eerste lijn, erg gevoelig is voor frauduleuze praktijken van allerlei aard. En dat is zeker ook het geval binnen het onderwijs. Daarover gaat Bad Education, een telvisiefilm met Hugh ‘Wolverine’ Jackman van televisiestudio HBO die eerder dit jaar uitkwam en die door filmfans en -critici erg werd gesmaakt. Is het leerrijke cinema of regelrecht tijdverlies dat je liever aan je voorbij laat gaan? Lees snel verder als je dat wil ontdekken!

Het is 2002 en er heerst in de Verenigde Staten een heuse schoolstrijd. Dat is ook het geval in Long Island, waar de scholengemeenschap Roslyn er alles aan doet om hoog aangeschreven te blijven. De hoge positie van de school is volledig het gevolg van de inspanningen van de superintendent Dr. Frank Tassone, een charismatische man die door iedereen graag wordt gezien. Franks reputatie wordt echter erg wankel wanneer studente Rachel Bhargava een onderzoek begint voor een artikel in de lokale schoolkrant. Al gauw ontdekt ze immers dat Frank en zijn assistente Pam Gluckin op een grote schaal fraude hebben gepleegd. Alleen is er één probleem: de reputatie van de scholen zal volledig vergaan wanneer dit aan het licht komt. Zal Frank verantwoording moeten afleggen of wordt dit alles een enorme doofpotoperatie?

Fraude is iets dat gebeurt in elk land, ook in ons kleine Belgenlandje. Dat dit echter ook gebeurt binnen het onderwijssysteem in de VS doet enigszins de wenkbrauwen fronsen. Bad Education is immers gebaseerd op waargebeurde feiten. Daardoor is je interesse in de televisiefilm van meet af aan dan ook enorm groot. Het scenario, van de hand van de relatief jonge Mike Makowsky, zit bovendien erg goed in elkaar. De film houdt immers perfect het evenwicht tussen een komische noot en de dramatische gebeurtenissen binnen de scholengemeenschap. Als je daarnaast ook nog kan genieten van een heerlijke regie van Cory Finley weet je eigenlijk al meer dan genoeg. Ja hoor, het is helemaal terecht dat Bad Education eerder dit jaar aan de haal ging met de Emmy voor Beste televisiefilm.

Niet alleen het scenario en de regiekunsten van Finley zijn uitstekend. Ook het acteerwerk en de personages zitten over de gehele lijn meer dan snor. Je kan je immers maar al te goed voorstellen dat nagenoeg iedereen als een blok viel voor de charmes van de charismatische Dr. Frank Tassone. Dat alles wordt nog duidelijker dankzij het indrukwekkende acteerwerk van Hugh Jackman, de Australiër die al langer dan vandaag bekend staat om zijn fantastische talenten. Ook de slinkse Pam Gluckin is een interessante persoonlijkheid. Dat de rol voortreffelijk wordt neergezet door een zalige Allison Janney doet natuurlijk ook veel. Tot slot zorgen ook Geraldine Viswanathan en Annaleigh Ashford voor sterk acteerwerk in goede rollen. Let tot slot ook op Rafael Casal die de show steelt als Kyle Contreras.

Je hoeft lang niet altijd naar grote bioscoopfilms te kijken om te kunnen genieten van formidabele cinema. Dat bewijst regisseur Cory Finley met zijn nieuwe televisiefilm Bad Education. Het verhaal over een vreselijk fraudegeval in het onderwijs in de VS is niet alleen interessant, het is ook echt gewoon entertainend. De film won dan ook volledig terecht de Emmy voor Beste televisiefilm. De personages zijn uitstekend uitgewerkt en ook het acteerwerk van onder meer Jackman en Janney voelt fantastisch aan. Kortom: ben je nog op zoek naar een interessante én leuke film voor vandaag? Twijfel dan niet en geef Bad Education een kans. De HBO-film wordt verdeeld door Warner Bros en ligt sinds 7 oktober 2020 op DVD in de winkelrekken. De film is ook beschikbaar via Streamz+. Bekijk de trailer nu.

Heb jij deze televisiefilm met Hugh Jackman en Allison Janey al gekeken en vond je hem ook zo goed? Of spreekt Bad Education je hoe dan ook niet aan? Ben je van plan de film nog te kijken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.