Review – Tenet (2020)

Regie: Christopher Nolan
Cast: John David Washington, Elizabeth Debicki, Robert Pattinson, Kenneth Branagh & Himesh Patel
Genre: Actie, sciencefiction, mysterie
Distributeur: Warner Bros.
Releasedatum bioscoop: 26 augustus 2020
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 21 december 2020

Één van de sectoren die door het coronavirus heel hard werd geraakt, is de cultuursector. Tijdens de verschillende lockdowns werden cultuurhuizen immers abrupt gesloten waardoor acteurs, filmmakers, podiumbouwers en alle andere beroepsgroepen die in de sector actief zijn plots zonder werk kwamen te zitten. Ook in de film- en serie-industrie betekende Covid-19 een plots én gigantische stoorzender. Tal van films werden uitgesteld naar 2021 en zelfs nog verder. Er was echter één regisseur die voet bij stuk hield: Christopher Nolan. De grote Britse topregisseur was immers vastbesloten om zijn nieuwe prent Tenet in 2020 met het grote publiek te delen en dat gebeurde dan ook in de zomer. De film beloofde een reusachtig spektakel te worden dat je niet mag missen. Maar is dat ook echt het geval?

Een intelligente CIA-agent probeert om in Kiev samen met zijn team een belangrijke operatie tot een goed einde te brengen. Wanneer dat echter faliekant afloopt, belandt hij plotsklaps middenin een vreemde nieuwe zaak die helemaal draait rond ‘tenet’. Er blijkt immers een nieuwe koude oorlog te woeden met een vijand die ongewone tactieken gebruikt die volgens de natuurkunde volledig onmogelijk zijn. Samen met Neil, een andere topagent, legt de man contact met Kat. De vrouw van de Russische wapenhandelaar Sator zou immers voor iedereen meer klaarheid kunnen scheppen over wat er aan de hand is en wat Sators rol daarin is. Al gauw wordt duidelijk dat ook de CIA-agent en Neil gebruik moeten maken van onconventionele technieken om een gigantische oorlog te allen prijs te vermijden. Zal dat lukken?

Christopher Nolan is momenteel één van de allerbeste regisseurs die je maar kan bedenken. De man staat ervoor bekend om entertainende topcinema te brengen die je intellectueel ook echt uitdaagt. Dat is met Tenet niet anders. Nolan dompelt je onder in een vreemde wereld waarin tijd en entropie volledig geïnverteerd zijn. Aanvankelijk begrijp je eigenlijk maar matig waarover de prent gaat, maar hoe meer het verhaal zich ontplooit, hoe meer het allemaal duidelijker wordt. Alleen begrijp je finaal zelfs niet alles wat er gebeurt. Desalniettemin kan je niet anders dan vaststellen dat de grote Christopher Nolan alweer een parel van een film op het publiek heeft losgelaten. De actiescènes zijn zoals steeds gewoonweg briljant en ook de practical effects – want Nolan heeft een hekel aan verkeerd gebruikte CGI – zijn imponerend knap.

Zoals je het van de Brit gewoon bent, schotelt hij je ook in Tenet complexe personages voor die over de gehele lijn erg gelaagd zijn. Dat is niet anders met ‘de agent’ die je doorheen de prent volgt. Het bewust naamloze personage, met grote finesse vertolkt door de briljante John David Washington, is mysterieus tot op het einde. Ook Neil, de intelligente agent die hij leert kennen, is een sterk personage. Die rol wordt fantastisch gebracht door Robert Pattinson, die inmiddels ook getekend heeft voor de rol van Batman in The Batman van Matt Reeves. Tot slot zie je ook nog Elizabeth Debicki de revue passeren als de getormenteerde Kat en steelt een fantastische Kenneth Branagh de show als de gevaarlijke Russische wapenhandelaar Sator, een personage dat het met nagenoeg niemand kan vinden.

Tenet is zonder twijfel – en dat is eigenlijk ook niet moeilijk aangezien bijna alle films uitgesteld werden – hét cinemaspektakel van 2020. De film van Christopher Nolan is een sciencefiction- en actiemonument van de bovenste plank. Nolan’s verhaal is niet alleen erg meeslepend, het daagt je intellectueel ook erg uit. Samen met de personages probeer je immers helemaal te begrijpen wat er aan de hand is en wie aan de oorzaak ligt van de nieuwe koude oorlog. De prent is visueel oogverblindend en ook op het vlak van de personages zit alles goed. John David Washington en Robert Pattinson voeren de cast aan en schitteren naast een briljante Debicki en een sterke Branagh. Kortom: dit is niet te missen cinema. Tenet wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt vanaf 21 december 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij snel naar de bioscoop gegaan toen Tenet na tal van uitstelpogingen eindelijk in de Belgische zalen te bewonderen was? Wat vond jij van het moeilijke verhaal van Christopher Nolan? Was je ook onder de indruk? Laat het ons weten door hier onder te reageren.