Review – Antebellum (2020)

Regie: Gerard Bush & Christopher Renz
Cast: Janelle Monáe, Eric Lange, Jack Huston, Jena Malone, Kiersey Clemons & Tongayi Chirisa
Genre: Drama, horror, mysterie
Distributeur: WW Entertainment, in samenwerking met Splendid Film
Releasedatum bioscoop: 9 september 2020
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 27 januari 2021

Intussen zijn we al een maand ver in het prille 2021. Dat betekent natuurlijk niet dat we niet meer stil staan bij wat er allemaal gebeurd is in 2020. Het jaar zal wellicht de geschiedenis ingaan als één van de meest vreselijke jaren sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Door de coronacrisis lag namelijk de gehele wereld zo goed als plat. 2020 was echter ook het jaar van heel wat andere dingen. Zo liet George Floyd het leven na een vreselijke tussenkomst van enkele Amerikaanse politieagenten  en ontstond de wereldwijde ‘Black Lives Matter’-beweging. Het is immers duidelijk dat overal ter wereld mensen met een donkere huidskleur erg onheus behandeld worden. Maar wat als dat nog meer verregaande proporties aanneemt? Daarover gaat Antebellum, een brandend actuele horrorprent die sinds deze week op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken ligt.

Eden is een dappere Afro-Amerikaanse vrouw die haar dagen slijt als slavin op een plantage die gecontroleerd wordt door de Confederatie tijdens de burgeroorlog en waar mensen met een donkere huid geen woord mogen zeggen. Dagdagelijks wordt ze het slachtoffer van de blanke generaals en korporaals die denken dat ze eender wat mogen doen met ‘hun negro’s’. Wanneer een mislukte ontsnappingspoging faliekant afloopt, laat Eden de moed echter niet zakken. Samen met haar goede vriend Eli plant ze immers een nieuwe manier waarop ze uit de handen van de gewelddadige blanken kan ontsnappen. Zal het haar lukken? Één ding is zeker: op deze plaats, op de katoenplantage, is niets echt wat het lijkt. Want wie is Eden echt?

Antebellum is een film die niet heel geruisloos is gepasseerd in de Verendigde Staten. Ten tijde van de release was er immers een geweldige kritiek op te merken. Dat is begrijpelijk. De prent past immers helemaal in de BLM-beweging en vertelt het verhaal van een dappere donkere vrouw die haar mannetje probeert te staan in een wereld tussen alleen maar blanke soldaten. Het bijzondere aan deze prent is dat regisseurs-scenaristen Gerard Bush en Christopher Renz – bekend van voornamelijk muziekvideo’s – de kijker van meet af aan helemaal op het verkeerde been zetten. Zonder al te veel te willen verklappen: wees op je hoede, want Antebellum vertelt finaal een heel ander verhaal dan je zou denken. De prent is immers een enorme spiegel voor iedereen die dweept met extreemrechts en racistisch gedachtengoed.

Dat gezegd zijnde: de prent kampt wel met een aantal problemen waardoor het hele gebeuren niet altijd even geloofwaardig aanvoelt. Vooreerst voelt alles veel te langdradig aan. Het eerste uur van de prent is immers saai waardoor je interesse al gauw andere oorden gaat opzoeken. Gelukkig presenteren Bush en Renz wel meer dan degelijke personages. Zo is Eden een krachtige powerwoman die zich niet laat doen. De rol wordt uitstekend vertolkt door Janelle Monáe. Je kent de actrice wellicht wel van Moonlight (2016) of Hidden Figures (2017). Ook de hardhandige generaal en de vreselijk autoritaire Elizabeth zijn sterke personages die met glans vertolkt worden door Eric Lange en Jena Malone. Tot slot zie je ook nog Kiersey Clemons, Tongayi Chirisa en Marque Richardson in ijzersterke rollen de revue passeren.

2020 was niet alleen het jaar van het coronavirus. Het was ook het jaar waarin honderdduizenden mensen met een donkere huidskleur eisten dat er iets veranderde in de maatschappij. Dat is vanzelfsprekend helemaal terecht. Met hun eerste langspeler presenteren Bush en Ranz een prent die op dat onderwerp uitstekend inspeelt, al is het scenario van Antebellum verre van perfect. Het saaie eerste deel van de film doet je immers met gemengde gevoelens naar het scherm staren. Dit neemt echter niet weg dat Janelle Monáe, Eric Lange, Jack Huston en alle andere leden van de cast schitteren in uitstekende rollen die het geheel meer dan de moeite waard maken. Ben je nog meer één klein beetje getriggerd? Zorg dan dat je deze prent zo snel mogelijk ontdekt. Antebellum wordt verdeeld door WW Entertainment en ligt sinds 27 januari 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Was jij ook zo verrast door de plotse en onverwachte wendingen in Antebellum? Heb je ook gemengde gevoelens over de film of ben je heel wat positiever/negatiever dan ons? Wat vond je van Janelle Monáe? Laat het ons weten door hier onder te reageren.