Review – VFW: Veterans of Foreign Wars (2020)

Regie: Joe Begos
Cast: Stephen Lang, Sierra McCormick, Tom Williamson, William Sadler & Martin Kove
Genre: Actie, criminaliteit, horror
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 19 november 2020

Het gebeurt de laatste jaren best vaak dat een kleine film die niet in de Belgische zalen verschijnt toch ongelooflijk de moeite waard blijkt. Denk bijvoorbeeld maar aan de spannende horrorprent Green Room (2016) met Patrick Stewart of het knappe Mexicaanse horrorsprookje Tigers Are Not Afraid (2020). Uiteraard zijn er nog veel meer prenten om dat lijstje aan te vullen. Recent bracht de interessante filmdistributeur Source 1 Media wederom een titel uit die in de VS goede recensies kreeg: VFW, voluit Veterans of Foreign Wars. De prent met onder meer Stephen Lang staat garant voor een bloederig en actievol spektakel. Maar is het ook effectief zo’n goede prent?

In een alternatief Amerika woedde er een lange tijd een echte opioïdenoorlog waardoor gewone drugs voor de mens niet meer volstaan. Een nieuwe drug, het erg verslavende Hype, is dan ook aan een gigantische opmars bezig. Één van de grote dealers in de stad is Boz, een gevreesde gangster met heel wat volgelingen. Wanneer plots een zekere Lizard aan de haal gaat met de hele voorraad van het spul en onderdak vindt bij VFW, een café vol veteranen, barst er een bloederige strijd los. De patriottische voormalige soldaten willen alles doen om de dievegge en hun café te beschermen, maar zullen daar wellicht een gigantische prijs voor betalen. Zullen Fred en zijn oude vrienden hun mannetje kunnen staan tegen Boz en zijn leger van verslaafde, hersenloze junkies?

Heel wat filmmakers hebben de neiging om hun films vol te proppen met allerlei verhaallijnen waardoor het geheel uiteindelijk een onbegrijpelijk kluwen dreigt te worden. Regisseur Joe Begos en zijn team van scenaristen gaan een hele andere kant op. Zij kiezen immers voor de simpele aanpak en presenteren de kijker op het eerste gezicht niet meer dan een rehctlijnig en bloederig kat-en-muisspel dat van meet af aan erg entertainend is. De actie, het gigantische gore-gehalte en de leuke dialogen zorgen ervoor dat je je geen seconde verveelt. Wie echter aandachtiger kijkt, ziet veel meer. Begos en zijn team brengen immers het verhaal van enkele dappere veteranen die zich vergeten voelen en in deze strijd een laatste manier zien om zichzelf – hoewel dat geenszins nodig is – te bewijzen. Dat maakt VFW uiteraard alleen maar beter.

Een pure actiefilm heeft doorgaans weinig interessante personages en moet het voornamelijk hebben van de steengoede actie. VFW onderscheidt zich daar evenwel volledig in. Naast de impressionante actiescènes zorgen de filmmakers immers ook voor intrigerende persoonlijkheden. Fred, Walter, Abe, Lou, Doug, Thomas en alle andere personages die je ziet passeren hebben immers echt een verhaal te vertellen. Ook Lizard, een simplistisch personage, voelt over de gehele lijn erg effectief aan. Uiteraard zit daar ook het acteerwerk voor een groot deel tussen. Stephen Lang voert immers een erg fijne cast met William Sadler, Martin Kove, Fred Williamson en de verrassende Sierra McCormick aan. Echt iedereen die je ziet opdraven komt erg overtuigend en geloofwaardig over.

Met VFW: Veterans of Foreign Wars bewijst de kleine Nederlandse filmverdeler Source 1 Media nogmaals dat goede cinema nu en dan ook gewoon rechtstreeks in de winkelrekken belandt. Deze onafhankelijke, bloederige en actievolle spektakelprent is van A tot Z topentertainment voor iedere fan van steengoede actieprenten. Joe Begos ontpopt zich tot een ware gorekoning en weet indruk te maken met zijn geloofwaardige personages. Door het acteerwerk van Lang, Williamson en McCormick komt dat alles nog beter tot zijn recht. Veterans of Foreign Wars is wat ons betreft dus een topprent die je niet mag missen. De film wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 19 november 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de prent nu.

Kijk jij graag naar films met een gigantisch goregehalte en denk je dat VFW echt een prent voor jou is? Zag je de film met Stephen Lang al passeren? Ben je van plan om de film een kans te geven? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.