Review – Jiu Jitsu (2020)

Regie: Dimitri Logothetis
Cast: Tony Jaa, Frank Grillo, Alain Moussi, JuJu Chan Szeto, Eddie Steeples & Nicolas Cage
Genre: Actie, fantasy, komedie
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 4 december 2020

Heel wat acteurs en actrices, bekendere en minder bekende, maken doorheen hun carrière heel wat keuzes die voor ons als publiek eerder onbegrijpelijk lijken. Zo schrok iedereen toen de ongelooflijk getalenteerde Jodie Foster een aantal jaren plots besloot te stoppen met acteren, een voornemen waar ze zich klaarblijkelijk toch niet aan kon houden. Nog andere grote namen besluiten om met hun acteerwerk een bepaalde bizarre richting uit te gaan. Daarbij denk je wellicht meteen – en volkomen terecht – aan Nicolas Cage. De ooit fel gegeerde Hollywoodtopper is de laatste jaren, afgezien van enkele uitzonderingen zoals Mandy (2018), immers enkel te zien in erg middelmatige B-films. Nog niet zo lang geleden bracht Dutch FilmWorks de actieprent Jiu Jitsu, een prent waarin opnieuw een vreemde rol voor Cage is weggelegd, uit. Sterke cinema of wederom een B-film in de filmografie van de acteur?

Wanneer een erg getalenteerde krijger na een spannende achtervolging van een Birmaanse klif dondert en niet veel later wakker wordt bij een lokaal gezin, is hij volledig de kluts kwijt. Omdat niemand echt weet wat met hem aan te vangen, besluit de moeder des huizes om de man af te leveren aan een lokale eenheid van het Amerikaanse leger, waarna hij gered wordt door een bende jiujitsuka’s die vertellen dat hij Jake heet. Geleidelijk aan begint het geheugen van de sterke krijger terug te keren en beseft hij opnieuw wat zijn opdracht is: hij moet het met zijn vrienden opnemen tegen Drax, een sterke buitenaardse vechtmachine die iedere zes jaar naar de aarde komt om het op te nemen tegen de enige uitverkoren jiujitsuka. Terwijl de tijd begint te dringen probeert Jake zich opnieuw in zijn lot te rollen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan…

Het hoeft geen betoog: als je de korte inhoud van Jiu Jitsu leest en je de trailer van de film bekijkt heb je helemaal door dat dit geen A-cinema is. De nieuwe prent met Nicolas Cage is dus wederom een B-film, maar daarom niet meteen rampzalig slecht. De actievolle martial arts prent met een scifi-kantje van regisseur Dimitri Logothtis – die eerder reeds meewerkte aan enkele prenten in de Kickboxer-filmreeks – heeft immers heel wat leuke elementen. Hoewel het hele gebeuren als een heuse potpourri aanvoelt, verveel je je immers nooit. Het potpourri-scenario is evenwel geenszins sterk en doet je daardoor meermaals terecht met de ogen rollen. Wie besluit er nu in godsnaam om zo veel onsamenhangende elementen bij elkaar te brengen?

Fantastische cinema is Jiu Jitsu dus geenszins. Dat heeft natuurlijk niet alleen te maken met het flauwe scenario, maar ook met de belachelijk matige personage-opbouw. Logothetis en zijn team doen immers helemaal geen moeite om geloofwaardige personages op het scherm te toveren. Zo heb je na ruim anderhalf uur helemaal niet door wie die vreemde Jake nu eigenlijk is. Dat zorgt er vanzelfsprekend ook voor dat het acteerwerk van Alain Moussi nooit helemaal tot zijn recht komt. Diezelfde halfbakken vlieger gaat op voor Tex, Harrigan, Kueng en Carmen, compleet lege rollen die vertolkt worden door Eddie Steeples, Frank Grillo, Tony Jaa en JuJu Chan Szeto. En wat Nicolas Cage in deze prent komt zoeken? Dat is al helemaal onduidelijk. Zijn personage heeft immers een wel erg beperkte meerwaarde.

Nicolas Cage kiest al een aantal jaren resoluut de kaart van de middelmatige B-films. Dat is met Jiu Jitsu, een bizarre mix van martial arts en buitenaardse bedreigingen, helemaal niet anders. Regisseur-scenarist Dimiti Logothetis presenteert een onsamenhangend geheel met een vage verhaallijn die nooit echt indruk weet te maken. Toch bevat de film een aantal leuke elementen die je nooit verveeld naar het scherm doen staren. Qua personages stelt de film dan weer wel teleur, waardoor onder meer Frank Grillo, Tony Jaa en Nicolas Cage nooit de pannen van het dak kunnen acteren. Kortom: Jiu Jitsu is een vreemde genremix die zeker leuke elementen te bieden heeft, maar die nooit echt voor topentertainment kan zorgen. Kijken is dus op eigen risico. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 4 december 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Vind jij  het carrièrepad van Nicolas Cage de laatste jaren ook zo ‘bijzonder’? Wat vind jij van zijn passage in deze vreemde actieprent Jiu Jitsu? Heb je de film gekeken en was je aangenaam verrast of deel je onze analyse? Laat het weten door hier onder te reageren.