Review – Synchronic (2021)

Regie: Justin Benson & Aaron Moorhead
Cast: Anthony Mackie, Jamie Dornan, Katie Aselton, Ally Ioannides & Ramiz Monsef
Genre: Sciencefiction, drama, thriller
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 17 maart 2021

Net zoals heel wat andere genres is het sciencefictiongenre erg divers. Filmmakers combineren een futuristische component in hun film bijvoorbeeld vaak met drama, actie, mysterie enzovoort. Bovendien is ook lang niet iedere sciencefictionprent even bombastisch. Niet iedere film is immers zo groot als pakweg Avatar (2009) of Avengers: Endgame (2019). Maar dat betekent uiteraard niet dat de kleinere films meteen niet de moeite waard zijn. Zo bracht Universal Pictures vorige week de interessant ogende prent Synchronic, met Anhony Mackie en Jamie Dornan, uit op DVD en Blu-Ray. De film van regisseurs Justin Benson en Aaron Moorhead ziet er – net zoals vorige films van het duo – erg boeiend uit. Is dat ook echt zo?

Dennis en Steve zijn beste vrienden en ook uitstekende collega’s. Al jaren zijn ze actief als ambulanciers in New Orleans en zorgen ze ervoor dat nagenoeg iedere gewonde of zieke zo snel mogelijk de juiste zorg krijgt. De laatste tijd is er evenwel iets vreemds aan de hand in de stad: een nieuwe synthetische drug, die de naam ‘Synchronic’ draagt, is bezig aan een opmars en lijkt te zorgen voor een reeks mysterieuze overlijdens. Steve besluit om op zoek te gaan naar de bron van de drug en ontdekt al gauw iets bijzonders: door Synchronic is het mogelijk om de tijd om te buigen en terug te keren naar een specifiek moment in de tijd. Alleen bestaat het gevaar dat je voor altijd vastzit in het verleden. Wanneer Brianna, de dochter van Dennis, plots verdwenen is en Steve doorheeft dat het te maken heeft met de drug, onderneemt hij een dappere reddingsactie die hem het leven kan kosten.

Het is bijzonder knap om te zien hoe relatief jonge regisseurs erin slagen om met een erg laag budget een geloofwaardige sciencefictionprent naar het scherm te toveren. Dat is ongetwijfeld wat Justin Benson en Aaron Moorhead – het duo dat eerder indruk maakte met The Endless (2018) – doen met Synchronic. Na een dik kwartiertje heb je immers niet eens door dat je kijkt naar echte low budget cinema. Visueel zit het geheel dus meer dan goed. Op het vlak van het verhaal weten Benson en Moorhead echter heel wat minder indruk te maken. Het eerste half uur van de film voelt immers overbodig en langdradig aan, hoewel de twee uitstekend aan sfeerschepping doen. De film wordt pas echt entertainend wanneer Steve aan zijn ontdekkingstocht omtrent de gloednieuwe drug begint. Alleen verliezen ook daar de filmmakers nu en dan de juiste focus.

Voor het eerst in hun carrière wisten Benson en Moorhead twee echt bekende Hollywoodacteurs voor hun hoofdrollen te strikken: Anthony Mackie en Jamie Dornan. De twee tillen de film vanzelfsprekend naar een erg aangenaam niveau. Dornan verdwijnt doorheen het verhaal evenwel van de voorgrond, waardoor het voornamelijk Mackie is die het geheel echt entertainend blijft maken. Zijn acteerwerk is dan ook echt schitterend, maar ook Dornan doet het verre van slecht. Het is alleen wel zonde dat hun personages, Steve en Dennis, niet echt straf zijn uitgewerkt. Het zorgt ervoor dat je als kijker nu en dan wat verloren loopt. Verder zie je in Synchronic ook Katie Aselton, Ally Ioannides en Ramiz Monsef in ondersteunende rollen hun best doen.

Regisseursduo Justin Benson en Aaron Moorhead is ongetwijfeld een namenduo dat je de komende jaren nauwgezet in het oog moet blijven houden. Met hun nieuwe prent Synchronic brengen de twee ongetwijfeld mysterieuze en eigenzinnige sciencefictioncinema die meer dan de moeite waard is, zeker omwille van het erg lage budget. Benson en Moorhead overtuigen op visueel vlak zeker, maar weten je niet helemaal te imponeren met hun verhaal en flauwe personages. Dat is jammer, zeker als je weet dat de hoofdrollen worden vertolkt door Anthony Mackie en Jamie Dornan. Synchronic is dus zeker geen slechte film, maar kan je ook niet bestempelen als regelrechte topcinema. Maar hoe dan ook: als je houdt van sciencefiction, geef je deze prent best zo snel mogelijk een kans. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 17 maart 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij al vaker een film van Benson en Moorhead gekeken en was je interesse door de trailers van Synchronic ook getriggerd? Heb je de film met Anthony Mackie en Jamie Dornan al een kans gegeven en ben je het eens met onze kritiek? Of toch niet helemaal? Laat het weten door hier onder te reageren.