Review – The Outpost (2020)

Regie: Rod Lurie
Cast: Scott Eastwood, Orlando Bloom, Caleb Landry Jones, Milo Gibson, Alexander Arnold & Jacob Scipio
Genre: Historisch drama, oorlog, actie
Releasedatum bioscoop: 8 juli 2020, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 6 november 2020

Na de aanslagen van 11 september 2001, waarbij twee WTC-torens instortten en duizenden mensen om het leven kwamen, besloot de Amerikaanse overheid onder leiding van George W. Bush om hard terug te slaan. Het Amerikaanse leger streek immers in grote getalen neer in het Midden-Oosten om er orde op zaken te stellen en het op te nemen tegen het Al Qaida van Osama bin Laden en de al even terroristische Taliban. Hoewel dit voor velen van ons een echte ver-van-mijn-bedshow is, kan je je vast en zeker wel inbeelden dat die heuse war on terror heel wat mensenlevens heeft gekost. Ook vandaag zetten heel wat Amerikanen zich nog dagelijks in voor die goede zaak. Inmiddels zijn er dan ook al heel wat heldhaftige veldslagen gepasseerd. Één daarvan is de Slag bij Kamdesh, waar zo’n zeventig Amerikanen het opnamen tegen honderden leden van de Taliban. Daarover gaat The Outpost, een waargebeurde oorlogsprent met Scott Eastwood in de hoofdrol.

Het is 2006. De Verenigde Staten en enkele geallieerde naties proberen om orde op zaken te stellen in Afganistan. Daar is de Taliban immers één van de grootste redenen waarom de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Om daar een zo goed mogelijk antwoord op te bieden, installeert Amerika tal van wachtposten. Één daarvan is Kamp Keating, een wachtpost middenin de bergen die quasi onverdedigbaar is. Kapitein Benjamin Keating doet er iedere dag zijn best – samen met de vele soldaten – om de wachtpost alsnog te vrijwaren. Wanneer een transport echter verkeerd afloopt en blijkt dat de Taliban massaal onderweg is, moeten de aanwezige soldaten het onderste uit de kan halen om hun kampement te verdedigen. Is het een verloren zaak of zullen soldaten Kirk, Romesha en Carter door hun inspanningen stand kunnen houden?

Oorlogsfilms hebben nogal de neiging om voornamelijk de entertainende component naar de voorgrond te brengen en te weinig respect te bieden voor de soldaten die de concrete feiten destijds echt hebben meegemaakt. Dat is helemaal anders met The Outpost. De oorlogsfilm van regisseur Rod Lurie, bekend van enkele kleinere prenten, vertelt het verhaal van de Slag bij Kamdesh immers op een erg waarheidsgetrouwe manier. Daarbij schenkt de filmmaker veel aandacht aan de soldaten die er destijds hun leven en moed gaven. Daardoor kom je als kijker erg dicht bij de personages, die stuk voor stuk tonen hoe moedig ze wel niet zijn. Het is bijzonder om te zien en te beseffen dat nagenoeg iedereen zich volledig smeet, terwijl op voorhand al leek vast te staan dat Camp Keating een onverdedigbaar fort was.

Lurie heeft in zijn nieuwe film dus bijzonder veel aandacht voor de personages. Daar zitten natuurlijk ook de schrijfkunsten van scenaristen Paul Tamasy en Eric Johson voor een groot deel tussen. Het duo presenteert immers erg straffe verhaallijnen, die natuurlijk gebaseerd zijn op datgene wat echt gebeurde. Door het ijzersterke acteerwerk komt alles wat gebeurt in The Outpost vanzelfsprekend nog dichterbij. Scott Eastwood speelt de beste rol die hij ooit voor zijn rekening nam en maakt echt indruk als de heldhaftige sergeant Clint Romesha. Eastwood is geknipt voor dit soort rollen en zet het bovendien op een erg geloofwaardige en respectvolle wijze neer. Hetzelfde kan je zeggen van Caleb Landry Jones, die zich echt helemaal smijt als de ietwat vreemde soldaat Carter. Verder zie je onder meer Orlando ‘Legolas’ Bloom, Jack Kesy, Milo Gibson, Alexander Arnold en Jacob Scipio als dappere soldaten de revue passeren.

Er zijn doorheen de recente geschiedenis heel wat veldslagen geweest die ook wij als ‘gewone mensen’ niet mogen vergeten. Daar is de Slag bij Kamdesh, een oorlogsfiasco dat eigenlijk nooit plaats had mogen vinden, er voor de volle honderd procent één van. Met zijn nieuwe én uitstekende langspeler capteert regisseur Rod Lurie een boeiend verhaal over dappere soldaten die je diepste respect verdienen. De film heeft aandacht voor de protagonisten en maakt ook visueel-technisch echt indruk: de oorlogsscènes voelen immers levensecht aan. Voortdurend heb je het gevoel dat ook jij één van de soldaten bent. Kortom: The Outpost is belangrijke, spannende, visueel verbluffende en rakende cinema die je echt gezien moet hebben. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 6 november 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Kende jij de Slag bij Kamdesh al? Wist je dat er toen zo veel Amerikaanse soldaten terecht medailles hebben gekregen voor hun moed? Heb je The Outpost al gekeken en vond je de film ook zo indrukwekkend straf? Of ben je minder enthousiast? Laat het weten door hier onder te reageren.