Review – The Secrets We Keep (2020)

Regie: Yuval Adler
Cast: Noomi  Rapace, Joel Kinnaman, Chris Messina, Jackson Dean Vincent & Amy Steimetz
Genre: Drama, thriller
Releasedatum bioscoop: 18 november 2020, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 19 maart 2021

8 mei 1945 is een dag die voor Europa een enorme verandering met zich meebracht. Na jarenlang oorlog voeren en miljoenen doden kwam er eindelijk een einde aan de strijd tussen de geallieerden en de Nazi’s onder leiding van Adolf Hitler. Terwijl veel mensen voor het eerst terug veilig hun familie konden bezoeken, besloten heel wat Nazi’s het Europese continent te ontvluchten. Zo is algemeen geweten dat onder meer Adolph Eichmann en Josef Mengele jaren hebben vertoefd in Zuid-Amerika. Maar wat als jij als slachtoffer van de Nazi’s ook gevlucht bent naar het Amerikaanse continent en je plots terug oog-in-oog staat met de persoon die voor jou heel veel leed veroorzaakt heeft? Daarover gaat The Secrets We Keep, de nieuwste film van The Operative-regisseur Yuval Adler.

Maja en haar echtgenoot Lewis, een dokter die door iedereen geliefd is in de stad waar ze wonen, leiden in de VS een gelukkig leven samen met hun zoontje Patrick. Ze wonen immers in een mooie en rustige buitenwijk. Maja, een Roemeense vrouw die destijds ontsnapte uit de handen van de Nazi’s, werkt bij haar echtgenoot en doet dat met plezier. De rust wordt echter fel verstoord wanneer ze plots denkt dat één van de Nazi-commandanten die haar destijds folterde in de buurt is komen wonen. Ze besluit om de man te ontvoeren en broedt op plannen om haar pijn te wreken. Maar is de schijnbaar onschuldige Thomas wel echt de persoon die Maja denkt dat hij is? Terwijl ze ook haar echtgenoot in de zaak betrekt, blijkt dat ze eigenlijk helemaal nergens zeker over is. Hoe loopt dit af?

De Israëlische regisseur-scenarist Yuval Adler heeft een grote voorliefde voor films die zich afspelen middenin of in de nasleep van één van de grote conflicten die onze wereld tot nu toe gekend heeft. Dat toonde hij al aan met The Operative (2020) en wordt ook met The Secrets We Keep meer dan duidelijk. Net zoals zijn vorige prent doet Adler zijn best om personage-gedreven cinema te brengen die je compleet intrigeert. Ook deze keer lijkt hem dat best goed te lukken. Je kan je immers maar amper inbeelden hoe het moet zijn om als slachtoffer plots terug oog in oog te staan met één van je aanvallers. Die component is dus op z’n minst erg interessant. Bovendien speelt de regisseur-scenarist slim in op het gegeven dat een trauma ertoe kan leiden dat alles heel erg troebel is. Net zoals de personages zelf vraag je je dus voortdurend af of Maja wel echt zeker is van haar stuk.

Opdat een film echt helemaal goed is, is het natuurlijk van groot belang dat de personages minstens zo interessant zijn. Op dit vlak schiet de prent een beetje tekort. Maja, de Roemeense huisvrouw die een nieuw leven begon in de States, is zeker een geloofwaardige persoonlijkheid, maar mist een echt stevige backstory. Dat de rol sterk wordt vertolkt door de briljante Noomi Rapace verzacht de ‘pijn’, maar maakt niet alles goed. Dezelfde oppervlakkige vlieger gaat op voor Lewis, de echtgenoot van Maja en geliefde dokter. Ook dat personage is verre van indrukwekkend, al wordt het wel goed vertolkt door Chris Messina. Verder zie je Joel Kinnaman en Amy Steimetz overtuigend schitteren als Thomas en diens echtgenote Rachel, maar ook zij kunnen nooit verstoppen dat hun personages niet al te uitgewerkt zijn.

Met The Secrets We Keep presenteert de Israëlische topregisseur Yuval Adler opnieuw een cinemaprent die behoorlijk intrigeert. Het verhaal over een vrouw die post-WOII plots één van haar Nazi-aanvallers schijnt te herkennen is op z’n minst erg interessant. Jammer genoeg is Adlers uitwerking niet helemaal goed. Het verhaal werkt immers slechts matig naar een climax toe en ook qua personages kan je de film niet helemaal indrukwekkend noemen. Het acteerwerk van Noomi Rapace, Joel Kinnaman en alle andere leden van de cast is zeker goed, maar kan de mindere elementen in de film slechts deels wegwerken. The Secrets We Keep is dus zeker geen slechte film, maar ook geen schot in de roos. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 19 maart 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Wat denk jij van Yuval Adler deze film met Noomi Rapace en Joel Kinnaman in de hoofdrollen? Heb je de kans gehad om The Secrets We Keep al te bekijken of ga je dat nog doen? Wat denk jij over de prent? Laat het ons weten door hier onder te reageren.