Review – Star Trek: Picard – Seizoen 1 (2021)

Cast: Patrick Stewart, Alison Pill, Isa Briones, Evan Evagora, Michelle Hurd, Santiago Cabrera & Peyton List
Genre: Actie, avontuur, sciencefiction
Distributeur: Dutch FilmWorks, in samenwerking met Paramount Home Entertainment
Originele zender: CBS All Access
Belgische zender: Amazon Prime Video
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 19 maart 2021

De komende jaren zullen we naast heel wat nieuwe Marvel-producties ook veel gloednieuwe titels kunnen ontdekken in de Star Wars-wereld en dat dankzij de komst van Disney+. De succesvolle topreeks The Mandalorian was immers maar het begin. Wie echter fan is van die andere grote sciencefictionfilmreeks, Star Trek, kan ook op zijn of haar beide oren slapen. Paramount en CBS werken de komende jaren immers ook verder aan hun universum. Terwijl veel fans zich momenteel volkomen terecht verlekkeren op Star Trek: Discovery, is er inmiddels ook een andere topreeks te bewonderen. Tegen alle verwachtingen in keerde Patrick Stewart immers terug als Jean-Luc Picard voor de nieuwe reeks Star Trek: Picard. Weet de intussen 80-jarige Brit de rol nog steeds met even veel magie te vertolken?

Na jarenlange trouwe dienst binnen Starfleet is Jean-Luc Picard admiraal af. De alombekende en erg geliefde man geniet nu van zijn pensioen op zijn prachtige domein in het zuiden van Frankrijk waar hij samen met twee trouwe kompanen wijn verbouwt. De rust wordt echter ernstig verstoord wanneer hij bezoek krijgt van een jonge vrouw, die beweert nipt aan een aanval van een onbekende eenheid te zijn ontsnapt. Picard besluit om op onderzoek te gaan en ontdekt al gauw dat de jonge vrouw op één of andere manier de dochter is van zijn inmiddels overleden vriend Data. Wanneer ze echter vermoord wordt en Picard ontdekt dat ze een zus heeft, brengt de voormalige admiraal een dappere bemanning bij elkaar voor een nieuwe spannende missie. Het team moet immers op zoek naar de andere dochter van Data en dat terwijl ze opgejaagd worden door de Tal Shiar, een erg gesofisticeerde Romulaanse geheime dienst.

Heel wat Trekkies – zo worden de die hard fans van de Star Trek-franchise genoemd – werden ronduit euforisch toen Patrick Stewart aankondigde dat hij zou terugkeren voor een gloednieuwe reeks waarvoor hij tevens zelf als producer aan de stuurknoppen zou zitten. Die euforie was volkomen terecht. Star Trek: Picard is immers een uitstekende reeks die op tal van vlakken een regelrechte voltreffer is. Het nieuwe verhaal voelt immers niet aan als β€˜de beroemde reeks teveel’. Het scenario is zorgvuldig uitgedacht en bouwt gedurende de tien afleveringen op naar een bijzonder fijne climax, die de fans zowel verhaaltechnisch als visueel op de wenken bedient. Bovendien zie je een aantal oude bekende personages opnieuw opdraven, wat je alleen nΓ³g enthousiaster maakt.

De grootste sterkte van deze nieuwe reeks bevindt zich evenwel in de personages. Van Picard wisten we al langer dan vandaag dat zijn persoonlijkheid behoorlijk gelaagd is. In deze nieuwe reeks komt daar nu het leeftijdsaspect bij en dat is op z’n minst erg interessant. Wederom verbluft Patrick Stewart met zijn acteerwerk, dat over de gehele lijn bijzonder uitgebalanceerd blijft. Ook de andere personages zijn meer dan aangenaam. Zo zijn Agnes Jurati, Soji, Rafi en Elnor maar enkele persoonlijkheden die je doorheen de reeks graag blijft volgen. Het is ook mooi om te zien hoe nagenoeg iedereen een sterke psychologische ontwikkeling doormaakt. Dat de rollen daarnaast ook sterk worden vertolkt door respectievelijk Alison Pill, Isa Briones, Evan Evagora en Michelle Hurd maakt je logischerwijs nog enthousiaster. Tot slot zorgen ook Santiago Cabrera, Peyton List en Jeri Ryan voor fijn acteerwerk.

Patrick Stewart zal de komende jaren wellicht niet meer te zien zijn als de bekende Dr. Charles Xavier uit de X-Men-franchese. Zijn ander geliefd personage is echter wederom alive and kicking in Star Trek: Picard, het eerste nieuwe avontuur van de bekende Jean-Luc Picard sinds 2002. De nieuwe reeks vertelt opnieuw een fantastisch verhaal dat je gedurende tien afleveringen echt gebiologeerd naar het scherm laat staren. De visuele effecten zijn een streling voor het oog en ook qua personage is deze reeks een fantastisch schot in de roos. Stewart laat zich wederom van zijn beste kant zien, maar ook Alison Pill, Evan Evagora en alle andere leden van de cast doen het meer dan goed. Star Trek: Picard is dus een niet te missen topreeks die ook jij best zo snel mogelijk op je verlanglijstje zet. Het eerste seizoen van de reeks wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 19 maart 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Wat dacht jij toen bekend werd dat CBS werkte aan een nieuwe televisiereeks waarin Jean-Luc Picard wederom centraal stond? Heb je de afleveringen van het eerste seizoen van Star Trek: Picard al bekeken en was je ook zo enthousiast? Of toch niet helemaal? Reageer nu!