Review – Soul (2020)

Regie: Pete Docter & Kemp Powers
Cast: Jamie Foxx, Tina Fey, Graham Norton, Angela Bassett, Racahel House & Donnell Rawlings
Genre: Animatie, avontuur, komedie
Distributeur: Disney
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 9 april 2021, ook te bewonderen via Disney+

Voor fans van de bekende en erg kwaliteitsvolle Pixar-animatieprenten was 2020 een rampjaar. Net na de release van Onward, de film met onder meer de stem van Tom Holland, ging quasi de hele wereld immers in lockdown. Daardoor kwam de film slechts zeer beperkt in de bioscoopzalen. De volgende Pixar-prent was Soul, een film met Jamie Foxx waar nagenoeg iedereen echt naar uitkeek. Na een aantal uitstelmanoeuvres besloot Disney de trend te zetten voor heel wat andere films tot nu toe: Soul kreeg een exclusieve Disney+-release en werd zo één van de eerste Pixarfilms ooit die gewoonweg niet in de bioscoopzalen te bewonderen was. Inmiddels is de gedoodverfde Oscarfavoriet bij ons ook op DVD en Blu-Ray beschikbaar. Is het een must see of weet Pixar eigenlijk niet meer te betoveren?

Joe Gardner is een getalenteerde jazzmuzikant. Zijn hele leven staat in teken van muziek: overdag werkt hij als muziekleraar in een kleine school en ’s avonds probeert hij hier en daar op te treden. Wanneer hij eindelijk de kans van zijn leven krijgt om op te treden met Dorothea Williams, kan zijn dag niet meer stuk. Alleen slaat het noodlot toe: Joe valt in een open put en belandt vervolgens in het rijk van de zielen. Daar krijgt hij de opdracht om 22, een oude jonge ziel die al van in den beginne wacht om naar de aarde te kunnen gaan, klaar te stomen voor het leven. Joe houdt echter maar één ding voor ogen: zijn mogelijkheid om terug te keren naar de aarde en samen met Dorothea te kunnen optreden. Zal het hem lukken?

De films van Pixar brengen altijd een prachtige magie met zich mee. Dat is ook met Soul helemaal niet anders. Regisseurs-scenaristen Pete Docter en Kemp Powers toveren immers van meet af aan een brede glimlach op je gezicht. De reden daarvoor is duidelijk: Soul is een prachtige mix van fijne animatie, indrukwekkende muziek en een fantastisch verhaal. Vooral dat laatste kenmerkt deze film enorm. Pixar presenteert immers – net zoals met Coco (2017) – wederom een prent die inzoomt op één van de grootste mysteries van het mensenleven: de dood én hetgeen zich afspeelt voor we naar de aarde neerdalen. Docter en Powers weten dat mysterie perfect te capteren en doen je dan ook met grote interesse naar het scherm staren.

Het is evenwel niet alleen het goede verhaal dat ervoor zorgt dat je van A tot Z gebiologeerd naar het scherm blijft staren. Ook het stemmenwerk is voor een animatieprent minstens zo belangrijk. En ja hoor: ook dat zit helemaal goed. Jamie Foxx – zelf een hypergetalenteerde Hollywoodtopper én muzikant –  brengt de rol van Joe Gardner erg mooi tot leven. Foxx is echt de geknipte persoon voor dit personage. Hetzelfde kan je zeggen van Graham Norton, die met zijn knotsgekke stem op frivole wijze de goeroe Moonwind leven inblaast. Tot slot hoor je ook nog Tina Fey als de op het eerste gezicht vervelende 22. Ook zij weet met haar stemmenwerk de film naar een nog hoger niveau te tillen. Verder hoor je ook nog Angela Bassett als de charismatische Dorothea Williams.

Disney en Pixar doen het weer helemaal. Met Soul brengt de Grote Muis wederom een prachtige, grappige, muzikale en vooral erg indrukwekkende prent met prachtige animatie naar het (kleine) scherm. De film van regisseurs Pete Docter en Kemp Powers snijdt moeilijke onderwerpen aan, maar doet dat op een erg frivole en intelligente manier. Daardoor is Soul misschien wel de meest volwassen animatieprent van de studio tot nu toe. Jamie Foxx is heerlijk als Joe Gardner, maar ook Norton en Fey doen het meer dan uitstekend. Kortom: Soul is fantastische cinema die echt iedereen moet bekijken. De film wordt verdeeld door Disney en ligt sinds 9 april 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. De film is ook te bekijken via Disney+. Bekijk de mooie trailer nu.

Heb jij ook genoten van Soul? Vond je de animatie, muziek, personages én stemmencast ook zo geweldig? Of ben je lang niet zo enthousiast over de film als wij? Moet je de film nog kijken? Laat het ons allemaal weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.