Review – The Last Right (2021)

Regie: Aoife Crehan
Cast: Michiel Huisman, Niamh Algar, Samuel Bottomley, Eleanor O’Brien, Brian Cox & Colm Meaney
Genre: Drama, komedie
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 24 februari 2021

Ook in Europa hebben we de mond vol van grote Amerikaanse blockbusterprenten. Wanneer binnen een aantal maanden de bioscoopzalen weer opengaan, rekenen we immers allemaal op grote bombastische prenten die de filmsector er opnieuw bovenop moeten helpen. Die focus op voornamelijk Hollywoodprenten is niet nieuw, maar is op z’n minst enigszins te betreuren. Nu en dan verschijnt er immers ook gewoonweg sterke Europese cinema. Het is zonde dat die films vaak – onder meer door het gebrek aan grootschalige publiciteitscampagnes – volledig onder de radar belanden. Denk bijvoorbeeld aan Proxima (2019) of het ijzersterke drama Dark River (2020). Een tijdje terug bracht Source 1 Media de Ierse dramaprent The Last Right uit op DVD. Is het één van die Europese films die je echt gezien moet hebben?

Daniel Murphy is een gerespecteerde belastingsadvocaat in New York. Zijn leven wordt echter even gepauzeerd als hij te horen krijgt dat zijn moeder erg plots is overleden. Om haar begrafenis mee in orde te brengen, moet Daniel terugreizen richting zijn heimat Ierland. Op de terugvlucht wordt hij echter getuige van een nieuw drama: de passagier naast hem, een oude man die ook Murphy heet en die geen familie meer heeft, sterft. Daniels autistische broer vindt de situatie voor de oude man schrijnend en spoort hem aan om het lichaam helemaal naar Noord-Ierland te brengen zodat het begraven kan worden bij reeds overleden familie. Samen met de bevallige Mary vertrekken de twee op een boeiende roadtrip die voor iedereen een nieuwe levensfase zal inluiden.

Toegegeven: het verhaal dat regisseur-scenariste Aoife Crehan uit haar mauw schudt is op z’n minst erg origineel te noemen. Aanvankelijk voelt het geheel zelfs eerder ongeloogwaardig aan. Wie echter langer dan een kwartiertje blijft kijken, ontdekt al gauw dat The Last Right een behoorlijk aangename, spannende, ontroerende en grappige roadtripfilm is die tal van fijne momenten weet te presenteren. Het verhaal is inderdaad aan de bijzondere kant, maar eens je ondergedompeld bent in het geheel én je de drijfveren van de personages begrijpt, voel je aan dat deze prent echt een aangename verrassing is. Bovendien snijdt Crehan bijzonder veel emotionele thema’s aan waardoor deze kleine Ierse cinemaprent behoorlijk gelaagd wordt.

Die gelaagdheid zit niet alleen in het unieke scenario. Ook op het vlak van de personages komt de film immers verrassend uit de hoek. Aanvankelijk ben je ervan overtuigd dat Daniel, Mary en Louis eerder platte karakters zijn die weinig interessante dingen te vertellen hebben. Wel, dat is een grote vergissing. Crehan voorziet haar protagonisten van fijne achtergrondverhalen die veel complexer zijn dan je ooit had gedacht. Dat zorgt er natuurlijk voor dat de interactie tussen iedereen bijzonder aangenaam overkomt. Het sterke acteerwerk van Nederlander Michiel Huisman, de getalenteerde Niamh Algar en de veelzijdig verrassende Samuel Bottomley zorgen ervoor dat dat alles nog beter wordt. Verder zie je ook nog Eleanor O’Brien, Brian Cox en Colm Meaney in fijne rollen het beste van zichzelf geven.

Source 1 Media komt nu en dan op de proppen met ijzersterke cinema die jammer genoeg te klein is en daardoor niet op het grote scherm verschijnt. The Last Right is absoluut een film die aan die beschrijving voldoet. Het eigenzinnige drama van regisseur-scenariste Aoife Crehan is grappig, rakend én gewoon heel erg entertainend. Het scenario is uitstekend geschreven en ook de personages zijn voorzien van fijne achtergrondverhalen. Michiel Huisman leidt een topcast en toont nog maar eens hoe veelzijdig hij als acteur kan zijn. Kortom: The Last Right is een niet te missen topprent die je best zo snel mogelijk bekijkt. De film wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 24 februari 2021 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Wat denk jij van deze kleine Ierse dramaprent? Spreekt The Last Right met Nederlander Michiel Huisman je wel aan of vind je de film allesbehalve indrukwekkend? Heb je hem al gekeken? Deel je mening met ons door hier onder een reactie te plaatsen.