Review – The Reckoning (2021)

Regie: Neil Marshall
Cast: Sean Pertwee, Charlotte Kirk, Steven Waddington, Sarah Lambie & Joe Anderson
Genre: Drama, horror, thriller
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD: 16 juni 2021

Veel bekende regisseurs begaan in hun goedgevulde carrière wel eens een misstap. Het is dan ook onmogelijk om met iedere film die je maakt bij een gigantisch publiek én critici te scoren. Zo wist Gladiator-regisseur Ridley Scott iedereen te verbazen met zijn erg middelmatige The Counselor (2013). Dezelfde vlieger gaat op voor Neil Marshall, de horrormeester die echt kon scoren met The Descent (2005) en zelfs een Emmynominatie in de wacht sleepte voor zijn werk aan Game of Thrones. De laatste jaren stelt de man echter fel teleur. Zo werd de langverwachte Hellboy-reboot, ondanks heel wat positieve elementen, een regelrechte flop. Eerder deze maand kwam Source 1 Media op de proppen met The Reckoning, Marshalls laatste wapenfeit dat ook weinig goeds belooft. Tijd om die prent eens onder de loep te nemen.

Het is 1665 en het Europese continent wordt geplaagd door een vreselijke epidemie. De Pest maakt bijzonder veel slachtoffers, ook in het Verenigd Koninkrijk. Zo bezwijkt Joseph, de echtgenoot van de kersverse moeder Grace, aan de ziekte. Plotsklaps staat zij er alleen voor en moet ze haar uiterste best doen om haar maandelijkse huur te voldoen. Een harde confrontatie met haar huisbaas loopt echter verkeerd af, waardoor het hele dorp haar plots verdenkt van hekserij. Grace had immers een goede band met de eerder veroordeelde Molly. Ze wordt opgesloten in de kerkers van het lokale kasteel, waar ze beseft dat haar einde nabij is. Haar situatie wordt echter nog penibeler als ze ontdekt dat ze berecht zal worden door John Moorcroft, een beruchte en genadeloze heksenjager die ze nog kent uit een ver verleden. Hoe loopt dit alles af?

Er zijn doorheen de jaren al heel wat films geweest die ingingen op de Pest en het bijgeloof omtrent hekserij dat met de ziekte volgens veel mensen verband hield. Neil Marshall probeert om met zijn prent een boeiend nieuw verhaal te brengen dat bovendien vleugjes angstaanjagende horror zou moeten bevatten. Marshall weet echter geenszins te boeien met zijn kleine nieuwe prent. Daarvoor zijn een aantal redenen. Zo is het verhaal in zijn geheel allesbehalve onderhoudend. Hoewel je aanvankelijk nog geboeid naar het scherm kijkt, verdwijnt je interesse na het eerste half uur compleet. Het scenario, dat bovendien veel te langdradig is daardoor saai is, werkt gewoon voor geen meter. Dat is opmerkelijk, want Marshall is wel degelijk in staat om goede cinema te brengen.

Dat The Reckoning zo teleurstelt heeft de prent ook te danken aan de flauwe personages. Marshall en zijn team van scenaristen slagen er immers helemaal niet in om hoofdpersonage Grace echt geloofwaardig te maken. De jonge moeder blijft over de hele lijn erg flauw en oppervlakkig, waardoor je je als kijker nooit echt met haar kan vereenzelvigen. Daar zit vanzelfsprekend ook het acteerwerk van co-scenariste Charlotte Kirk voor iets tussen. Kirk komt immers veel te twijfelachtig en bij momenten zelfs amateuristisch over. Dezelfde vlieger gaat op voor Steven Waddington, die matig overtuigt als Jonkheer Pendleton. De beste performance komt van Sean Pertwee, die echt goed overkomt als heksenjager Moorcroft. Hem ken je wellicht als Alfred uit Gotham.

Regisseurs kunnen niet altijd met goeie en originele films op de proppen komen. De ene prent is daardoor al wat sterker dan de andere. Sommige cinéasten lijken echter het slachtoffer te worden van een vreemde vloek. Dat is absoluut het geval voor Neil Marshall. Na zijn twijfelachtige versie van Hellboy (2019) komt de man nu immers op de proppen met een film die op alle vlakken kwalitatief nog meer teleurstelt. The Reckoning vertelt immers een langdradig, onorigineel verhaal en kan ook qua personages en acteerwerk geenszins overtuigen. Dit is by far de slechtste prent die Marshall ooit op zijn fans losliet. Kijken doe je dus best op eigen risico. The Reckoning wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 16 juni 2021 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Volg jij de carrière van regisseur-scenarist Neil Marshall ook op de voet en was jij ook zo teleurgesteld door Hellboy (2019)? Wat vind jij van zijn nieuwste wapenfeit dat The Reckoning heet? Vond je de film goed of ben je het met ons eens? Laat het weten door hier onder te reageren.