Review – 2067 (2021)

Regie: Seth Larney
Cast: Kodi Smit-McPhee, Ryan Kwanten, Aaron Glenane, Deborah Mailman, Sana’a Shaik
Genre: Sciencefiction, mysterie
Distributeur: Remain in Light, in samenwerking met The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 16 april 2021

Tal van grote stappen of bijzondere uitvindingen hebben ervoor gezorgd dat ons leven vandaag relatief gezien beter is dan ooit tevoren. Zo hebben de uitvinding van elektriciteit, het internet en andere belangrijke dingen voor grote omwentelingen gezorgd. Één van de grootste omwentelingen is en blijft de industriële revolutie, die het menselijke bestaan plotsklaps van een enorme welvaartboost voorzag. Die positieve medaille heeft natuurlijk ook een erg negatieve keerzijde. De opkomst van de industrie en daarmee verwante uitvindingen zoals motoren hebben geleid tot een exponentiële groei van broeikasgassen. Het resultaat is dan ook dat onze planeet dagelijks verder opwarmt en dat de natuur bedreigd is. Hoe lang kunnen we verder op deze manier en wat als het écht helemaal verkeerd gaat? Daarover gaat 2067, een sciencefictionprent met Kodi Smit-McPhee in de hoofdrol.

In het jaar 2067 is nagenoeg alles gebeurd waarvoor klimaatactivisten al jaren hebben gewaarschuwd. Door de opwarming van de aarde zijn er wereldwijde overstromingen en bosbranden ontstaan, waardoor onze planeet nagenoeg volledig vernield is. Bovendien heeft de voortdurende uitstoot van broeikasgassen geleid tot een nijpend zuurstoftekort en een bijbehorende fatale ziekte. Ethan Whyte, de zoon van een bekende wetenschapper, krijgt echter de kans om mee te werken aan een spannende reddingsoperatie. Een team van wetenschappers is er immers van overtuigd dat een reis in de toekomst zal leiden tot een geneesmiddel en dus de redding van het menselijk ras met zich zal meebrengen. Ethan is vastberaden en is er zeker van dat hij zo ook zijn echtgenote zal kunnen redden. Maar is dit wel de juiste manier? En wat als het team van wetenschappers eigenlijk andere bedoelingen heeft?

Dat de toekomst niet bepaald rooskleurig is lijkt een evidentie, maar dat reeds in 2067 onze wereld naar de vaantjes zou zijn durft niemand te denken. Toch is het verhaal dat regisseur-scenarist Seth Larney je voorschotelt allesbehalve vergezocht. Larney begint zijn prent echt indrukwekkend goed en dompelt je onder in een geloofwaardige wereld die ooit de onze zou kunnen zijn. Toch is 2067 niet meteen een formidabel schot in de roos. Het verhaal zit immers propvol en bevat de ene plottwist na de andere. Dat leidt absoluut tot veel entertainment, maar maakt het voor de kijker erg vermoeiend. Finaal moet je dan ook vaststellen dat de initieel erg geloofwaardige sciencefictionprent ontpopt tot een ongeloofwaardige rollercoaster die zowel voor de personages als voor de kijker net iets te veel wordt.

De personages die je in 2067 ziet rondlopen zijn wel erg degelijk. De prent focust voornamelijk op Ethan Whyte, de zoon van een getalenteerde wetenschapper die al een tijdje van de aardbol verdwenen is. Ethan krijgt een fijne achtergrond met zich mee en daardoor volg je ook graag wat er met hem gebeurd. De rol wordt bovendien sterk gebracht door Kodi Smit-McPhee, die eerder al een enorme indruk maakte met zijn performance in Slow West (2015). Naast Smit-McPhee schittert Ryan Kwanten, een acteur die in eerder kleine prenten opdraaft. Ook hij doet het goed als de verrassend gelaagde maar net iets te complexe Jude Mathers. Verder passeren ook Aaron Glenane, Deborah Mailman, Sana’a Shaik de revue in interessante rollen.

Het sciencefictiongenre is divers. Terwijl de ene film focust op een volledig fictief verhaal in de ruimte, focust een andere prent op maatschappelijk relevante thema’s en uitdagingen. 2067 valt absoluut onder die laatste categorie. Met zijn nieuwe prent poogt regisseur-scenarist Seth Larney aan te tonen hoe we eventueel ooit onze planeet zouden kunnen redden en hoe ook dan individualisme voor problemen kan zorgen. Visueel zit de film voor de volle honderd procent goed en ook de regie is allesbehalve slecht. Het verhaal gaat evenwel alle kanten op en wordt daardoor gewoon echt veel te veel. Het goede acteerwerk van Kodi Smit-McPhee maakt dat alles echter weer voor een deeltje goed. 2067 wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 16 april 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de knappe trailer nu.

Vind jij het ook zo fijn om te kijken naar films die maatschappelijk relevante thema’s pogen te behandelen? Wat vind jij van 2067 met Kodi Smit-McPhee? Heb je de film al gekeken en deel je onze mening? Of ben je van plan om de film (niet) te kijken? Laat het weten in een reactie.