Review – The Dark and the Wicked (2021)

Regie: Bryan Bertino
Cast: Marin Ireland, Michael Abbott Jr., Julie Oliver-Touchstone, Tom Nowicki & Lynn Andrews
Genre: Drama, horror, thriller
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD: 7 april 2021

Wanneer er vreemde of gevaarlijke dingen op onze planeet gebeuren, zijn er doorgaans zeer verklaarbare oorzaken voor aan te wijzen. Toch zijn er tegenwoordig bijzonder veel mensen die geloven in complottheorieën. Zo gelooft een groot deel van de bevolking nog steeds dat het coronavirus niet bestaat en dat het gewoon een manier is van China om het Westen klein te krijgen. Nog anderen geloven dat het een staf van God is of dat de duivel onze aardbol stilaan helemaal in zijn macht heeft. Over die laatste verschijnen trouwens wel meer akelige theorieën vandaag de dag. Veel mensen geloven dan ook dat een sterfgeval op één of andere manier met de koning van de duisternis te maken heeft. Maar wat als dat effectief het geval is? Daarover gaat The Dark and the Wicked, een kleine horrorprent die sinds een tijdje op DVD beschikbaar is.

Ergens diep in de Amerikaanse staat Texas bevindt zich de prachtige boerderij van de familie Straker. Het decor van een rustige familieboerderij wordt fel verstoord wanneer de vader des huizes ziekvalt en zijn dagen alleen nog kan doorbrengen in zijn ziekbed. Meteen keren Louise en Michael, zoon en dochter van de Strakers, terug naar huis om hun moeder te helpen bij de intensieve verzorging. Eens aangekomen treffen ze hun moeder verward en stilletjes aan, hetgeen doet vermoeden dat er iets veel ernstigers aan de hand is. Wanneer hun moeder zich nog vreemder begint te gedragen en Louise getuige is van een angstaanjagend tafereel wordt duidelijk dat een gevaarlijke ongewenste bezoeker de oorzaak is van alle leed. Hoe loopt deze nachtmerrie af voor de Louise, Michael en hun ouders?

Het horrorgenre is divers. Steengoede horrorprenten worden afgewisseld door middelmatige tot slechte copycats die je geenszins de stuipen op het lijf jaren. Regisseur-scenarist Bryan Bertino valt echter niet in de valkuil van die laatste categorie en presenteert met zijn gloednieuwe langspeler horror van de bovenste plank. Daarbij heeft hij niet alleen aandacht voor een uitstekende spanningsopbouw, maar ook voor een sterk verhaal dat hij met grote finesse langzaamaan laat ontplooien. The Dark and the Wicked is pure horror met nu en dan een bloederige scène die je echt doet huiveren of angstaanjagende taferelen die enger zijn dan de meeste prenten die wel in de bioscoopzalen te bewonderen zijn.

Bertino – je kent hem als regisseur van de culthorrorprent The Strangers (2008) – brengt naast het goede verhaal, een straffe regie en tal van spannende horrormomenten tevens een aantal uitstekende personages. Louise en Michael zijn uiterst geloofwaardige persoonlijkheden die eigenlijk zelf amper weten hoe ze zich gezien de situatie moeten gedragen. Die laatste component is uitstekend en zorgt ervoor dat je je helemaal met hen kan vereenzelvigen. De rollen worden bovendien uitstekend vertolkt door Marin Ireland en Michael Abbot Jr., twee acteurs die eerder al bewezen wat ze in hun mars hebben. Ook Julie Oliver Touchstone en Xander Berkeley imponeren als respectievelijk moeder Straker en een wel erg huiveringwekkende priester.

In het horrorgenre heb je de échte horrorprenten en die films die pogen om een horrorverhaal te brengen en daarin grandioos de mist in gaan. The Dark and the Wicked is echter een film die effectief iedere horrorprent van dit jaar overstijgt. Regisseur-scenarist Bryan Bertino presenteert de kijker immers Horror met een grote ‘h’ die op alle vlakken indruk weet te maken. Zijn verhaal is compact maar uitstekend uitgewerkt en ook op het vlak van de personages is de film een formidabel schot in de roos. Bertino regisseert bijzonder strak en zorgt ervoor dat je van het begin tot het einde gebiologeerd naar het scherm blijft staren. Kortom: deze horrortitel moét je zo snel mogelijk bekijken. The Dark and the Wicked wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 7 april 2021 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij destijds ook genoten van Bertino’s The Strangers (2008). Wat vind jij van zijn nieuwste horrortitel? Was je ook zo onder de indruk als wij of vind je The Dark and the Wicked toch niet zo’n schot in de roos? Ga je de film nog kijken? Laat het weten door hier onder te reageren.