Review – Oxygène (2021)

Regie: Alexandre Aja
Cast: Mélanie Laurent, Mathieu Amalric, Laura Boujenah, Malik Zidi & Eric Herson-Macarel
Genre: Drama, fantasy, sciencefiction
Distributeur: Netflix
Releasedatum: 12 mei 2021

Een film hoeft lang niet altijd bombastisch of peperduur te zijn om ook echt indrukwekkend goed te zijn. Dat hebben veel onbekendere regisseurs al bewezen door hun films met een belachelijk klein budget. Denk bijvoorbeeld maar aan Monsters (2010), de film die regisseur Gareth Edwards meteen op de kaart zette in Hollywood én die slechts 500.000 euro kostte. Ook vandaag komen regisseurs nog steeds op de proppen met kleinere films die er visueel fantastisch uitzien en toch niet al te duur zijn. Zo presenteerde Netflix in mei van dit jaar de Franstalige sciencefictionprent Oxygene. Regisseur Alexandre Aja ging slim om met zijn budget en slaagde er daardoor in om heel wat critici te overtuigen. Maar is de film echt zo knap?

In een niet zo heel verre toekomst wordt een gedesoriënteerde vrouw plots wakker in een hermetisch afgesloten medische capsule. Ze herinnert zich niets en weet ook niet waarom ze in de capsule zit. Al gauw ontdekt ze echter dat de apparatuur stemgestuurd werkt en vindt ze haar enige metgezel in M.I.L.O., de artificiële intelligentie aan boord van de capsule die slechts de voorgeprogrammeerde commando’s kan uitvoeren. Door middel van M.I.L.O. probeert de jonge vrouw, die zo achterhaalt dat ze Elizabeth heet, te weten te komen waar ze zich bevindt en wat ertoe geleid heeft dat ze in de capsule zit. Ligt ze in een ziekenhuis opgesloten? Heeft ze vijanden? Of is er iets anders aan de hand? De antwoorden komen geleidelijk aan, maar wil Liz eigenlijk wel weten wat er aan de hand is?

Alexandre Aja is een doorwinterde regisseur die voornamelijk wist te verrassen met Crawl (2019), zijn recente avonturenfilm waarin gevaarlijke alligators centraal stonden. Met Oxygène probeert de Franse regisseur – ditmaal in zijn moedertaal – opnieuw indruk te maken. En het moet gezegd: dat lukt volledig. Aja presenteert deze keer echt een intelligente sciencefictionprent die een intrigerend verhaal verteld op een letterlijk erg ingesloten manier. Oxygène doet meermaals denken aan Burried (2010), de film van Rodrigo Cortés waarin Ryan Reynolds wakker wordt in een doodskist die diep onder de grond begraven ligt. Aja speelt uitstekend met het feit dat ook jij als kijker helemaal niks weet en net dat is de sterkte van de film. Bovendien ziet het geheel er echt knap uit, waardoor het echt helemaal niet moeilijk is om de film van het begin tot het einde vol enthousiasme te volgen.

Oxygène is dus een compacte prent waarin je eigenlijk maar één personage in levende lijve aan het werk ziet. De volledige prent focust immers op het doen en laten van de onfortuinlijke Liz. Vanzelfsprekend is het noodzakelijk dat dat personage tot in de puntjes uitgewerkt is, maar voor Aja en scenariste Christie LeBlanc bleek dat geenszins een uitdaging. Samen met Liz zelf kom je als kijker immers steeds meer te weten over haar situatie en achtergrond, waardoor je finaal een uitstekend beeld hebt over haar persoon. De rol wordt daarenboven knap vertolkt door de getalenteerde Mélanie Laurent. Ook de personages die je slechts hoort, zoals computer M.I.L.O., voelen allesbehalve leeg en vervelend aan. Die laatste wordt trouwens ook knap ingesproken door Mathieu Amalric, de Fransoos die je wellicht nog kent van zijn rol in Quantom of Solace.

Soms is het een goede zaak dat een film zich in het breed afspeelt, verschillende personages kent en uiteindelijk alles overkoepelend samenbrengt. Voor andere films is het net beter dat de focus ligt op slechts één personage en dat alles daarrond moet draaien. Oxygène is een prent die dat laatste behoorlijk serieus neemt. Regisseur Alexandre Aja toont met zijn nieuwe prent aan dat back to basics nog steeds een uitstekende strategie is en dat je eigenlijk niet al te veel blingbling nodig hebt om fantastische cinema tot bij het publiek te brengen. Zijn film is intelligent en daar zit ongetwijfeld ook het acteerwerk van de straffe Mélanie Laurent voor een groot deel tussen. Alles – en alles – zit goed in deze Franse sciencefictionprent. Mis hem dus niet! Oxygène wordt verdeeld door Netflix en is sinds 12 mei 2021 beschikbaar op het platform. Bekijk de trailer nu.

Heb jij een zwak voor claustrofobische cinemaprenten en vind jij het concept van Oxygène ook zo leuk? Heb je de film al bekeken op Netflix of ben je dat nog van plan? Wat denk jij van de film? Vond je hem goed? Wat spreekt je aan en wat niet? Laat het weten en reageer nu!