Review – Boss Level (2021)

Regie: Joe Carnahan
Cast: Frank Grillo, Naomi Watts, Mel Gibson, Michelle Yeoh, Annabelle Wallis & Will Sasso
Genre: Actie, thriller, sciencefiction, mysterie
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 16 juni 2021

Voor de filmwereld lijkt er stilaan een einde te komen aan de volledige lamlegging door de impact van het coronavirus. De afgelopen weken vond zo bijvoorbeeld het Filmfestival van Cannes plaats en wereldwijd – ook in ons kleine Belgenlandje – beginnen de bioscopen hun adem van weleer terug te vinden. Het is echter geen geheim dat heel wat bekende filmmakers zich tijdens de voor de cinema stille coronaperiode het moesten stellen met minder bekendheid, minder producties en vooral minder releases. Veel films werden uitgesteld tot dit of volgend jaar, maar sommigen vonden op één of andere wijze toch een release. Zo bracht Dutch FilmWorks een tijdje terug de actieprent Boss Level uit op DVD en Blu-Ray. De film van Joe Carnahan, een echte actietovenaar, oogt leuk en entertainend. Is de film een must see voor jou?

Roy Pulver is een voormalige topmilitair die van zijn veteraanschap geniet. Terwijl hij zich nog steeds aangetrokken voelt tot zijn ex, krijgt hij momenteel ook veel aantrek van jongere dames. Na een vreemd bezoek aan zijn ex – een briljante wetenschapper die werkt aan een straffe uitvinding –beginnen er echter vreemde dingen te gebeuren. Plots wordt Roy immers achternagezeten door gevaarlijke moordenaars die het voor één of andere reden op hem gemunt hebben. Op zich is dat al verrassend, maar het wordt allemaal nog erger als blijkt dat Roy elke keer na zijn dood opnieuw wakker wordt op dezelfde dag, met dezelfde moordenaars achter hem aan. Wat is er aan de hand? Waarom zit hij gevangen in deze loop? Hoe geraakt hij eruit? Één ding is zeker: hij zal zichzelf helemaal moeten heruitvinden als hij op deze vragen een antwoord wil vinden.

Films over timeloops waarbij personages keer op keer wakker worden op dezelfde dag na hun overlijden… eigenlijk is het lang niet meer zo origineel. Doug Liman maakte er al indruk mee in Edge of Tomorrow (2014) en ook in de Happy Death Day-franchise wordt dat idee goed uitgewerkt. Het is evenwel zeker dat het concept voor entertainende cinema zorgt en dat is met Boss Level ook helemaal het geval. Joe Carnahan, die eerder al verantwoordelijk was voor de briljante actieprent The Grey (2011) met Liam Neeson, presenteert immers een prent die over de gehele lijn echt spannend is. Het scenario dat hij samen met een team neerpende is bovendien slim en verrassend, al zijn sommige plottwists wel heel vergezocht. Carnahan neemt zijn prent bovendien niet al te serieus en zorgt er met grappige momenten en slimme porties gore voor dat zijn film echt heel gemakkelijk te verteren is.

Dat Boss Level zo entertainend en gemakkelijk – in de positieve zin welteverstaan – aanvoelt, heeft zeker ook te maken met het hoofdpersonage Roy. Hoewel je niet echt heel veel achtergrond over hem meekrijgt, zorgt de vertelstijl er absoluut voor dat je je toch erg dichtbij voelt. Ongetwijfeld zit daar ook het acteerwerk van Frank Grillo, die eerder al bewees dat hij uitstekend is in actieprenten, voor een groot deel tussen. Grillo amuseert zich enorm, dat is duidelijk. Ook personages als Clive Ventor en Roys ex-geliefde Jemma Wells zijn leuk en net van voldoende opbouw voorzien. Bovendien worden de rollen goed vertolkt door respectievelijk Mel Gibson en Naomi Watts, die zich net als Grillo zichtbaar amuseren met de film. Verder passeren ook Michelle Yeoh en Annabelle Wallis meermaals de revue.

Joe Carnahan is een naam die bij vele actiefilmfans bekend in de oren klinkt. De regisseur-scenarist maakte eerder immers al indruk met zijn uitstekend actie-avontuur The Grey (2011). Met Boss Level brengt Carnahan zeker niet een film van hetzelfde niveau, maar dat neemt niet weg dat zijn nieuwe film erg entertainend is. Het concept van een timeloop is niet nieuw, maar wordt uitstekend uitgewerkt en vergezeld van een slim scenario dat zichzelf niet al te serieus neemt. Het goede acteerwerk van Grillo, Gibson en Watts maakt het geheel vanzelfsprekend nog beter. Boss Level is dus absoluut een must see voor iedereen die houdt van knotsgekke actiecinema. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 11 juni 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij ook zo genoten van Boss Level en het goede acteerwerk van Frank Grillo en zijn collega’s? Vond je de film ook entertainend, ondanks de soms wat onoriginele elementen? Of ben je een stuk minder enthousiast dan wij? Laat het weten door hier onder te reageren.