Review – Fear of Rain (2021)

Regie: Castille Landon
Cast: Madison Iseman, Israel Broussard, Harry Connick Jr. Eugenie Bondurant & Katherine Heigl
Genre: Drama, thriller, horror
Distributeur: Remain in Light, in samenwerking met The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 26 mei 2021

Al jaren wordt er terecht heel veel gepraat in de media over de geestelijke gezondheid van jongeren en de mensen in het algemeen. Veel te lang werd er met deze problematiek heimelijk omgegaan, alsof het een zaak betreft die niemand mag kennen. Het debat over geestelijke gezondheidszorg, al dan niet met inmenging van de overheid, is des te harder opgelaaid door de komst van het coronavirus. Plots moesten jongeren – en bij uitbreiding de hele bevolking – zich isoleren tijdens lockdowns zodat het bekende virus zich niet (zo snel) zou verspreiden. Dat leidde tot veel eenzaamheid enzovoort. Ook in Hollywood worden amper films gemaakt over de geestelijke gezondheid van jongeren. Toch bracht Remain in Light een tijdje terug de thriller Fear of Rain, een film die wél ingaat op de materie, uit op DVD en Blu-Ray.

Door tal van gebeurtenissen in haar leven en een aanleg vanaf haar geboorte kampt de puberende Rain met een vreselijke psychische ziekte: schizofrenie. Iedere dag opnieuw moet ze vechten tegen auditieve of visuele waanbeelden die haar leven erg bemoeilijken. Wanneer ze na weken van afwezigheid terug naar school gaat, ontdekt ze dat niemand haar nog ziet staan. Alleen de nieuwe Caleb, een jongen die zelf anders is dan iedereen, lijkt aandacht te hebben voor Rain. Alleen weet ze zelf niet of Caleb wel echt is. Desondanks bouwen de twee een mooie vriendschap op en ontdekken ze samen dat Rains buurvrouw niet zo onschuldig is als ze denken. De vraag is alleen of dat alles een realiteit is of alles zich afspeelt in Rains hoofd. Zullen Rain en haar omgeving daar ooit een antwoord op krijgen?

Het doet deugd om uit Hollywood een film – ook al gaat het om een belachelijk kleine productie – te zien overwaaien die handelt over de psychologische gezondheid van jongeren. In dat opzicht is het verhaal dat regisseur-scenariste Castille Landon, bekend van de tienerfranchise After, zeker niet mis. Toch kan je niet helemaal warm lopen van de film. Landons scenario is immers veel te oppervlakkig en gewoonweg ongeloofwaardig. Ongetwijfeld zullen er dingen te vinden zijn die mensen met schizofrenie erkennen, maar het geheel is overdreven. Bovendien zorgt een plottwist, die een bom legt onder de perceptie die Rain heeft over haar gezin, tegen het einde van de film ervoor dat je meermaals met je ogen draait. Topcinema? Neen, dat absoluut geenszins.

De oppervlakkigheid en ongeloofwaardigheid waarmee Fear of Rain kampt situeert zich niet alleen op het vlak van het verhaal. Ook de personages zijn niet bepaald de meest uitgewerkte die je ooit in een cinemaprent kon ontdekken. Rain kampt inderdaad met psychische problemen, maar eigenlijk worden haar persoonlijke issues daarmee veel te weinig belicht. Bovendien wordt haar relatie met Caleb, de jongen die haar eindelijk wel ziet staan, te weinig verkend. De twee rollen worden echter wel degelijk gebracht door Jumanji-actrice Madison Iseman en Israel Broussard. Die tandem werkt op het scherm goed, maar blijft dus veel te oppervlakkig. Naast Iseman en Broussard kan je ook Katherine Heigl, Harry Connick Jr. en Eugenie Bondurant aan de slag zien in ondersteunende rollen.

De wereld heeft nood aan meer besef en waakzaamheid rond het psychisch en psychologisch welzijn van jongeren. Hollywood kan daar een handje bij helpen door nu en dan films te presenteren over dat gevoelige onderwerp. Cinéaste Castille Landon geeft met haar Fear of Rain een erg bescheiden verhaal weer over een meisje met schizofrenie, vergezeld van enkele horrorachtige thriller-elementen. Het eindproduct is geen misbaksel, maar ook absoluut geen voltreffer die de naakte waarheid blootlegt. Het scenario is daarvoor veel te flauw, net zoals de personages die erin rondlopen. Fear of Rain is dus absoluut geen topprent. De film wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 26 mei 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Deel je onze mening en vind je ook dat psychisch welzijn van jongeren en mensen in het algemeen veel meer bespreekbaar zou moeten zijn? Wat vond jij van Fear of Rain? Vond je de film interessant en spannend of helemaal niet? Laat het ons snel weten.