Review – Body Brokers (2021)

Regie: John Swab
Cast: Frank Grillo, Jack Kilmer, Michael Kenneth Williams, Alice Englert & Jessica Rothe
Genre: Criminaliteit, drama, thriller
Distributeur: Remain in Light, in samenwerking met The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 21 april 2021

In de Verenigde Staten werkt het sociale systeem helemaal anders dan bij ons. In West-Europa zijn staten georganiseerd als sociale verzorgingsstaten gebaseerd op solidariteit. Alle mensen dragen via belastingen en andere retributies bij aan het systeem zodat zij – wanneer nodig – zelf van de voordelen gebruik kunnen maken. In de VS is dat anders en is pakweg goede gezondheidszorg eigenlijk voornamelijk weggelegd voor zij die het kunnen betalen. President Obama probeerde om daar voor de brede maatschappij een oplossing voor te bieden via ObamaCare, een wetgevend initiatief dat gezondheidszorg en de verzekeringen daaromtrent voor iedereen betaalbaar zou moeten maken. Alleen zorgde die wet ook voor het ontstaan van heel perverse industrieën. Daarover gaat Body Brokers, een film van John Swab die sinds een tijdje op DVD en Blu-Ray beschikbaar is.

Wanneer president Obama en zijn parlement er eindelijk in slagen om ObamaCare op de VS los te laten, ontstaat er in het prachtige Californië een gevaarlijke nieuwe industrie. De ene afkickkliniek wordt na de andere uit de grond gestampt in de hoop op die manier veel geld te kunnen verdienen. Per gevuld bed worden immers enorme subsidies voorzien. Dat ontdekt ook Utah, een verslaafde jongeman die na een confrontatie met de charismatische Wood in een kliniek in Los Angeles belandt. Met de hulp van zijn nieuwe mentor en de getalenteerde Dr. White geraakt Utah van zijn verslaving af, maar belandt hij nagenoeg meteen in een nieuwe problematiek. Utah heeft immers door dat de kliniek niet focust op het helpen van mensen, maar wel op een zo groot mogelijk winstbejag. Wanneer ook Utah daarin meegaat, lijkt er geen einde te komen aan zijn problemen…

Het is altijd knap om te zien hoe regisseurs pogen om maatschappelijk relevante thema’s naar voor te brengen in hun film die deels bestaat uit fictie. Dat is ongetwijfeld ook hoe je Body Brokers van John Swab kan beschrijven. Swab brengt immers een op het eerste zicht interessant ogend verhaal en vergezelt dat van een boeiende sociale roep. Jammer genoeg werkt het geheel niet zo ongelooflijk goed. Swab begint zijn film uitstekend en intrigerend, maar verliest gaandeweg de focus. Daardoor is het als kijker moeilijk om je interesse er de hele tijd bij te houden. Ook de finale, die uiteindelijk uitmondt in een niet zo verrassend finaal shot, is niet helemaal bevredigend. Body Brokers is dus net dat tikkeltje te veel ‘net niet’.

Aan het acteerwerk ligt het evenwel niet. De rol van de dappere Utah, die redelijk snel van zijn drugsverslaving af geraakt, wordt immers erg sterk vertolkt door Jack – de zoon van Val – Kilmer. De jonge acteur brengt een gelaagd personage en doet dat absoluut met finesse. Dezelfde kwaliteit kan je bespeuren in het acteerwerk van Alice Englert, Frank Grillo en Michael Kenneth Williams. Ook zij zetten geloofwaardige personages neer en doen dat op een minstens zo geloofwaardige wijze. John Swab wist voor zijn nieuwe langspeler dus zeker een fijne cast te strikken, maar weet dus geenszins indruk te maken met zijn verhaal.

Dat de goede bedoelingen van overheden doorgaans ook worden misbruikt door mensen met slechte ingevingen, is eigenlijk helemaal geen geheim. Dat is ook in Europa – kijk maar naar mensensmokkelaars – schering en inslag. Met zijn nieuwe dramaprent probeert regisseur-scenarist John Swab een maatschappelijk relevant verhaal op de wereld los te laten. Dat lijkt hem initieel wel te lukken, maar mondt finaal uit in een verwarrende cinemaprent die de focus niet altijd weet te behouden. Het acteerwerk van Kilmer, Grillo en Englert doet je de mindere punten aan de film nu en dan vergeten, maar echt indrukwekkend wordt het nooit. Body Brokers wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 21 april 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij al eens gehoord over de vreselijke afkickindustrie die in de Verenigde Staten bestaat? Wist je dat het er zo erg was? Heb je Body Brokers ook met interesse gekeken, maar vond je de film ook teleurstellend? Of werd je wel enthousiast van de film? Laat het ons weten door hier onder te reageren.