Review – Judas and the Black Messiah (2021)

Regie: Shaka King
Cast: Daniel Kaluuya, Jesse Plemons, Dominique Fishback, LaKeith Stanfield, Martin Sheen & Ashton Sanders
Genre: Historisch en biografisch drama
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 22 september 2021

Historische cinema is ongelooflijk belangrijk. Het is doorgaans immers niet alleen bijzonder entertainend, maar vaak ook gewoon één van de enige media via dewelke een groot deel van de bevolking onderwezen kan worden over belangrijke gebeurtenissen in de rijke geschiedenis van de mensheid. Mensen lezen nu eenmaal minder boeken en kijken ook minder lineaire televisiedocumentaires. Het is dan ook fijn om te zien dat er jaarlijks tijdens het zogenaamde award season meerdere historische films meedingen naar de grootste prijzen. Één van de films die eerder dit jaar aan de haal ging met een aantal Oscarbeeldjes was Judas and the Black Messiah, een belangrijke film die sinds kort ook op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken ligt te pronken. Wat maakt die film zo indrukwekkend?

Het is 1968. Het leven in de Verenigde Staten is voor Afro-Amerikanen allesbehalve gemakkelijk, zeker wanneer er over het hele land heen een golf van geweld tegenover de bevolkingsgroep raast. De Afro-Amerikanen houden het daar niet bij en besluiten om zich te verenigen in een politieke beweging, de ‘Black Panther Party’. Dat gebeurt ook in Chicago, waar de charismatische Fred Hampton aan het roer staat van de lokale afdeling. Hampton kent een enorme aanhang en belandt daarom al snel in het vizier van de FBI, die hem liever kwijt dan rijk is. Om meer inzicht te krijgen in het doen en laten van de intelligente man schakelen ze Bill O’Neal, een crimineel met het perfecte profiel, in om in de organisatie te infiltreren. Maar wat als de infiltrant na verloop van tijd zelf sympathie begint te krijgen voor de BPP?

De ongelijkheid tussen Afro-Amerikaanse burgers en de blanke burgers in de VS is tot op vandaag nog steeds een gekend probleem, al was het in de jaren ’60 en ’70 vermoedelijk nog veel erger. Het is dan ook goed dat regisseur-scenarist-producer Shaka King besloot om een verhaal te verfilmen dat zich in die periode afspeelt. Judas and the Black Messiah is boeiende en beklijvende cinema die je met grote interesse naar het scherm laat staren. King – die eigenlijk nog maar voor het eerst een grote Hollywood naar het witte doek tovert – slaagt er immers in om op alle vlakken je interesse te wekken. Zijn nieuwe langspeler is immers spannend, verhaaltechnisch goed uitgewerkt en zit ook visueel heel erg goed in elkaar. Het is dan ook terecht dat ook de Academy deze film opmerkte.

Wat Judas and the Black Messiah uiteindelijk echt indrukwekkend maakt, is de enorme aandacht voor de personages. King gaat immers heel mooi in op Fred Hampton, de briljante voorzitter van de lokale BPP-afdeling. Het personage is indrukwekkend, net zoals het acteerwerk van Get Out-topper Daniel Kaluuya. Het is dan ook volkomen terecht dat de man aan de haal ging met de Oscar voor beste acteur in een bijrol. Ook Bill O’Neal is een meer dan interessant personage, net zoals Deborah Johnson en politieman Roy Mitchell. Hun rollen worden bovendien ook fantastisch gebracht door LaKeith Stanfield, Dominique Fishback en Jesse Plemons. Wat een cast, wat een film…

Niet iedereen heeft het geluk om de gave van het cinema-maken te hebben meegekregen. Regisseur, scenarist en producer Shaka King kan evenwel op zijn beide oren slapen. Hij weet immers als de beste hoe hij beklijvende en interessante cinema moet brengen. Judas and the Black Messiah is immers een briljante film die zowel qua spanning, verhaal, personages en als qua visueel vernuft weet te scoren. King is een fantastisch filmmaker, maar ook zijn cast doet het uitstekend. Kaluuya, Plemons, Stanfield en Fishback geven het beste van zichzelf in personages die fantastisch zijn neergepend. Kortom: dit is cinema die je moet kijken. Judas and the Black Messiah wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 22 september 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Wat denk jij van deze historische dramaprent? Heb je ook zo uitgekeken naar Judas and the Black Messiah en heb je net zoals wij van de film genoten? Of vond je het verhaal helemaal niet zo boeiend? Laat het ons weten door hier onder te reageren.