Review – Get Out (2017)

Regie: Jordan Peele
Cast: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Caleb Landry Jones & Stephen Root
Genre: Horror, mysterie
Releasedatum bioscoop: 3 mei 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 30 september 2017

De laatste jaren horen we bijzonder veel over geweld van Amerikaanse blanke politie-agenten tegen Afro-Amerikaanse burgers. De politie-agenten zouden bijzonder gewelddadig omgaan met de niet-blanke bevolking en aarzelen bovendien niet om hun geweer te gebruiken. Het is dan ook geen verrassing dat er in de VS al heel erg veel rond geprotesteerd werd. Ook in filmland was er dit jaar een film die op al dat gebeuren – onrechtstreeks weliswaar – kritiek gaf. Je hebt wellicht al gehoord van Jordan Peeles mysterieuze horrorprent Get Out, een film die overal bijzonder goed ontvangen werd. Maar wat is er zo speciaal aan de film? Hoog tijd om dat te ontdekken.

In Get Out maken we kennis met het dolgelukkige koppel Chris en Rose. De twee zijn echt tot over hun oren verliefd en laten dat maar al te graag aan iedereen zien. Rose vindt het tijd voor een volgende stap in de relatie, dus ze besluit om Chris mee te nemen naar het huis van haar ouder. Er is alleen één ding dat Chris echt lastig vindt: Rose heeft haar ouders nooit verteld hij Chris een Afro-Amerikaanse jongen is. Dat kan volgens Rose geen kwaad, maar eens ze bij het huis arriveren merkt Chris meteen op dat er een rare sfeer hangt. Zeker wanneer de volgende dag het jaarlijkse feest van de familie Armitage plaatsvindt, ruikt hij onraad. Wat is er allemaal aan de hand? Zal Chris ooit achterhalen waarom het er allemaal zo vreemd aan toegaat?

Wie horror zegt, denkt meteen aan vreemde entiteiten die huizen of mensen beginnen op te jagen. Wel, dat zie je in Get Out helemaal niet. De horror in deze film komt enkel en alleen van het menselijke en dat maakt het eigenlijk nog veel enger dan eender welke horrorprent die je de laatste jaren kon ontdekken. Vanaf de allereerste minuut voel je dat er een bijzonder vreemde sfeer hangt en dat maakt alles nog mysterieuzer. Het verhaal gaat misschien niet snel vooruit, maar dat geeft niet. Jordan Peele geeft de kijker de tijd om helemaal mee te gaan in het mysterieuze gebeuren rond de familie Armitage. Peeles script is waterdicht en de horror die je in de prent ziet is ongelooflijk intelligent. Get Out is echt een totaal uniek staaltje cinema dat je met geen enkele film kan vergelijken. Dit is een moderne klassieker die iedereen echt gezien moet hebben.

De horror in deze prent komt dus volledig vanuit de personages die Jordan Peele bedacht. En die zitten heel erg mooi in elkaar. Rose en Chris zijn een mooi koppel, net zoals Missy en Dean, de ouders van Rose. Op het eerste gezicht is er helemaal niets aan de hand, maar je voelt natuurlijk wel dat er hier en daar iets niet klopt. De personages evolueren gedurende het verhaal geweldig goed en daardoor wordt je als kijker tot op de laatste seconde bij alles betrokken. Dat heeft de film deels te danken aan de ijzersterke performances. Daniel Kaluuya, die je binnenkort zal zien in de gloednieuwe Marvel-prent Black Panther, doet het echt geweldig als Chris. De stiltes, de manier waarop hij alles en iedereen aankijkt en zijn dialogen… het komt allemaal zo goed over. Ook Allison Williams – haar ken je misschien beter als Marnie uit Girls – brengt Rosie perfect naar het scherm. Goed gecast is Get Out dus ook.

Get Out is voor de echte horrorfans misschien niet helemaal wat je ervan verwacht. Er zijn geen vreemde wezens die de personages in hun slaap komen terroriseren. De prent maakt plaats voor ongelooflijk intelligente horror die je meer dan ooit echt de stuipen op het lijf jaagt. Jordan Peele, zelf een Afro-Amerikaan, brengt een geweldig sterke prent die ergens toont wat het is om zwart te zijn. Het is bovendien aangenaam dat de maatschappijkritiek niet al te fel aanwezig is en dat entertainen in deze prent altijd primeert. Als je dan ook nog kan genieten van heerlijk acteerwerk van Daniel Kaluuya en tegenspeelster Allison Williams weet je eigenlijk al meer dan genoeg. Get Out is een niet te missen film. Universal Pictures bracht de film op 30 augustus 2017 uit op DVD en Blu-Ray. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Get Out al in de bioscoop gezien en was jij ook zo onder de indruk van Jordan Peeles script en manier van regisseren? Of wachtte je op de DVD of Blu-Ray? Spreken de personages en het onderwerp je aan? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.