Review – Resistance (2021)

Regie: Jonathan Jakubowicz
Cast: Jesse Eisenberg, Clémence Poésy, Vica Kerekes, Félix Moati, Ed Harris & Matthias Schweighöfer
Genre: Biografisch en historisch drama
Distributeur: Remain in Light, in samenwerking met The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 22 september 2021

Tijdens de Tweede Wereldoorlog hield Adolf Hitler heel Europe in een vreselijke en mensonterende tang. Wie niet paste in het volgens de Nazi’s perfecte Arische wereldbeeld, werd op een trein gezet richting een werkkamp en daar na verloop van tijd koelbloedig vermoord. Zo werden onder meer zigeuners, mensen met het syndroom van Down en joden vervolgd. Tijdens het bewind van Hitler kwamen er bovendien in het bijzonder anderhalf miljoen kinderen, waaronder één miljoen joodse kinderen, op één of andere wijze aan hun einde. Daarom zetten heel wat mensen zich toen elke dag in om kinderen koste wat het kost in veiligheid te brengen. Daarover gaat Resistance, een kleine film over die akelige materie met Jesse Eisenberg in de hoofdrol. Boeiende cinema of toch maar niet?

Tijdens de Tweede Wereldoorlog is het leven in de Franse stad Straatsburg, nabij de Duitse grens, helemaal niet eenvoudig. De meeste jongemannen zitten immers in het leger en bewaken de grens. Daar hoort Marcel Marceau echter niet bij. De kunstzinnige jongeman, die maar al te graag acteur zou zijn, werkt elke dag bij zijn vader in de slagerij. Wanneer zijn broer er echter in slaagt om tientallen kinderen uit Duitsland naar Frankrijk over te brengen, ziet Marcel het als zijn taak om voor de kinderen te zorgen. Hij leert hen hoe ze moeten overleven en zich verbergen als de Nazi’s het land zouden binnenvallen. Niet veel later gebeurt dat onvermijdelijk en moeten Marcel, zijn love interest Emma en zijn broer Alain een nieuw onderkomen zoeken voor de kinderen in Limoges. Daar besluiten ze om zich aan te sluiten bij het verzet om op die manier nog meer kinderen te redden. Hun verzet zal echter grote offers met zich meebrengen en heeft eigenlijk maar weinig kans op slagen. Zal het hen toch lukken?

Het hoeft geen verrassing te zijn dat er heel wat bijzondere heldenverhalen te vertellen zijn over dappere mensen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Toch lijkt dit waargebeurde verhaal over Marcel Marceau, die uiteindelijk één van de beste mimespelers ter wereld is gebleken, erg ondergesneeuwd. Dat is jammer, want regisseur-scenarist Jonathan Jakubowicz toont met zijn prent aan dat Marceaus verhaal echt de moeite waard is. De film komt langzaam op gang, maar dat verandert na een half uurtje volledig. Jakubowicz ontpopt zich tot een uitstekende verteller, want Resistance wordt op geen enkel moment saai. Integendeel: de film toont met momenten op een erg spannende wijze de harde realiteit van de oorlog. Resistance is dus een entertainende, boeiende, leerrijke en vooral geslaagde biografische prent. Let trouwens ook op de erg strakke regie en uitgekiende cameravoering.

Resistance is natuurlijk niet alleen het product van een getalenteerde regisseur of slimme scenarist. Naast vele andere mensen hebben ook acteurs hun steentje bijgedragen. Één van de grote troeven van Resistance is ongetwijfeld Jesse Eisenberg. De acteur, zelf opgegroeid in een niet-religieuze joodse familie, brengt met finesse de heldhaftige Marcel Marceau tot leven. Eisenberg draagt de film compleet, maar heeft ook het geluk dat Marceau ook echt een boeiend personage is. Het is mooi om te zien hoe je gedurende de prent steeds meer over zijn fijne persoonlijkheid te weten komt. Ook Emma en Alain zijn trouwens boeiende personages, die sterk worden gebracht door Harry Potter-actrice Clémence Poésy en Felix Moati. De strafste bijrol in deze prent gaat echter naar de Duitse rasacteur Matthias Schweighöfer, die uitstekend gestalte geeft aan de enge Duitse SS’er Klaus Barbie.

Films over de Tweede Wereldoorlog vertellen doorgaans het boeiende verhaal van één of meer heldhaftige personen die tijdens die gruwelijke periode veel hebben betekend voor de mensen. Dat is met Resistance niet anders. Regisseur-scenarist Jonathan Jakubowicz vertelt het erg intrigerende verhaal van Marcel Marceau, een jongeman die samen met zijn vrienden verantwoordelijk was voor het redden van duizenden kinderen tijdens WOII. Dat is boeiend om zien en bovendien is Resistance ook gewoon een erg goed uitgevoerde en entertainende cinemaprent. Foutloos is de film niet, maar de goede performances van Jesse Eisenberg en Matthias Schweighöfer doen dat al snel vergeten. Mis de film dus niet. Resistance wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 22 september 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Vind jij films over de Tweede Wereldoorlog ook zo interessant of kijk je ze niet echt graag? Heb jij Resistance al gekeken? Spreekt het verhaal van de getalenteerde en dappere Marcel Marceau je aan of niet meteen? Vond je de performance van Jesse Eisenberg ook zo straf? Laat het ons snel weten!