Review – The Nest (2021)

Regie: Sean Durkin
Cast: Jude Law, Carrie Coon, Michael Culkin, Charlie Shotwell, Adeel Akhtar en Oona Roche
Genre: Romantisch drama
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 3 november 2021

Gezinnen zijn bijzondere en natuurlijke sociale constructies waar je nooit omheen kan als je beslist om samen met je partner aan de spannende uitdaging die kinderen zijn te beginnen. Hoewel er veel ‘standaardopvattingen’ zijn over wat een gezin moet zijn, geldt toch vooral dat ieder huisje echt zijn kruisje heeft. Wellicht ben ook jij soms verbaasd over hoe het eraan toe gaat bij andere gezinnen en vind je het bij jou allemaal stukken beter. Maar wat als je gezin volledig gebaseerd is op de leugens van jouw eigen partner? Wat als één ding ervoor kan zorgen dat jouw sprookje volledig omvalt? Daarover gaat The Nest, een visueel en inhoudelijk interessant ogende prent met niemand minder dan Jude Law en Carrie Coon in de hoofdrol. Is dit dé film die je moet kijken tijdens deze donkere coronadagen?

In 1986 bruist New York volledig en lijkt de stad ook economisch opnieuw hoge toppen te bereiken. De getalenteerde Rory O’Hara, actief als dealmaker binnen een groot Amerikaans bedrijf, voelt echter dat hij alles heeft bereikt wat hij kon bereiken en stelt daarom voor aan zijn echtgenote Alison en kinderen om terug te verhuizen naar het Verenigd Koninkrijk. Daar kan hij – net zoals vroeger – immers terug veel geld verdienen en ervoor zorgen dat zijn gezin zich alles kan permitteren. Eens aangekomen in het VK merkt Alison echter dat Rory veel te verbergen heeft en dat de O’Haras zich eigenlijk maar weinig kunnen permitteren. Waar is Rory de laatste jaren mee bezig geweest? Hoe staat het gezin er financieel voor? Één ding is zeker: wat nu gaat gebeuren had Alison nooit kunnen bedenken.

Veel mensen vinden een gezin iets vanzelfsprekends, iets waar je eigenlijk niet al te veel moeite voor moet doen. Uiteraard is dat verkeerd en kan je een gezin echt als een werkwoord – in de letterlijke zin van het woord – beschouwen. Dat is ook wat regisseur-scenarist Sean Durkin, die in 2011 verantwoordelijk was voor het indrukwekkende Martha Marcy May Marlene, met zijn nieuwe prent aantoont. Durkin focust niet alleen op de bijzondere dynamieken binnen het gezin van de O’Haras, maar ook erg goed op de relatie die Rory en Alison hebben (of wat daar nog van overblijft). Dat maakt The Nest – overigens een erg toepasselijke titel – echt bijzonder interessant. Die focus leidt er echter wel toe dat de prent nu en dan traag aanvoelt, maar tegelijk is dat ook haar sterkte. Durkin durft immers om letterlijk alles wat tussen de gezinsleden speelt bloot te leggen en dat is geweldig.

Een prent die zo enorm focust op het gezin van de hoofdpersonages en de relatie die de gezinsleden hebben, moet er natuurlijk voor zorgen dat die gezinsleden zelf ook indrukwekkende personages zijn. Wellicht is het weinig verrassend, maar dat is helemaal het geval. Rory en Alison zijn immers echt boeiende persoonlijkheden die elk hun eigen demonen – voornamelijk het besef dat ze eigenlijk helemaal niet (kunnen) zijn wie ze willen zijn – moeten bekampen. Dat is ongelooflijk boeiend. De rollen worden bijzonder straf vertolkt door Jude Law en Carrie Coon, een tandem die op het grote scherm erg goed overkomt. De twee zijn uitstekend gecast en vullen elkaar indrukwekkend aan. Naast Law en Coon zie je Michael Culkin, Adeel Akhtar en Oona Roche in even interessante rollen de revue passeren. Ja hoor, regisseur Sean Durkin doet het wederom helemaal goed.

Regisseur-scenarist Sean Durkin staat al ruimte tijd bekend in Hollywood voor zijn uitstekend talent. Dat talent etaleert hij opnieuw met zijn nieuwe dramaprent The Nest, een film die vertelt over de kroniek van een aangekondigd gezinsdrama. Durkin neemt zijn tijd om de dynamieken tussen de personages, en de personages zelf, uitstekend uiteen te zetten én trakteert je daarbij op prachtige kiekjes en een ijzersterke regie. Qua tempo ligt alles eerder aan de lage kant, maar dat maakt dit soort prenten net nog interessanter. Jude Law en Carrie Coon spelen de pannen van het dak als uit elkaar gegroeide echtgenoten en doen je voortdurend met grote interesse naar het scherm staren. Kortom: The Nest is uitstekende cinema die je zeker niet mag missen als je een lager tempo geen probleem vindt. De film wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 3 november 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Ben jij een fan van Jude Law en Carrie Coon en vind je het ook te gek dat de twee nu samen in een prent te bewonderen zijn? Spreekt het verhaal van The Nest je aan en heb je zin om de film te bekijken? Of gaf je hem al een kans? Laat ons weten wat jij denkt door hier onder te reageren.