Review – The Ice Road (2021)

Regie: Jonathan Hensleigh
Cast: Liam Neeson, Benjamin Walker, Amber Midthunder, Laurence Fishburne & Matt McCoy
Genre: Actie, avontuur, thriller
Releasedatum bioscoop: 18 augustus 2021, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 23 december 2021

Onze aardbol kent heel veel onherbergzame plaatsen waar nagenoeg niemand komt. En dan hebben we het niet alleen over de hoogste toppen van bergketens of de diepste kloven waar nog nooit iemand zich heeft durven wagen. De minst bezochte plaatsen vinden we ongetwijfeld daar waar het echt ijskoud is. Zo vriezen tijdens de ijskoude winters alle meren en rivieren in het noorden van de VS compleet dicht en worden de gebieden door nagenoeg niemand nog bezocht. We zouden echter gauw vergeten dat er ook daar nog mensen wonen en werken en dat ook die mensen voorzien moeten worden van alles wat ze nodig hebben. Daarom worden er op die dichtgevroren rivieren en meren heuse wegen vrijgemaakt. Maar wat als het ook daar helemaal misloopt?

In het noorden van de VS wordt een ook tijdens de ijskoude winter naarstig doorgewerkt in de meest afgelegen mijnen. Het duurt echter niet lang alvorens ook daar het noodlot toeslaat: de mijnwerkers stoten immers op een methaanbel waardoor er een vreselijke ontploffing plaatsvindt en de hele boel instort. Meteen wordt er door de bevoegde minister contact opgenomen met vrachtwagenchauffeurs die als de bliksem het nodige reddingsmateriaal moeten brengen. Van die reddingsactie maken ook Mike en Gurty McCann uit, twee broers die als geen anderen bekend zijn met de beruchte ice roads. Zullen ze op tijd bij de mijnwerkers geraken of zal al hun moeite tevergeefs zijn? Één ding is zeker: niemand had ooit kunnen verwachten dat er echt iemand met slechte bedoelingen roet in het eten zou gooien. Als duidelijk wordt wie, wordt alles nog gevaarlijker…

Wellicht wist jij net zoals wij helemaal niet dat er in het noorden van de VS heuse ijswegen worden vrijgemaakt in het midden van de winter en dat alleen de meest getalenteerde chauffeurs daar kunnen en mogen rijden. Die verrassende insteek zorgt er dan ook voor dat je aanvankelijk met veel interesse kijkt naar wat The Ice Road allemaal zal brengen. En het moet gezegd: eigenlijk presenteert regisseur Jonathan Hensleigh, de man die de immens slecht ontvangen The Punisher (2004) op de wereld losliet, een best goed verteerbare film. The Ice Road wordt inhoudelijk nooit een enorm sterke prent, maar dat is ook niet wat je moet verwachten. Hensleigh trakteert je echter wel op puur amusement dat met momenten belachelijk onrealistisch wordt, maar net dat maakt de film echt fun. Topcinema? Neen. Entertainment dat de moeite waard is? Reken maar van yes!

Dat de film inhoudelijk niet echt de sterkste is, manifesteert zich ook op het niveau van de personages. Hoewel Mike en Gurty zeker aangename persoonlijkheden zijn om gedurende het hele verhaal te blijven volgen, moet je vaststellen dat ook zij een weinig boeiende psychologische ontwikkelingen doormaken. Oppervlakkig kan je het niet noemen, maar echt bevredigend wordt het zeker nooit. Dat wordt gelukkig wel deels goedgemaakt door het fijne acteerwerk van Liam Neeson en Marcus Thomas, een tandem die op het scherm zeker geloofwaardig overkomt. Jammer is het alleen dat zij voortdurend stoten op de limieten van hun personage. De cast wordt tot slot aangevuld door Laurence Fishburne, die als een soort pater familias over de vrachtwagenchauffeurs waakt, Amber Midthunder en een erg amusante Benjamin Walker. Qua cast zit de film dus zeker goed.

Dat het in het noorden van de VS behoorlijk koud kan zijn en dat de grote meren en rivieren er jaarlijks volledig dichtvriezen, is wellicht voor niemand een echte verrassing. Wel nieuw voor velen is zeker dat er op die ijsvlaktes ook heuse wegen worden vrijgemaakt. In die setting speelt The Ice Road, de nieuwste film van regisseur Jonathan Hensleigh met de sympathieke Liam Neeson, zich af. De film brengt een simpel maar erg entertainend verhaal dat je van de eerste seconde tot het allerlaatste beeld met plezier laat kijken. Topcinema wordt het echter nooit. Daarvoor zijn zowel de personages als het verhaal immers net iets té flauw. Kortom: The Ice Road is zeker een leuke film om eens een keertje te bekijken, maar ook niet meer dan dat. De prent wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 23 december 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Wat denk jij van The Ice Road? Heb je de film met Liam Neeson al in de bioscoop of intussen reeds thuis bekeken? Vond je de film entertainend maar tegelijk ook wat flauw? Of vind je ons te kritisch? Laat het ons weten door hieronder een reactie te plaatsen.