Review – Stillwater (2021)

Regie: Tom McCarthy
Cast: Matt Damon, Abigail Breslin, Camille Cottin, Lilou Siauvaud & Anne Le Ny
Genre: Drama, criminaliteit, thriller
Distributeur: WW Entertainment
Releasedatum bioscoop: 22 september 2021
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 26 januari 2022

Ouders zien hun kinderen doorgaans allemaal heel graag, maar de relatie tussen vaders en hun dochter(s) blijft toch iets enorm bijzonders. Het lijkt alsof er tussen de twee een erg sterke verbinding bestaat die eigenlijk niet kapot te krijgen is. Anders dan voor hun zonen gaan vaders voor een dochter immers vaak the extra mile, ook al botert het tussen de twee niet altijd even goed. Dat is ook één van de elementen die regisseur Tom Mcarthy, de man die de wereld helemaal wegblies met zijn Oscarwinnende topprent Spotlight (2015), verkent met zijn gloednieuwe dramaprent Stillwater. Met de geweldige Matt Damon als een rasechte vader in de hoofdrol lijkt de film op papier een voltreffer. Maar is dat ook echt zo?

Bill Baker is een hardwerkende man die zich ieder dag weer uitslooft in Stillwater, een klein stadje in de Amerikaanse staat Oklahoma. Zijn leven is echter allesbehalve geweldig. Zo’n vijftal jaar geleden werd zijn dochter Allison immers opgepakt in Marseille op verdenking van moord en sindsdien brengt ze iedere dag door in de gevangenis. Wanneer Bill twee weken naar de Zuid-Franse stad trekt om Allison te bezoeken en hij van haar een brief krijgt met nieuwe aanwijzingen voor haar zaak, trekt hij zelf op onderzoek uit. Met de hulp van zijn nieuwe Franse kennis Virginie probeert hij er alles aan te doen om Allison uit de gevangenis te krijgen, maar daarvoor moet hij dingen doen die mogelijks als een boomerang terug zullen komen…

Matt Damon is een grote acteur die erom bekend staat zorgvuldig de filmprojecten te kiezen waar hij aan wenst mee te werken. Toen bekend geraakte dat hij gecast werd in de nieuwe film van Tom McCarthy, werd menig filmfan dan ook enorm enthousiast. Dat enthousiasme is gelukkig ook helemaal terecht. McCarthy presenteert de cinefiel immers een uiterst geloofwaardig, spannend, menselijk en vooral erg entertainend relaas over een moedige oer-Amerikaanse plattelandsvader die er alles aan wil doen om zijn schijnbaar onschuldige dochter uit een Zuid-Franse gevangenis te redden. Niet alleen de rode draad van Stillwater is erg interessant, ook de verschillende subplots maken de film echt boeiend. Zo snijdt McCarthy ook het Amerikaanse racisme (voorzichtig) aan en verkent de prent wat er gebeurt wanneer een niet zo goede vader de kans krijgt om écht papa te zijn.

Al die elementen van Stillwater maken duidelijk dat McCarthy ook veel tijd spendeert aan  het geloofwaardig uitwerken van zijn personages. Voor een film die ruim twee uur en twintig minuten duurt is dat uiteraard ook geen overbodige luxe. Zo kijk je gedurende het hele verhaal enorm graag naar Bill Baker, een op-en-top Amerikaanse redneck die lang niet altijd zo’n goede vader is geweest. Het personage is complexer dan je op het eerste gezicht zou denken en net dat maakt Stillwater zo goed. Dat de rol wordt vertolkt door de briljante Matt Damon maakt alles er uiteraard nog veel beter op. Ook Bills dochter Allison en zijn nieuwe Franse vriendin Virginie zijn fantastische personages die goed worden gebracht door Abigail Breslin en Camille Cottin. Dé ster van de film is evenwel de jonge Lilou Siauvaud die volledig de show steelt als de schattige Maya.

Ben je op zoek naar een boeiend drama over een dappere vader die er alles aan doet om zijn dochter te redden? Wel, dan is Stillwater helemaal de film die je zocht. Tom McCarthy levert de kijker een erg gelaagd drama én heeft bovendien veel aandacht voor de personages en de verschillende subplots. Qua sfeer zit de prent helemaal goed en ook de regie van McCarthy is over de gehele lijn van een erg hoog niveau. Matt Damon is uitstekend als Bill Baker, maar ook Breslin en Cottin doen het fantastisch. Om een lang verhaal kort te maken: Stillwater is uitstekende cinema die je vanaf de allereerste seconde meesleurt in een spannend en goed verteld verhaal. Zorg dat je deze film niet mist. Stillwater wordt verdeeld door WW Entertainment en ligt sinds 26 januari 2022 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Spreekt het verhaal van de nieuwe prent van Tom McCarthy je ook zo aan? Heb je ook met plezier gekeken naar Stillwater met de geweldige Matt Damon in de hoofdrol of vond je de film lang niet zo indrukwekkend als wij? Deel jouw bevindingen met ons!