Review – Come Away (2022)

Regie: Brenda Chapman
Cast: Angelina Jolie, David Oyelowo, Jordan Anthony, Keira Chansa, Anna Chancellor & Gugu Mbatha-Raw
Genre: Drama, familie, fantasy
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 25 februari 2022

Hollywood is een erg veeleisende plaats die op iedereen die er rondloopt aardig wat druk kan leggen. Het is dan ook weinig verrassend dat er heel wat acteurs en actrices zijn die tijdens hun carrière tijdelijk een pauze inlassen omdat het allemaal even wat te intens wordt. Dat is ook wat Angelina Jolie tussen 2014 en 2019 deed. Omwille van tal van privèredenen wilde ze liever even van het toneel verdwijnen. Sinds 2019 schittert de bekende actrice nu en dan gelukkig terug in grote prenten. Opvallen is daarbij dat ze steevast lijkt te kiezen voor ‘zachte’ cinema met doorgaans het hele gezin als doelpubliek. Zo was Jolie te zien in de tweede Maleficent-prent. Nog recenter was de Amerikaanse te bewonderen in Come Away, een kleine en onafhankelijke familieprent die op het eerste gezicht een erg hoog Disney-gehalte heeft.

Op het Britste platteland heeft de familie Littelton alles wat ze maar zouden wensen. Terwijl mama Rose hard werkt in het huishouden en papa Jack iedere dag miniatuurboten in elkaar knutselt, kunnen de jonge Alice en haar broertjes Peter en David de hele tijd spelen. Samen verzinnen ze de gekste verhalen en beelden ze zich in dat ze dappere krijgers zijn die het opnemen tegen gevaarlijke piraten. De drie genieten volop van het leven, al komt daar erg abrupt een einde aan wanneer David door een vreselijk ongeluk overlijdt. Rose en Jack hebben het zwaar en kunnen het verlies van hun oudste zoon maar amper verwerken. Daarom komen Peter en Alice met een plan om hun ouders te helpen, maar daarvoor moeten ze helemaal naar het gevaarlijke Londen. Hoe loopt dit af? Zullen de twee dappere deugnietjes hun ouders kunnen helpen om er terug bovenop te geraken?

Films waarin een kindje op tragische wijze overlijdt, grijpen je altijd meteen bij je keel. Dat is met Come Away niet anders. Toch valt meteen op dat regisseur Brenda Chapman en scenariste Marissa Kate Goodhill proberen om de film – ondanks de eerder harde thematiek – luchtig te houden en het moet gezegd: dat lukt behoorlijk goed. Hoewel de rode draad uiteraard duidelijk blijft, stel je vast dat Goodhill op intelligente wijze een aantal subplots binnenloodst die net zo onderhoudend zijn. Jammer genoeg voelt Come Away daardoor net iets te veel aan als een lappendeken van losstaande verhaallijnen die niet echt goed op elkaar afgestemd zijn. Chapman verliest als regisseur gaandeweg dus volledig het overzicht over haar prent, waardoor ook jij als kijker je interesse beetje bij beetje dreigt te verliezen.

Dat wordt deels goedgemaakt dankzij de redelijk goed uitgewerkte personages. Zo zijn Rose en manlief Jack aangename persoonlijkheden die een mooie psychologische ontwikkeling doormaken na het overlijden van hun zoontje. Dat is zeker mooi om te zien. Dat de rollen worden neergezet door Angelina Jolie en David Oyelowo, een mooie tandem die barst van het talent, maakt alles er uiteraard nog beter op. Dé sterretjes van de prent zijn en blijven echter Jordan Anthony en Keira Chansa, die vol overtuiging en bijzonder geloofwaardig Peter en Alice tot leven brengen. Qua personages en acteerwerk is Come Away dus zeker in orde. Alleen hoefden de referenties naar Alice in Wonderland en Peter Pan helemaal niet. Come Away was misschien zelfs beter geweest als het effectief helemaal op zichzelf stond.

Brenda Chapman, die in 2012 indruk maakte met haar prachtige Disney-prent Brave, probeert opnieuw te scoren met Come Away, een sprookjesachtige prent over een familie die moet omgaan met een vreselijk verlies. Die insteek is mooi, maar door per se te willen refereren naar Peter Pan en Alice in Wonderland verliest Chapman die mooie focus gaandeweg net iets te hard. Het resultaat is dan ook dat Come Away niet meer wordt dan en vergeetbare en brave familieprent, die dankzij het mooie acteerwerk van Jolie, Oyelowo, Anthony en Chansa toch niet helemaal middelmatig te noemen is. Geef de prent dus zeker een kans, maar verwacht je geenszins aan topcinema. Come Away wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 25 februari 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de prent nu.

Wat denk jij van deze nieuwe film met Angelina Jolie? Heb je graag gekeken naar Come Away of vond je de prent net zoals wij toch iets te teleurstellend? En wat vond je van het acteerwerk van de twee jonge kindsterretjes? Laat ons weten wat jij van de prent denkt door hier onder te reageren.