Review – Prisoners of the Ghostland (2022)

Regie: Sion Sono
Cast: Nicolas Cage, Sofia Boutella, Bill Moseley, Charles Glover & Nick Cassavetes
Genre: Actie, fantasy, sciencefiction, thriller
Distributeur: Remain in Light, in samenwerking met The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 30 maart 2022

Veel acteurs lijken tegen het einde van hun carrière steeds te verschijnen in erg middelmatige prenten. Lange tijd leek het ook dat Nicolas Cage, die ooit enorme indruk maakte met zijn Oscarwinnende rol in Leaving Las Vegas (1995) en niet veel later ook in Adaptation (2002). In de jaren 2010 en volgende leek de man echter alleen nog te verschijnen in erg kleine films – doorgaans bomvol doldwaze actie – waardoor de man volledig van het toneel leek te verdwijnen. Die vaststelling klopt vandaag echter niet meer. Zo schitterde Cage in 2021 in het verrassend indrukwekkende Pig en maakt hij filmfans van over de hele wereld momenteel gelukkig met zijn performance in The Unbearable Weight of Massive Talent. Een andere titel waarin de acteur in 2021 te zien was is Prisoners of the Ghostland, een knotsgekke en kleurrijke actieprent. Is ook die film de moeite waard?

In een ietwat vreemde wereld die volledig overhoop ligt nadat een vreselijke nucleaire ramp heeft plaatsgevonden, wordt een mysterieuze man, die door iedereen Hero wordt genoemd, gevangengenomen door de Gouverneur. Die laatste regeert over het Ghostland met de harde hand, maar moet zich nu toch richten Hero. Een tijdje geleden is Bernice, de kleindochter van de Gouverneur, immers van de aardbol verdwenen. De enige man die haar zeker zou kunnen vinden is Hero. Om Hero zo veel mogelijk onder druk te zetten, krijgt hij van de Gouverneur een speciaal pak dat bomvol explosieven zit en dat binnen de drie dagen helemaal ontploft als hij Bernice niet vindt. Hero kan dan ook niets anders doen dan op zoek gaan naar de kleindochter van de Gouverneur, wetende dat die opdracht hem echt het leven kan kosten…

Nicolas Cage is een vreemde man, zoveel is duidelijk. Wellicht is niet alleen het feit dat zijn carrière jarenlang in het slop zat de reden waarom hij in zoveel vreemde films te zien was. Wellicht zitten zijn rare rolkeuzes daar ook voor een groot deel tussen. Dat bevestigt hij althans met op te draven in deze Prisoners of the Ghostland. De erg vreemde prent, van de hand van de bekende Japanse regisseur Sion Sono, is immers echt een bijzondere ervaring. Het verhaal alleen al, over een man die koste wat het kost op zoek moet naar een jonge vrouw omdat anders zijn testikels dreigen te ontploffen, kan je op z’n minst uniek noemen. Entertainen doet de film daardoor zeker, maar of de film ook echt goed is? Dat is een andere zaak.

Op één of andere manier voelt Prisoners of the Ghosland aan als een soort Mad Max-aflevering, maar dan bomvol Aziatische vibes en een stuk minder interessant of indrukwekkend. Dat komt ongetwijfeld ook door de erg magere personages. Zo heeft Hero eigenlijk helemaal geen boeiend verhaal te vertellen en krijg je doorheen zijn queeste ook maar amper inzage in wie de man echt is. Daardoor komt het acteerwerk van Nicolas Cage niet echt geweldig over. Hetzelfde geldt voor de Gouverneur, een rol die ergens nog wel degelijk wordt vertolkt door B-acteur Bill Moseley, en voor Bernice, aan wie gestalte wordt gegeven door de getalenteerde Sofia Boutella.

Hoewel Nicolas Cage zeker aan het toewerken is naar een nieuw hoogtepunt in zijn carrière – hij zal binnenkort te zien zijn als Dracula in de nieuwe prent van Chris McKay – blijft de Amerikaanse acteur rare keuzes maken in de projecten waar hij mee zijn schouders onder zet. Prisoners of the Ghostland is over de gehele lijn immers een erg vreemd project, met een vreemd verhaal, rare beelden, rare muziek en even vreemd acteerwerk. Cage doet zijn best, maar kan in zijn eentje een erg magere prent maar moeilijk naar een hoger niveau tillen. Regisseur Sion Sono presenteert zo speciale cinema die niet voor iedereen weggelegd is. Maar vergis je niet: als de film je interesse wekt, geef hem dan zeker een kans. Prisoners of the Ghostland wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 30 maart 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Wat denk jij van dit nieuwe project van Nicolas Cage? Heb je al recensies of trailers van Prisoners of the Gostland zien passeren en was je ook zo benieuwd naar deze titel? Of heb je hem al kunnen bekijken? Wat denk jij ervan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.