Review – Scream (2022)

Regie: Matt Bettinelli-Olpin & Tyler Gillett
Cast: Courteney Cox, Neve Campbell, David Arquette, Melissa Barrera, Jack Quaid & Jenna Ortega
Genre: Horror, mysterie, thriller
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum bioscoop: 12 januari 2022
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 15 april 2022

We leven in het tijdperk van de revival van immens bekende franchises. Zo zagen we laatste jaren een aantal Star Wars-projecten verschijnen en kregen we ook een nieuwe trilogie in de wereld van Jurassic Park, die trouwens dit jaar afsluit met een film waarin de oude cast terugkeert. Ook bekende horrorreeksen waren plots terug te bewonderen in de bioscopen. Met Child’s Play (2019) keerde Chucky eindelijk terug naar het grote scherm, net zoals Michael Meyers in Halloween (2018) en Halloween Kills (2021). Begin dit jaar was het aan de Scream-franchise om een nieuwe adem te vinden. Na enkele erg matige sequels probeerde Paramount Pictures indruk te maken met een leuke revival. Maar is dat ook echt gelukt?

Inmiddels is het 25 jaar geleden sinds het eens zo vredige Woodsboro opgeschrikt werd door een vreselijke reeks moorden waar iedereen zich de details nog van kan herinneren. Sindsdien gaat het leven in het stadje opnieuw zijn gangetje. Dat rustige leventje komt helemaal ten einde wanneer Ghostface plots terugkeert en het gemunt heeft op een groepje tieners. Zijn eerste slachtoffer, de nietsvermoedende Tara Carpenter, overleeft de aanval als bij wonder. Wanneer ook haar zus Sam het doelwit van de moordenaar lijkt te worden, vraagt ze al snel oud-sheriff Dewey Riley om hulp. Alleen met zijn ervaring maken ze immers kans om de moordenaar te pakken. Wanneer ook oude bekenden Gale Weathers en Sidney Prescott terugkeren, is alle ervaring in huis om Ghostface eindelijk te stoppen. Maar hoe gevaarlijk zal dat worden?

De Scream-franchise is een filmreeks die al enkele decennia meegaat. De originele film, die in 1996 op het wereldwijde publiek werd losgelaten, kreeg uitstekende recensies en werd vervolgens een enorme culthit. De sequels waren jammer genoeg van een veel minder hoog niveau, waardoor fans al snel afhaakten. Met de nieuwe sequel proberen regisseurs Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett, die eerder al de uitstekende horror-komedie Ready or Not (2019) voor hun rekening namen, de franchise nieuw leven in te blazen. En het moet gezegd: dat lukt behoorlijk goed. Zonder ooit belachelijk te worden, is Scream immers in de eerste plaats een film die zichtzelf niet te serieus neemt. De goede en spannende horror en het behoorlijk rechtlijnige verhaal worden afgewisseld door heerlijke zelfrelativering. Die mix, gecombineerd met goede regie, zorgt er echt voor dat Scream je een meer dan fijne filmavond bezorgd.

Het helpt natuurlijk ook altijd als regisseurs er met hun film in kunnen slagen om oude franchisetoppers terug te halen. Zo keren voor deze revival Neve Campbell, Courtney Cox en David Arquette terug. Zij hernemen hun rollen als respectievelijk Sidney Prescott, TV-figuur Gale Weathers en oud-sheriff Dewey Riley en dat maakt de film uiteraard meteen de moeite waard. Die personages blijven immers geweldig om te volgen, maar ook de nieuwe personages die deze aflevering bevolken zijn de moeite waard. Zo zijn Tara, haar zus Sam, de charismatische Richie en de mysterieuze Amber echt leuke persoonlijkheden, die bovendien goed worden vertolkt door Jenna Ortega, Melissa Barrera, Jack Quaid en Mikey Madison. Bettinelli-Olpin en Gillett wisten voor hun nieuwe prent dus een meer dan uitstekende cast te verzamelen.

Zowat iedere filmstudio lijkt de laatste jaren op veilig te spelen en kiest er resoluut voor om oude franchises opnieuw op te poetsen en terug op het grote scherm te laten opdraven. Dat heeft Paramount Pictures met Scream nu ook gedaan. De nieuwe film, van de handen van de erg getalenteerde regisseurs Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett, brengt alle oude recepten terug inclusief de bekende personages, maar brengt ook nieuwe elementen die alles in een moderner jasje steken. Scream is weinig gewaagde cinema, maar is over de gehele lijn erg goed uitgevoegd. Kortom: dit is horrorcinema die je met plezier naar het scherm doet staren. Scream wordt verdeeld door Paramount Pictures en ligt sinds 14 april 2022 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij de nieuwe film in de Scream-franchise al gekeken en was jij ook zo aangenaam verrast? Vind je het ook zo fijn dat een aantal oude bekenden in de film teruggekeerd zijn? Ben je benieuwd waar de franchise in de toekomst heengaat? Laat het ons weten door hier onder te reageren.