Review- King Richard (2022)

Regie: Reinaldo Marcus Green
Cast: Will Smith, Jon Bernthal, Aunjanue Ellis, Saniyya Sidney, Tony Goldwyn & Demi Singleton
Genre: Historisch en biografisch drama, sport
Releasedatum bioscoop: 2 februari 2022
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 8 juni 2022

Jaarlijks vinden er heel wat gebeurtenissen plaats tijdens de welke het vieren van de filmkunst volledig centraal staat. Denk bijvoorbeeld maar aan de filmfestivals van Venetië en Cannes en natuurlijk ook de jaarlijkse Oscaruitreiking. Ook dit jaar beloofde dat laatste een enorm feest te worden. De sfeer veranderde er echter volledig toen komiek Chris Rock een misplaatste grap maakte over Jada Pinkett Smith, de vrouw van topacteur Will Smith. Wat daarna gebeurde staat intussen reeds gegrift in allerlei geschiedenisboeken: Smith verkocht Rock een serieuze klap in zijn gezicht. Hoewel iedereen enorm geschokt toekeek, weerhield dit Smith er niet van om enkele minuten erna alsnog de Oscar voor Beste Acteur in ontvangst te mogen nemen en dat voor zijn rol in King Richard, een prent over het leven van Serena en Venus Williams én de belangrijke rol die hun vader daarin heeft gespeeld. Is de performance van Will Smith in die film dan echt zo indrukwekkend?

Richard Williams is een hardwerkende vader die het allerbeste voorheeft met zijn vijf dochters. Terwijl drie van hen de intelligentste van de klas blijken, heeft hij samen met zijn echtgenote Brandy een ander pad uitgestippeld voor Serena en Venus. Het koppel is er immers van overtuigd dat de twee pre-pubers alles in zich hebben om het te maken in de tenniswereld. Tijdens de weinige vrije uren die Richard heeft, probeert hij om zijn dochters zo goed mogelijke tennisles te geven én trekt hij van coach naar coach in de hoop professionele training te kunnen regelen. Dat verloopt niet van een leien dakje, maar eens de sportwereld inziet hoe getalenteerd Serena en Venus zijn, gaan er plots veel deuren voor hen open. Maar dat is niet volledig naar de zin van hun vader…

Serena Williams wordt door iedere kenner gezien als de allerbeste tennisspeelster die onze planeet ooit gekend heeft. De Afro-Amerikaanse heeft ieder Grand Slam-toernooi immers minstens drie keer gewonnen. Verrassend is het dan ook niet dat je enorm geïnteresseerd bent in de achtergrond van de topatlete en haar oudere zus. King Richard vertelt het verhaal van Richard Williams, de vader van de twee atletes die er alles aan gedaan heeft om hen naar te top te leiden. En dat verhaal is enorm boeiend en rakend. Scenarist Zach Baylin en regisseur Reinaldo Marcus Green – die eerder ook al Monsters and Men (2018) inblikte – vertellen immers niet alleen over de sportieve kant van het hele gebeuren, maar ook over hoe moeilijk het was om als niet-blanke de top te bereiken, hoe gevaarlijk succes kan zijn en hoe ongelooflijk moeilijk het is om als vader je best te doen voor al je kinderen. Marcus Green focust heel mooi op al die elementen én slaagt er bovendien ook in om echt te entertainen. Ja hoor, dit is cinema met een wel heel erg grote C.

Naast het boeiende verhaal en de hoge productiewaarde van King Richard is dé blikvanger van deze toptitel ongetwijfeld Will Smith. De Amerikaan, die eerder al meedingde naar de Oscar voor Beste Acteur, zet met deze rol immers de performance van zijn leven neer. Smith is enorm beheerst en komt daardoor over de gehele lijn erg geloofwaardig over. Het is van meet af aan duidelijk dat Smith zich dit verhaal helemaal eigen heeft gemaakt en dat siert hem echt. Één en ander verklaart dan ook de beweegredenen die hem ertoe hebben aangezet om Chris Rock op die ene bewuste avond vol in het gezicht te slaan, zeker na een opmerking over zijn echtgenote. Dat gezegd zijde: Smith is niet de enige topper die je in King Richard aan het werk mag zien. Ook Aunjanue Ellis, Saniyya Sidney en Demi Singleton doen het uitstekend als respectievelijk Brandy, Venus en Serena Williams. Dé leukste rol wordt ongetwijfeld neergezet door Jon Bernthal, die echt indruk maakt als coach Rick Macci.

Sommige films weten je van meet af aan helemaal in te pakken en blijven ook gedurende het hele verhaal je interesse vasthouden. Dat is ongetwijfeld een beschrijving die je ook helemaal kan kleven op King Richard. De film over de beginjaren van Serena en Venus Williams én de prachtige rol die hun vader Richard heeft gespeeld in hun carrière is gewoon over de hele lijn indrukwekkend goed. Het verhaal, de sfeer, het tempo, de focus… gewoonweg alles in deze nieuwe prent van regisseur Reinaldo Marcus Green zit perfect. Will Smith speelt de pannen van het dak als vader Williams, maar ook de rest van de cast verdient absoluut alle lof. Om een lang verhaal kort te maken: King Richard is uitstekende, leerrijke en inhoudelijk sterke cinema die je echt niet mag missen. De film wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 8 juni 2022 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de mooie trailer van de film nu.

Vind jij het verhaal over Serena, Venus en hun vader Richard ook zo inspirerend en mooi? Heb je King Richard ook al gekeken en ben je net zoals wij volledig onder de indruk van de prent én de performance van Will Smith? Laat het ons weten door hier onder te reageren.