Review – Licorice Pizza (2022)

Regie: Paul Thomas Anderson
Cast: Alana Haim, Cooper Hoffman, Skyler Gisondo, Bradley Cooper, Tom Waits & Sean Penn
Genre: Romantisch drama, komedie
Releasedatum bioscoop: 5 januari 2022
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 8 juni 2022

Er zijn een aantal filmregisseurs die erin slagen om nagenoeg iedereen meteen enthousiast te maken wanneer bekend geraakt dat ze opnieuw werken aan een nieuwe prent. Denk bijvoorbeeld maar aan Alex Garland, Chloé Zhao, Ridley Scott, Cate Shortland en Paul Thomas Anderson. Die laatste belandde in 2017, na zijn mooie prent Phantom Thread op de wereld te hebben losgelaten, in een klein zwart gat. Het geraakte immers bekend dat één van zijn favoriete acteurs, Daniel Day-Lewis, de acteerwereld voor altijd zou verlaten. De vraag was dan ook wat Anderson nu zou doen. Begin dit jaar lieten hij en Universal Pictures Licorice Pizza los op de wereld. Nagenoeg iedere filmcriticus werd meteen dolenthousiast, maar is dat ook echt terecht?

In 1973  is het leven in de San Fernando Valley behoorlijk plezant. Dat geldt ook voor Gary Valentine, een 15-jarige puber die zich naast school ook bezighoudt met acteren en ondernemen. Zijn leven loopt op wieltjes, maar wordt helemaal overhoop gehaald wanneer hij de bevallige Alana tegen het lijf loopt. Gary is immers meteen stapelgek op haar en probeert er alles aan te doen om haar te veroveren. Hoewel Alana aanvankelijk niks van hem moet hebben, groeien de twee gaandeweg toch naar elkaar toe. Samen beleven ze spannende momenten, storten ze zich in knotsgekke ondernemingsavonturen en proberen ze een doodgewoon tienerleven te leiden. Maar zullen ze op een bepaald moment ook echt toegeven aan elkaars gevoelens?

Paul Thomas Anderson is geen ‘gewone’ regisseur. De Amerikaan, die Licorice Pizza zowel neerpende als regisseerde, staat er immers om bekend om bijzondere en vaak visueel erg straffe cinema op het publiek los te laten. Dat is met zijn nieuwste film niet anders. Licorice Pizza is over de gehele lijn een prent die je met open mond naar het scherm laat staren. Letterlijk iedere scène ziet er indrukwekkend straf uit. Toch wordt je niet helemaal enthousiast van wat je te zien krijgt. Zoals veel andere titels in het repertoire van Anderson lijkt Licorice Pizza verhaaltechnischv immers wat vreemd. Hoewel het duidelijk is dat Anderson alles klein probeert te houden en dat hij focust op het leven van twee tieners die elkaar meer dan interessant vinden, blijf je wat verdwaalt wanneer de aftiteling begint. Het hele gebeuren is voor de gewone sterveling misschien net niet entertainend genoeg.

Volledig scoren doet Licorice Pizza echter wel op het vlak van de personages. Zowel Gary als Alana zijn immers erg interessante personages die doorheen het verhaal een prachtige psychologische ontwikkeling doormaken. In die zin is de nieuwste van Paul Thomas Anderson een echte coming of age-prent. Dat alles op dit vlak zo goed overkomt heeft natuurlijk ook te maken met het uitstekende acteerwerk van Alana Haim (één van de drie HAIM-zussen, die trouwens alle drie in de film opdraven) en Cooper Hoffman. De twee zijn fantastisch en zorgen meermaals voor prachtig vuurwerk op het scherm. Naast Hoffman en Haim zie je ook Sean Penn, Mary Elizabeth Ellis, Bradley Cooper en Skyler Gisondo in uitstekende aanvullende rollen het beste van zichzelf geven. Anderson weet op dit vlak dus wel volledig te scoren.

Paul Thomas Anderson is helemaal terug. Deze keer probeert hij indruk te maken met Licorice Pizza, een op het eerste gezicht erg boeiende prent over twee tieners die eigenlijk stapelgek zijn op elkaar. Visueel is de prent een schot in de roos, maar verhaaltechnisch zal de film lang niet iedereen kunnen interesseren. Voor veel mensen zal Licorice Pizza immers veel te traag gaan en lijkt de film te focussen op te veel kleine elementen. Maar wie net daarin de sterkte van de film ziet, zal de nieuwe prent van Paul Thomas Anderson op alle vlakken een schot in de roos vinden, zeker als je het goede acteerwerk van Haim en Hoffman kan appreciëren. Licorice Pizza is dus zeker uitstekende cinema, maar wellicht niet voor jou als je trage cinema maar moeilijk te verteren vindt. Licorice Pizza wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 8 juni 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Ben jij een grote fan van het werk van Paul Thomas Anderson en heb je met veel interesse gekeken naar Licorice Pizza? Spreekt het verhaal van de prent je aan of kon de film je net helemaal niet bekoren? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.