Review – Love and Monsters (2022)

Regie: Michael Matthews
Cast: Dylan O’Brien, Jessica Henwick, Dan Ewing, Michael Rooker, Ariana Greenblatt & Tre Hale
Genre: Actie, avontuur, komedie, sciencefiction
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 27 mei 2022

Post-apocalyptische verhalen zijn er bij de vleet. Dat er dan ook jaarlijks minstens een aantal films in de bioscoopzalen verschijnen over dat topic, is weinig verrassend. Uiteraard is daarbij de ene al wat beter dan de andere. Zo kan je Mad Max: Fury Road (2015) of de films in de A Quiet Place-franchise qua kwaliteit maar amper vergelijken met miserabele titels zoals Left Behind (2014) of zelfs M. Night Shyamalans peperdure After Earth (2013). Midden in de pandemie bracht Paramount Pictures Love and Monsters met de getalenteerde Dylan O’Brien uit. De post-apocalyptische film verscheen omwille van de COVID-situatie bij ons niet in de zalen, maar verscheen een tijdje terug wel op DVD en Blu-Ray. Volgens heel wat critici staat die film garant voor topentertainment, dus leek het ons hoog tijd om eens na te gaan wat daar van aan is.

Wanneer de vernietiging van een enorme asteroïde, die haar recht koers naar de aarde heeft gezet, volledig verkeerd loopt en chemische stoffen op de aardbol neerdwarrelen, doet er zich een ware nachtmerrie voor: nagenoeg alle diersoorten muteren en evolueren tot gigantische monsters die het grootste deel van de wereldbevolking in een mum van tijd wegvagen. De weinige overlevenden leven in teruggetrokken ‘kolonies’ in bunkers. Dat is ook het geval voor Joel, die samen met enkele anderen in een zelfvoorzienende faciliteit verblijft. Zeven zware jaren gaan voorbij, jaren waarin Joel nagenoeg elke dag een brief schrijft aan zijn geliefde Aimee, die hij al die tijd niet meer heeft gezien. Wanneer hij ook het contact op afstand dreigt te verliezen, besluit Joel om op zoek te gaan naar haar ‘kolonie’ in de hoop daar zijn oude liefde te herontdekken. Maar is dat wel zo’n goed idee?

Dat een film als Love and Monsters niet in de Belgische bioscoopzalen te bewonderen was, is eigenlijk een echte schande. Al na een dik kwartiertje heb je immers door dat de prent van regisseur Michael Matthews, die eerder indruk wist te maken met zijn Five Fingers for Marseilles (2017), echt puur topentertainment is. Het verhaal, over een jonge kerel die er alles aan probeert te doen om zijn knappe vriendin opnieuw te ontmoeten, is weinig vernieuwend, maar dat is gelukkig ook niet het meest geweldige aan de film. Love and Monsters is zo kwaliteitsvol door Matthews’ uitstekende gevoel voor humor, iets wat hij perfect weet te verpakken én combineren met uiterst genietbare horror- en sciencefictionelementen. Ja hoor, dit is topcinema die je echt gezien moet hebben.

Qua CGI, verhaal en sfeer zit Love and Monsters dus meer dan goed. En voor wie dacht dat het bejubel daar gedaan was: er is nog meer. Matthews en zijn team van scenaristen zorgen immers ook gewoon voor heel erg leuke personages. Zo zijn Joel en Aimee, twee high school sweethearts, echt aangenaam om te volgen. Joel maakt trouwens een erg boeiende psychologische ontwikkeling door, waardoor Love and Monsters op het einde van de rit ook een echte coming of age-prent blijkt. De rol wordt ijzersterk vertolkt door Dylan O’Brien, die met deze performance nogmaals aantoont dat hij veel meer in zijn mars heeft dan zijn rol als Thomas in de Maze Runner-franchise. Naast O’Brien zie je ook de bevallige Jessica Henwick als Aimee, Michael Rooker als Clyde en de getalenteerde Ariana Greenblatt als Minnow.

Als je inmiddels onze hele recensie hebt doorgenomen, weet je vast en zeker ook al wel waar dit verdict heen zal gaan. Er is immers geen enkel elementje aan Love and Monsters dat ons enthousiasme tempert. De film van regisseur Michael Matthews is topentertainment met een leuk verhaal, een uiterst genietbare sfeer, een goede mix tussen komedie en horror, sterke personages en fantastische regie. Dylan O’Brien draagt de film compleet als de ietwat sukkelachtige Joel, maar ook Jessica Henwick en Michael Rooker doen het uitstekend. Om een lang verhaal kort te maken: Love and Monsters is topcinema die je zo snel mogelijk een kans moet geven. De film wordt verdeeld door Paramount Pictures en ligt sinds 27 mei 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Had jij Love and Monsters ook al op je radar gezet, maar wist je niet goed waar je de film kon bekijken? Of heb je de film zelf inmiddels toch al gekeken en werd je net zo enthousiast van alles als wij? Of ben je het niet eens met onze recensie? Laat het weten door hier onder te reageren.