Review – Stranger Things: Seizoen 4 (2022)

Regie: Matt Duffer, Ross Duffer e.a.
Cast: Winona Ryder, Millie Bobby Brown, David Harbour, Finn Wolfhard, Noah Schnapp & Sadie Sink
Genre: Sciencefiction, fantasy, horror, drama, mysterie
Originele zender: Netflix
Releasedatum: 27 mei 2022 (deel 1) en 1 juli 2022 (deel 2)

Liefhebbers van goede en spannende series kunnen zich deze zomer enorm goed uitleven. Terwijl HBO (in België via Streamz) momenteel haar nieuwe afleveringen van Westworld op de wereld loslaat, komt Disney+ binnen een kleine twee weken met de gloednieuwe Marvel-reeks She-Hulk: Attorney At Law. Anderen onder ons zullen wellicht hunkeren naar de nieuwe Game of Thrones-spin-off House of the Dragon over het geslacht Targaryen. Het zomerseizoen werd echter formidabel afgetrapt door dé reeks van dit jaar: Stranger Things. Het langverwachte vierde seizoen van de reeks verscheen in twee delen op Netflix en was wederom een regelrechte hit. Maar wat maakte dat vierde seizoen nu zo ongelooflijk straf?

Het leven van Eleven, Max, Mike, Will en Lucas gaat na de vreselijke gebeurtenissen in Hawkins opnieuw gewoon zijn gangetje. De goede vrienden moeten wel wennen aan het feit dat ze niet langer altijd bij elkaar zijn. Eleven en Will (en zijn broer Jonathan) zijn immers samen met Joyce verhuisd naar Lenora Hills in California, terwijl de rest achtergebleven is in Hawkins. Op die manier hopen ze om het gevaar  te beperken én de overheid te ontvluchten. Het duurt echter niet lang alvorens Hawkins opnieuw wordt opgeschrikt door een reeks eigenaardige gebeurtenissen die schijnbaar op één of andere manier een link hebben met het Upside Down. De D&D-vrienden zullen opnieuw de krachten moeten bundelen om het kwaad te trotseren en dat blijkt geen gemakkelijke zaak. Niet alleen de fysieke maar ook de mentale afstand tussen sommige van hen zorgt immers voor heel wat hindernissen. En dat kunnen ze allemaal missen als kiespijn.

Wanneer (nieuwe seizoenen van) televisiereeksen zo enorm lang in productie zijn geweest (en uitgesteld wegens coronamaatregelen tijdens de opnames), zijn de verwachtingen van de fans torenhoog. De vraag is dan ook of die voor het vierde seizoen van Stranger Things niet te hoog waren. Wel, om kort te antwoorden: neen. Matt en Ross Duffer hebben immers alles uit de kast gehaald om opnieuw een enorme indruk achter te laten. De seriebedenkers komen op de proppen met sterke scenario’s, zorgen ervoor dat alle personages de nodige aandacht krijgen én verbluffen opnieuw met de sets en CGI. Zeker de laatste drie afleveringen, die eerder aanvoelen als een fantastische filmtrilogie, doen je meermaals bouche bée naar het scherm staren.

En toch verdient deze meest recente jaargang een kleine portie kritiek. Stranger Things is immers altijd dé serie geweest waarin spannende momenten werden afgewisseld met ronduit grappige en plezierige elementen. Die zijn in het vierde seizoen echt zoek. Alles voelt dat tikkeltje te serieus aan en dat is soms jammer. Voor de ene is dat wellicht maar een detail, terwijl de andere teleurgesteld achterblijft. Gelukkig compenseren je favoriete personages dat volledig. Eleven, Mike, Will, Joyce… iedereen blijft ook in het vierde seizoen van Stranger Things erg boeien. Zoals steeds steelt Millie Bobby Brown de show, maar toch blijven het vooral Winona Ryder en David Harbour die met hun chemie iedereen wegblazen. Yes, Stranger Things is en blijft gewoon fantastische televisie die je met plezier binget.

The Duffer Brothers doen het weer. Met het vierde seizoen van Stranger Things, hun grootste en meest intense geesteskindje tot nu toe, verbluffen ze vriend en vijand. Het verhaal gaat verder, wordt grootser en intenser en dat leidt ertoe dat je als kijker gebiologeerd naar het scherm blijft staren. Opnieuw maakt ieder personage een mooie psychologische ontwikkeling door én zijn de speciale effecten om duimen en vingers bij af te likken. Eleven moet zich nogmaals inspannen om de wereld te redden en nee, dat begint nog lang niet te vervelen. Het vierde seizoen van Stranger Things is dus niet te missen televisie. Maar dat had jij inmiddels ook al wel door. Alle afleveringen van deze nieuwe jaargang zijn sinds 1 juli 2022 enkel en alleen te bewonderen via Netflix. Bekijk de trailer nu.

Dat vierde seizoen van Stanger Things, heb jij het ook al gekeken en was je net als wij volledig weggeblazen door de enormiteit van de nieuwe afleveringen? Vond je alles ook uitstekend of toch niet helemaal? Laat het ons weten door hier onder te reageren.