Review – Way Down (2022)

Regie: Jaume Balagueró
Cast: Freddie Highmore, Liam Cunningham, Astrid Bergès-Frisbey, Sam Riley & Famke Janssen
Genre: Actie, avontuur, criminaliteit, thriller
Releasedatum bioscoop: 26 januari 2022, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 24 juni 2022

Films en series over overvallen van allerlei soorten, maten en gewichten hebben mensen eigenlijk altijd al wel geboeid. Het is immers niet voor niets dat een serie als La Casa de Papel de afgelopen jaren als een wereldwijd fenomeen werd bestempeld. De iets oudere cinefielen onder ons kunnen zich wellicht dan weer The Italian Job uit 2003 kunnen herinneren, waarin Charlie Croker en zijn team met Mini Coopers een briljante overval weten te plegen. Entertainment van de bovenste plank, zo kan je het gerust bestempelen. Eerder dit jaar presenteerde Kinepolis Film Distribution Way Down, een Spaans-Franse coproductie die aanvoelt als een mooie mix tussen La Casa de Papel en The Italian Job. Maar betekent dat ook meteen dat de film even boeiend en entertainend is?

Wanneer een berging van een schat in de Atlantische wateren van Spanje verkeerd loopt en Walter Moreland veroordeeld wordt voor zijn daden door het Internationaal Strafhof, beslist hij om niet bij de pakken te blijven zitten. Hij stelt immers een team samen om de Banco de España te overvallen om zo de schat die in beslaggenomen werd terug te pakken te krijgen. Er is echter één groot probleem: de kluis waarin de schat ligt is één groot raadsel dat door niemand ooit opgelost kon worden. Daarom richten Walter en zijn team zich tot Thom, een briljante Cambridge-student die dé geknipte persoon lijkt om het raadsel op te lossen. Zullen Walter, Thom en hun team tijdig kunnen achterhalen hoe de kluis werkt én de Banco de España kunnen overvallen?

Het is duidelijk dat de hele wereld eigenlijk nog lang niet genoeg heeft van La Casa de Papel, de briljante televisiereeks van Alex Piña die eind 2021 helemaal ten einde kwam. Verrassend is het dan ook niet dat Way Down – elders getiteld als The Vault – effectief geregisseerd wordt door de Spanjaard Jaume Balagueró. Balagueró, vooral bekend van zijn werk aan de [Rec]-franchise, verdient voor zijn nieuwe prent trouwens ook alle lof. Zonder effectief bijzonder straf te zijn, is Way Down immers een erg aangename, gemakkelijk te volgen en licht verteerbare misdaadprent die je met veel goesting doet kijken. Sommige plottwists voelen hier en daar wat ongeloofwaardig aan, maar de goede opbouw en degelijke regie zorgen dat Balagueró daar eigenlijk steeds mee wegkomt. Way Down kan je dus zeker niet bestempelen als een matige B-film.

Ongetwijfeld zit daar ook de jonge Thom Johnson voor iets tussen. De briljante Cambridge-student blijft doorheen het hele verhaal een erg aangenaam personage dat je als kijker graag aan het werk ziet. Het scenario is mooi rondom hem opgebouwd en dat voelt goed aan. Het helpt uiteraard ook dat niemand minder dan Freddie Highmore, die inmiddels zijn strepen verdiende met de ijzersterke televisiereeks The Good Doctor, de rol erg goed vertolkt. Highmore draagt de prent, maar wordt daarin goed bijgestaan door Game of Thrones-oud gediende Liam Cunningham, de bevallige Astrid Bergès-Frisbey en Sam Riley. Ook zij weten je aandacht met hun rollen als respectievelijk Walter, Lorraine en James goed vast te houden.

Met zijn nieuwe film maakt regisseur Jaume Balagueró een erg goede beurt. Way Down is zeker geen topfilm en kan je maar moeilijk vergelijken met een ijzersterke prent als The Italian Job (2003). Toch is het duidelijk dat Balagueró en zijn team daar de mosterd hebben gehaald, waardoor ze erin slagen om een boeiende en erg entertainende B-film op het publiek los te laten. Het verhaal is spannend en wordt goed gebracht, maar ook de personages zijn en blijven gedurende de hele prent interessant. Freddie Highmore maakt indruk als de intelligente Thom, net zoals Cunningham, Bergès-Frisbey en Riley. Way Down is dus een aangename B-film die ook jij gerust op je watchlist mag zetten. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 24 juni 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Hou jij ook zo van films en series over briljante overvallen en vond je Way Down net zoals wij best smakelijke cinema? Of ben je toch iets kritischer? Entertainde de film jou of net helemaal niet? Laat het ons weten door hier onder te reageren.