Review – Operation Mincemeat (2022)

Regie: John Madden
Cast: Colin Firth, Matthew Macfadyen, Kelly Macdonald, Penelope Wilton, Jason Isaacs & Johnny Flynn
Genre: Oorlogsdrama
Releasedatum bioscoop: 13 april 2022
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 13 juni 2022

Voor het eerst sinds lang woedt er op het Europese continent opnieuw een echte internationale oorlog. Sinds februari van dit jaar moet Oekraïne zich immers verdedigen tegen een laffe inval van Rusland. Hoewel het er lange tijd naar uitzag dat president Poetin met zijn Rode Leger Oekraïne zou overrompelen, krijgen we de laatste weken alleen maar positieve en hoopvolle geluiden vanuit de Oekraïense zijde. Zij sloegen er immers in om de Russen te misleiden en plotsklaps met succes toe te slaan in het noordoosten, terwijl iedereen lange tijd dacht dat Oekraïne zou toeslaan in het zuiden. Dat staaltje intelligente oorlogsvoering werd al meermaals toegepast, ook tijdens de Tweede Wereldoorlog. Eerder dit jaar bracht Warner Bros. de boeiende oorlogsspionagethriller Operation Mincemeat uit in de Belgische zalen. Ook die film gaat over een briljante spionagemissie die mee de uitkomst van WOII bepaalde.

Anno 1943 leeft het hele Europese continent in de tang van Hitlers autoritaire heerschappij. Alleen het Britse eiland blijft momenteel nog gespaard van grootschalige aanvallen. De geallieerden plannen inmiddels een grootschalige operatie op Sicilië waardoor ze Hitlers greep op Italië en bij uitbreiding op het gehele Europese continent helemaal zouden kunnen doen wankelen. Alleen is er één probleem: Hitler verwacht de aanval volledig. Daarom komen Ewen Montagu en Charles Cholmondeley, twee erg bekwame inlichtingenofficieren, op de proppen met Operatie Mincemeat om de Nazi’s volledig te misleiden. Door gebruik te maken van een aangespoeld lijk in Spanje willen ze de Duitsers immers doen geloven dat de geallieerden gaan toeslaan in Griekenland. Maar zal hen dat ook echt wel lukken? En wat als dat toch misloopt?

Historische dramaprenten over de twee wereldoorlogen of over de Koude Oorlog wekken wellicht doorgaans ook meteen jouw aandacht. Het is en blijft immers interessant en leerrijk om bekende en minder bekende verhalen uit die tijd te aanschouwen. Wellicht heb jij immers ook nog nooit over de allesveranderende Operatie Mincemeat gehoord. Het is dan ook weinig verrassend dat regisseur John Madden, bekend van onder meer Shakespeare in Love (1998) en het recentere Miss Sloane (2016), met zijn nieuwe langspeelprent echt indruk maakt. Zijn regie is uitstekend, maar wellicht zit daar ook het scenario voor een groot deel voor iets tussen. De screenplay werd immers neergepend door niemand minder dan Michelle Ashford, één van de scenaristen van de uitstekende HBO-reeks The Pacific.

Visueel en qua verhaal is Operation Mincemeat dus erg meeslepend, maar dat is nog lang niet alles. Ook de personages die in de prent centraal staan, weten je interesse over de gehele lijn vast te houden. Kernfiguren in Operatie Mincemeat waren naar verluidt de twee intelligente heren Ewen Montagu en Charles Cholmondeley, die er tegen alle verwachtingen effectief in slaagden om Hitler en zijn gevolg op het verkeerde been te zetten. De twee Britten zijn uiterst interessant én bovendien worden zij doorheen het verhaal heel mooi uitgediept. De rollen worden ijzersterk vertolkt door niemand minder dan Colin Firth en Matthew Mcfadyen, een acteursduo dat op het scherm samen heel goed overkomt. Naast die twee zie je ook Kelly Macdonald schitteren als de intrigerende Jean Leslie en doen ook Jason Isaacs en Penelope Wilton het meer dan uitstekend als John Godfrey en Hester Leggett, Uitstekende cinema, uitstekende cast!

Regisseur John Madden presenteert met Operation Mincemeat een uiterst interessant oorlogdrama over één van de militaire operaties die het verloop van de Tweede Wereldoorlog cruciaal hebben beïnvloed. De film is niet alleen leerrijk voor iedereen die houdt van alles wat met de wereldoorlogen te maken heeft, maar is ook gewoon uitstekend cinema-entertainment. Madden regisseert voortreffelijk en ook het scenario én de personage-opbouw zitten helemaal goed. De cast wordt geleid door toppers Firth en Mcfadyen, maar ook Isaacs, Wilton en de getalenteerde Macdonald weten je interesse doorheen het hele verhaal vast te houden. Operation Mincemeat is dus over de gehele lijn een staaltje topcinema dat je niet mag missen. De film wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 13 juni 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van deze uitstekende topfilm snel!

Heb jij ook zo’n zwak voor oorlogsdrama’s en keek je net zoals wij reikhalzend uit naar Operation Mincemeat? Wat vond jij van de film? Was je net zoals wij onder de indruk of vond je het verhaal met Colin Firth in de hoofdrol toch maar wat flauw? Laat het ons weten door snel te reageren.