Review – Paranormal Activity: Next of Kin (2022)

Regie: William Eubank
Cast: Emily Bader, Roland Buck III, Dan Lippert, Jaye Ayres-Brown & Tom Nowicki
Genre: Horror, mysterie, thriller
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 14 oktober 2022, in samenwerking met Dutch FilmWorks

Er zijn een aantal horrorfranchises die al een tijdje meegaan en er schijnbaar voor zorgen dat er nog steeds heel wat fans van het genre met plezier blijven kijken. Zo zijn de films in de Insidious-, The Conjuring– en de Scream-franchises nog steeds razendpopulair. Een andere franchise die stilaan wel lijkt dood te bloeden, is die van Paranormal Activity. De films, die eerder dit decennium voor enorm veel bioscoopbezoeken hebben gezorgd en door Paramount Pictures ook steeds in het groot werden aangekondigd, zijn sinds de meest recente aflevering teruggedrongen tot streamingdienst Paramount+. Voor veel films betekent dat niet veel goeds en dus vroegen wij ons af of Paranormal Activity: Next of Kin die behandeling eigenlijk wel verdiende. Wil je het ook te weten komen? Lees dan snel verder.

Margot is een jonge twintiger die opgegroeid is in een pleeggezin. Niet veel na haar geboorte besloot haar moeder immers om haar in een lokaal ziekenhuis al vondeling achter te laten. Als jongvolwassene voelt ze de drang om te weten te komen waar ze nu eigenlijk vandaan komt. Daarom besluit ze om samen met één van haar goede vrienden Chris en geluidsspecialist Dale af te reizen naar Buffalo om daar een tijdje samen te gaan leven met de familie Beiler, een micro-Amish gemeenschap waar Margots moeder opgegroeid zou zijn. De ontvangst is hartelijk en alles lijkt goed te gaan, tot Margot op de zolder een vreemde ontdekking doet die duidelijk maakt dat de Beilers helemaal niet zijn wie ze beweren te zijn. Zijn ze daar eigenlijk wel veilig?

Het is niet echt een groot geheim: hoe meer films er in een franchise komen, hoe meer middelmatig alles lijkt te worden. Zo bestaat er weinig discussie over het feit dat de laatste twee Halloween-prenten de naam niet waardig waren. Op basis van de Amerikaanse reviews lijkt die vlieger voor wat betreft de Paranormal-Activity-franchise ook op te gaan voor Next of Kin, al willen wij daar wel meteen tegenin gaan. Paranormal Activity: Next of Kin is immers wel een behoorlijk entertainende horrorprent, die qua verhaal leuk in elkaar zit én je met momenten echt de stuipen op het lijf jaagt. De fout zit hem net in het feit dat scenarist Christopher Landon en regisseur William Eubank, bekend van Underwater (2020), de film per se wilden ophangen aan de kapstok van Paranormal Activity.

Next of Kin is dus helemaal niet zo slecht als de reviews doen vermoeden. Eubank en scenarist Landon presenteren immers echt leuke cinema, die naar goede traditie van de franchise gefilmd werd op een manier dat je denkt dat alles found footage is. Dat recept is vertrouwd, maar wel nog steeds effectief. Ook met de personages kunnen ze tot op een bepaalde hoogte wel echt indruk maken. Zo is Margot allesbehalve een leeg flat charachter en is het doorheen het verhaal heel duidelijk waarom ze doet wat ze doet. Chris en Dale zijn minder interessant, maar worden nooit storend. Let wel: naar goede traditie van de franchise worden de personages nooit écht indrukwekkend interessant.

Met Paranormal Activity: Next of Kin presenteren William Eubank en Christoper Landon een zevende film onder de vlag van de Paranormal Activity-franchise. De film, die alle ingrediënten van de franchise bevat, brengt een leuk en met momenten erg onheilspellend verhaal dat je van de eerste seconde tot het laatste frame entertaint. De regie is goed, de personages zijn degelijk en ook de spanning wordt voortreffelijk opgebouwd. Had de film écht een Paranormal Activity-aflevering moeten zijn? Neen, en wellicht had dat de reviews ook veel gematigder gemaakt. Conclusie van het hele verhaal: Paranormal Activity: Next of Kin is een behoorlijk smakelijke en licht verteerbare horrorflick die ook jij best eens een kans geeft. De film wordt verdeeld door Paramount Pictures en ligt sinds 14 oktober 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Wat denk jij van Paranormal Activity: Next of Kin? Had je uitgekeken naar de film en vind je hem best te pruimen? Of ben je toch niet zo enthousiast geworden van het hele verhaal? Ga je de film nog kijken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.