Review – Everything Everywhere All at Once (2022)

Regie: Daniel Kwan en Daniel Scheinert
Cast: Michelle Yeoh, Key Hun Quan, Stephanie Hsu, James Hong, Tallie Medel & Jamie Lee Curtis
Genre: Actie, avontuur, komedie, fantasy, sciencefiction
Distributeur: The Searchers
Releasedatum bioscoop: 20 juli 2022
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 23 november 2022, in samenwerking met Remain in Light

Nu 2022 helemaal achter de rug is, is het leuk om eens te kijken naar de verschillende lijstjes van allerbeste films van afgelopen jaar die je hier en daar kan terugvinden. Naast de usual suspects zoals Top Gun: Maverick of Guillermo Del Toro’s Pinocchio duikt in die overzichten vaak ook Everything Everywhere All at Once op. De eigenzinnige fantasyfilm met de getalenteerde Michelle Yeoh in de hoofdrol heeft dus afgelopen jaar heel wat harten veroverd. Maar hoe komt dat? Wat maakt de prent van regisseurs Daniel Kwan en Daniel Scheinert zo indrukwekkend? Nu de film ook op DVD, Blu-Ray en via video on demand beschikbaar is, is het hoog tijd om de bijzondere prent eens van wat naderbij te bekijken.

Evelyn en haar echtgenoot Waymond hebben niet echt een gemakkelijk leven. Na samen China te hebben achtergelaten, hebben ze in de VS een wasserette opgestart. Er is alleen één probleem: hun business loopt alles behalve goed. De schulden worden jaar na jaar groter en daardoor wordt hun belastingaangifte ook één grote miserie. Als blijkt dat hun enige dochter Joy ook nog eens enorm begint te rebelleren, lijkt alles helemaal in het honderd te lopen. Wanneer de familie op bezoek gaat Deirdre Beaubeirdre in een allerlaatste poging om de belastingsproblematiek op te lossen, gebeuren er plots rare dingen. Evelyn ontdekt immers dat de wereld bestaat uit verschillende universa en dat ze op andere ‘plaatsen’ onder meer een zangeres, filmster, getalenteerde martial arts vechter is… Wat er daarna gebeurt, tart voor heel haar familie alle verbeelding…

Wie multiversum zegt, denkt daarbij ongetwijfeld meteen aan de gigantische Marvel-films die al enkele jaren dat idee verder proberen uit te werken. Met Everything Everywhere All at Once komt daar nu een erg interessante film van een heel ander kaliber bij. De film van Kwan en Scheinert staan immers in schril contrast met de bombastische Marvel-prenten én presenteert gewoon echt een boeiend verhaal. Naast de knotsgekke plottwists die je als kijker aanschouwt, gaat de film immers ook over een doodgewoon gezin dat moet proberen om alle eindjes aan elkaar te knopen. Dat zorgt niet alleen voor inhoudelijk echt straffe cinema, maar ook voor een warm gevoel. Everything Everywhere All at Once doet het gewoon allemaal: entertainen, raken en nog eens entertainen.

Dat het hele concept – dat toegegeven met momenten echt knettergek, maar erg effectief, overkomt – zo goed werkt, heeft vanzelfsprekend niet alleen te maken met het straffe scenario. Ook de personages hebben daar een fundamenteel aandeel in. En zoals je wellicht had verwacht: dat zit in deze prent helemaal goed. Evelyn is immers een erg straffe en moedige vrouw die je doorheen de hele prent graag blijft volgen. Het is bovendien knap om te zien hoe ze omgaat met de verschillende hordes die ze in haar leven moet nemen. Dat de rol vertolkt wordt door de onevenaarbare Michelle Yeoh, is natuurlijk ook een fantastische troef. Yeoh draagt de film in haar eentje uitstekend, maar wordt daarin bijgestaan door Key Hun Quan, Stephanie Hsu én niemand minder dan Jamie Lee Curtis. Die laatste is ronduit schitterend als ‘belastingmoeder’ Deirdre Beaubeirdre.

Hou je van eigenzinnige cinema die de mosterd helemaal niet heeft gehaald bij een andere film die je ooit al hebt gezien? Ben je op zoek naar prenten die gedurende de hele duurtijd hun eigenheid echt weten te bewaren? Wel, dan ben je met Everything Everywhere All at Once helemaal aan het juiste adres. De film van Daniel Kwan en Daniel Scheinert brengt immers een gevoelig en sterk verhaal, gecombineerd met knotsgekke taferelen en sterke special effects. Michelle Yeoh is heerlijk als wasserette-uitbaatster/superheldin Evelyn, maar ook Key Hun Quan en Jamie Lee Curtis doen het uitstekend in al even uitstekende rollen. Everything Everywhere All at Once hoort dus met grote zekerheid in de lijstjes van beste films van 2022 en mag ook jij niet missen. De film wordt verdeeld door The Searchers en ligt sinds 23 november 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Kon Everything Everywhere All at Once jou ook zo bekoren? Heb je de film met de geweldige Michelle Yeoh gekeken op het grote scherm in de bioscoop of ontdekte je de film pas bij jou thuis? Laat ons weten wat jij van de film denkt door hier onder te reageren.