Review – House of the Dragon: Seizoen 1 (2022)

Regie: Miguel Sapochnik, Clare Kilner e.a.
Cast: Paddy Constanine, Emma D’Arcy, Milly Alcock, Rhys Ifans, Olivia Cooke & Matt Smith
Genre: Actie, avontuur, drama
Originele zender: HBO Max
Belgische zender: Streamz en Streamz+
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 20 december 2022

2022 is op verschillende vlakken samen te vatten. Zo zal nagenoeg iedereen huidig jaar wellicht herinneren als ‘het jaar waarin Rusland op een laffe wijze de Oekraïense soevereiniteit schond’. Dat resulteerde dan ook in tal van vreselijke taferelen en gebeurtenissen waar we op heden nog steeds de gevolgen van dragen. Op televisievlak kan het jaar echter samengevat worden als ‘het jaar waarin Amazon Prime Video en HBO streden voor de grootste fantasyreeks ooit’. 2022 was immers het jaar waarin fantasyfans het bombastische The Lord of the Rings: The Rings of Power én House of the Dragon zagen verschijnen. De eerste blies ons alvast compleet weg, maar gaat die vlieger ook op voor dé HBO-reeks van dit jaar tot nu toe? Hoog tijd om dat eens te bekijken.

200 jaar voor de gebeurtenissen van Game of Thrones zijn het de Targaryens op de IJzeren troon de plak zwaaien. Wanneer de geliefde Koning Viserys echter zoonloos dreigt achter te blijven, besluit hij om iets te doen dat nog nooit eerder heeft plaatsgevonden: hij benoemt zijn dochter Rhaenyra tot troonopvolgster. Hoewel een groot deel van de families binnen de 7 Koninkrijken zich daarbij neer lijkt te leggen, gaat er toch een heuse schokgolf doorheen het rijk en dreigt het uitgestrekte land in een heuse burgeroorlog te belanden, zeker wanneer blijkt dat Viserys met zijn nieuwe vrouw toch een zoon krijgt. Daardoor beginnen er stilaan dingen te bewegen waardoor de Targaryens uiteen gedreven dreigen te worden. Hoe loopt dit af? En zal Rheanyra ooit echt koningin worden?

Het moet geen eenvoudige taak geweest zijn voor HBO om – zeker na het erg magere achtste en laatste seizoen van Game of Thrones – op de proppen te komen met een goed, intrigerend en visueel minstens even prikkelende prequel. Gelukkig kunnen we je meteen helemaal geruststellen: House of the Dragon is op alle vlakken een waardige Game of Thrones-opvolger. De reeks, die dus focust op het doen en laten van enkele knettergekke en gewonere Targaryens, levert toptelevisie die barst van de uitstekende dialogen, spannende intriges, een gevaarlijke strijd om de troon én – zoals we van de makers gewoon zijn – fenomenale special effects. Iedere aflevering zorgt ervoor dat je echt op het puntje van je stoel zit en blijft zitten. En dat? Dat betekent toptelevisie!

Een serie gaat en staat uiteraard niet enkel met goede verhaalelementen. Ook de personages die je doorheen de verschillende afleveringen leert kennen en volgt, moeten inhoudelijk echt de moeite waard zijn. Ook daar slagen de makers van House of the Dragon volledig in. Echt iedereen die je te zien krijgt heeft een bijzonder verhaal te vertellen. Zo is het duidelijk dat Viserys zijn best doet als koning, worstelt Rheanyra met haar positie als troonopvolgster enzovoort. De cast brengt die bijzondere personageontwikkelingen bovendien uiterst geloofwaardig naar het scherm. Paddy Constantine is heerlijk als de koning van dienst, maar ook Matt Smith, Eve Best, Olivia Cooke, Emma D’Arcy en Milly Alcock zorgen voor ijzersterke performances die je steeds weer geluisterd aan het scherm laten.

Na het achtste en laatste seizoen van Game of Thrones dachten vriend en vijand van de topreeks ongetwijfeld dat het welletjes was geweest. Met House of the Dragon tovert de Amerikaanse televisiestudio HBO echter opnieuw een staaltje fantasytoptelevisie uit haar hoed die niet hoeft onder te doen voor de ‘moederreeks’. Het verhaal zit fantastisch in elkaar, barst van de spanning én blijft over de gehele lijn op hetzelfde niveau. De personages die je te zien krijgt zijn voortreffelijk uitgewerkt en ook het acteerwerk van onder meer Cooke, D’Arcy, Smth en Constantine doen je maar één ding concluderen: dit is televisie die je niet mag missen. Zorg er dus voor dat je de reeks zo spoedig mogelijk bekijkt. House of the Dragon wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 20 december 2022 op (4K) Blu-Ray en DVD in de winkelrekken én is ook integraal te bewonderen via Streamz. Bekijk de trailer van het eerste seizoen nu.

Was jij ook helemaal niet onder de indruk toen HBO aankondigde dat er een nieuwe reeks zou komen in het universum van Game of Thrones, maar verraste House of the Dragon je ook volledig? Laat het ons weten door hier onder te reageren en je mening met de wereld te delen.