Review – Violent Night (2022)

Regie: Tommy Wirkola
Cast: David Harbour, Leah Brady, Beverly D’Angelo, Alex Hassell en John Leguizamo
Genre: Actie, komedie, fantasy, thriller
Releasedatum bioscoop: 30 november 2022
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 15 februari 2023

Kinderen groeien op met heel wat mythes. Zo wachten de meeste kinderen rond 6 december jaarlijks op de komst van de Sint en zijn cadeautjes. Nog andere kinderen kijken dan weer enorm uit naar de enorme hoeveelheid chocolade die de paashaas (of de paasklokken) ieder jaar meebrengt in de paasvakantie. Een traditie die bij ons dan weer veel minder groot is – en die in pakweg de Verenigde Staten één van de grootste feesten van het jaar is – is die van de Kerstman. De vrolijke en bebaarde oude man brengt alle brave kinderen er enorme verrassingen en dat zolang ze in de mythe geloven. Maar wat als de Kerstman écht was, beschikte over magische krachten én een geweldig sterke figuur blijkt? Daarover gaat Violent Night, een leuke horrorkomedie met niemand minder dan David Harbour in de hoofdrol.

Het kerstfeest is weer in aantocht voor de jonge Trudy, haar papa Jason en mama Linda en dat betekent dat het jaarlijkse uitje naar oma Gertrude Lightstone, één van de rijkste mensen van Amerika, weer op de planning staat. De steenrijke oma van Trudy organiseert jaarlijks immers één van de grootste kerstfeesten van het land waar kosten noch moeite gespaard worden. Er is alleen één probleem: het gezin van Trudy kan het helemaal niet vinden met het gezin van Jasons zus Alva en ook de vreselijke houding van oma Gertrude kan daar maar weinig aan veranderen. Wanneer echter blijkt dat de beveiligers van het gigantische huis zich tegen de familie Lightstone keren en ze het gemunt hebben op de miljoenen die in de kluis liggen, moeten de Lightstones proberen om een uitweg te vinden. Niemand weet echter dat Trudy via haar nieuwe walkietalkie in contact staat met de enige echte Kerstman. Zal hij de Lightstones kunnen komen redden?

Een film waarin de Kertstman allesbehalve een zachte lieve man blijkt, maar wel een sterke vechtersbaas die niet liever doet dan een heuse knokpartij organiseren… dat wekt toch gewoon ook meteen jouw interesse? Toen Universal Pictures aankondigde dat het werkte aan Violent Night met niemand minder dan David Harbour in de hoofdrol, werd menig cinefiel dan ook dolenthousiast. En dat enthousiasme is echt allesbehalve misplaatst. Violent Night is immers dé perfecte kerstactiefilm die melige familiemomenten heerlijk combineert met bloederige taferelen die je soms luidop doen schaterlachen. Het is heerlijk om te merken dat regisseur Tommy Wirkola – die trouwens eerder ook al verraste met de erg originele sciencefictionprent What Happened to Monday (2017) – zijn eigen film nooit écht serieus neemt. Dat komt films zoals Violent Night echt ten goede en zorgt er ook gewoon voor dat je je geen seconde verveelt.

Dat die verveling gedurende de hele film nagenoeg volledig uitblijft, heeft Violent Night natuurlijk niet alleen te danken aan haar leuke en speelse scenario of erg dynamische regie. De film zit immers ook qua cast helemaal goed. David Harbour – die ook jij wellicht beter kent als Hopper uit Stranger Things – is gewoon ge-wel-dig als de Kerstman. Harbour capteert het personage uitstekend en draagt de film dan ook in zijn eentje. Naast Harbour zie je ook de jonge Leah Brady, Beverly D’Angelo, Alex Hassell en John Leguizamo in heerlijke rollen de revue passeren. Iedereen zet heerlijke prestaties neer en dat ligt maar aan één reden: je kan ziet dat iedereen zich op de set van Tommy Wirkola echt amuseerde. En dat straalt zich vanzelfsprekend af op het totale eindproduct dat Violent Night is geworden.

Het doet soms echt deugd om een film te kijken die helemaal niet te serieus aanvoelt. Als je dat combineert met de heerlijke kerstsfeer en doldwaze actie, weet je dat het helemaal goed zit. Met Violent Night presenteert regisseur Tommy Wirkola een film die op die drie punten perfect scoort en die je daardoor een geweldig avondje topvertier brengt. De film vertelt een simpel verhaal over een familie die gegijzeld wordt en maar door één man gered kan worden: de enige echte Kerstman. Een heerlijk verhaal, gecombineerd met dynamische regie én leuke performances van onder meer David Harbour, Leah Brady en John Leguizamo brengen je uiteindelijk maar tot één conclusie: Violent Night is heerlijke cinema die ook jij zeker niet mag missen. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 15 februari 2023 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij ook echt enorm genoten van Violent Night met de geweldige David Harbour? Heb je de film tijdens de kerstdagen in de bioscoopzalen gekeken? Zag je de film nog niet, maar ben je dat na onze recensie zeker wel van plan? Laat het ons snel weten!