Review – Don’t Worry Darling (2022)

Regie: Olivia Wilde
Cast: Florence Pugh, Harry Styles, Olivia Wilde, Gemma Chan, Chris Pine en KiKi Layne
Genre: Drama, thriller
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 25 januari 2023

In 2022 zijn er heel wat films gepasseerd waar enorm veel cinefielen heel erg naar hebben uitgekeken. Zo verscheen vorig jaar eindelijk de tweede Avatar-film én kregen we de Marilyn Monroe-biopic met Ana de Armas op Netflix te zien. Over die twee films werden om tal van redenen voorafgaand aan de release pagina’s van kranten en websites volgeschreven. Een andere titel die in 2022 het leven zag én waarover iedereen dolenthousiast werd, was Don’t Worry Darling. De prent met Florence Pugh en Harry Styles, geregisseerd door actrice Olivia Wilde, leek qua premisse immers erg interessant en ook de trailers leken aan te tonen dat de film een heuse voltreffer ging worden. Toch waren de reviews op het moment van de release allesbehalve geweldig. Is dat terecht? Of is de prent van Wilde toch echt de moeite waard?

Alice en Jack Chambers leven in de jaren ’50 in een bijzonder stadje middenin de droge woestijn waar alles utopisch goed lijkt te gaan. Jacks functie binnen de mysterieuze multinational Victory, die voor haar werknemers het nieuwe stadje bouwde én onderhoudt, en de erg charismatische CEO Frank hebben het koppel immers doen verhuizen naar de schijnbaar paradijselijke plek. Terwijl ze er timmeren aan hun eigen leven én vriendschappen, voelt Alice dat er iets niet helemaal klopt aan het stadje. Zeker wanneer ze geconfronteerd wordt met het vreemde gedrag van Margaret, een vrouw die mentaal wat verloren lijkt te lopen, begint Alice ook zelf overal aan te twijfelen. Ze besluit dan ook op onderzoek te gaan en probeert te achterhalen wat er met Margaret is gebeurd. Alleen ontdekt ze dan iets dat alles in twijfel trekt. Hoe loopt dit af?

Na de briljante komedie Booksmart in 2019 op de wereld te hebben losgelaten, was het voor veel filmfans uitkijken naar het nieuwe project dat regisseur-actrice op de wereld zou loslaten. Dat werd uiteindelijk Don’t Worry Darling. Toen aangekondigd werd dat niemand minder dan Florence Pugh én Harry Styles de film zouden bevolken, groeide iedereens interesse enorm. Dat was ook zeker bij ons het geval én blijkt ook geenszins onterecht. Olivia Wilde toont tijdens de eerste 20 minuten van de film immers een heerlijk onheilspellend, uniek én mysterieus verhaal. Het hele concept, over een boeiende gemeenschap die in een soort utopisch en kunstmatig stadje leeft, maakt echt indruk. Bovendien lijkt de focus aanvankelijk ook heel sterk. Gaandeweg verliest de film dat jammer genoeg een beetje te hard. Door het verhaal na verloop van tijd zowat alle richtingen te laten uitgaan, vergeten Wilde en haar team van scenaristen alle vragen waarmee je als kijker zit te beantwoorden. Dat is echt zonde.

Don’t Worry Darling triggert je interesse dus volledig en dat komt niet alleen door het knappe concept en het aanvankelijk erg intelligente verhaal. Ook de cast doet je met moment met open mond naar het scherm staren. Hoe kan het ook anders wanneer Florence Pugh én Harry Styles naast elkaar in de rollen van Alice en Jack vertolken. De twee zorgen met momenten voor enorm vuurwerk op het scherm en vullen elkaar ook gewoon enorm goed aan. Het helpt natuurlijk ook dat de twee écht sterke personages met een boeiende mysterieuze achtergrond mogen vertolken. Alleen had het qua inhoud allemaal een tikkeltje sterker gemogen. Naast de sterke tandem zie je verder ook Olivia Wilde, Chris Pine en de erg bevallige Gemma Chan in al even interessante rollen de revue passeren. Wat een ijzersterke cast…

Met haar gloednieuwe dramathriller Don’t Worry Darling presenteert regisseur-actrice Olivia Wilde een erg interessante en mysterieuze thriller die je interesse gedurende het eerste half uur enorm goed weet beet te houden. Dat komt niet alleen door de uitstekende sfeerzetting, maar ook door het briljante acteerwerk van het getalenteerde duo Pugh-Styles. De twee maken indruk, maar kunnen jammer genoeg niet gedurende de hele prent excelleren. Wilde en haar team van scenaristen laten het verhaal na een tijdje immers zowat alle richtingen uitgaan, waardoor de focus, net zoals de kijker zelf, na verloop van tijd helemaal verloren loopt. Dat is jammer, want met een iets strakker scenario had Don’t Worry Darling écht een indrukwekkende voltreffer kunnen zijn. Kortom: foutloos is de film niet, maar interessant kan je Don’t Worry Darling op z’n minst noemen. De film wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 25 januari 2023 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Ben jij het eens met onze recensie van Don’t Worry Darling? Vond je de film initieel ook zo sterk, maar zag je alles na verloop van tijd ook iets te hard verwateren? Heb je de prent van Olivia Wilde zelf al gekeken of ben je dat zeker nog van plan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.