Review – Black Adam (2022)

Regie: Jaume Collet-Serra
Cast: Dwayne Johnson, Sarah Shahi, Quintessa Swindell, Pierce Brosnan, Aldis Hodge & Noah Centineo
Genre: Actie, avontuur, fantasy, sciencefiction
Releasedatum bioscoop: 19 oktober 2022
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 22 februari 2023

Terwijl Marvel stilaan goed verder timmert aan de vijfde fase van haar cinematic universe, is het bij concurrent DC Comics momenteel nog zoeken naar een degelijk uitgewerkte first phase. Daar lijkt met de aanstelling van James Gunn als directeur van de filmdivisie wel enigszins verandering in te komen, zeker nadat gebleken is dat de Amerikaan van plan is om er orde op zaken te stellen. Zo werd duidelijk dat Henry Cavill helemaal niet meer te zien zal zijn als Superman én dat er ook aan de passage van Dwayne Johnson na één enkele prent al een einde is gekomen. Die laatste superster schitterde in 2022 immers in het langverwachte Black Adam, een prent die geenszins kon rekenen op geweldige reviews. Verdiende de film met The Rock beter of waren de erg matige recensies volledig onterecht?

Amon woont samen met zijn rebelse moeder Adrianna in Kahndaq, een stad in het Midden-Oosten die al eeuwen wordt onderdrukt door verschillende bezetters. Adrianna en haar team van rebellen proberen zich tegen de huidige bezetter, het gewelddadige Intergang, te verzetten door op zoek te gaan naar een oud artefact, de kroon van de gevreesde demon Sabbac, dat Intergang nog machtiger zou maken. Wanneer ze de gevaarlijke kroon te pakken krijgt en in vreselijk gevaar verkeert, besluit ze om de hulp van Teth Adam, de redder van Kahndaq, in te roepen. De ijzersterke superheld ontwaakt in zijn slaap en moet het nagenoeg meteen opnemen tegen de Justice Society, een team van andere superhelden die Teth Adam liever terug zien verdwijnen. Hoe loopt dit allemaal af? Zal Teth Adam deze keer in de wereld kunnen blijven vertoeven?

Jarenlang werd er door tal van cinefielen uitgekeken naar een blockbuster-superheldenfilm met Dwayne Johnson in de hoofdrol. In het najaar van 2022 kregen we de prent eindelijk te zien en beloofde Black Adam de bioscopen wereldwijd te veroveren. De cijfers bleken echter bijzonder teleurstellend en dat is op z’n minst bijzonder te noemen. Op papier heeft Black Adam immers alles om een gigantische hit te zijn. Wie de film echter écht een kans geeft, stoot meteen op een aantal gebreken. Verhaaltechnisch is Black Adam immers echt geen streling voor het oog. De prent heeft eigenlijk helemaal geen rode draad, waardoor je als kijker eerder het gevoel hebt dat je ruim twee uur onafgebroken staart naar een oninteressant en weinig coherent lappendeken van aan elkaar gekleefde scènes. Dat de film bovendien ook qua CGI helemaal geen indruk kan maken, doet je interesse al helemaal de andere kant op gaan.

Door een gebrek aan rode draad, slagen regisseur Jaume Collet-Serra en zijn team van scenaristen er ook helemaal niet in om boeiende personages te presenteren. Teth Adam – die zich gaandeweg herdoopt tot Black Adam – krijgt immers helemaal geen boeiende achtergrond met zich mee. Daardoor kan Dwayne Johnson, die eigenlijk geknipt is voor dit soort rollen, helemaal geen indruk maken. Hetzelfde geldt voor Adrianna en de andere superhelden die je in Black Adam ziet passeren. Na afloop kan je immers maar één ding concluderen: Doctor Fate, Hawkman, Cyclone en Atom Smasher zijn superhelden die je helemaal niet kunnen boeien en die je momenteel ook helemaal niet zullen bijblijven. En dat is zonde. De rollen worden immers vertolkt door respectievelijk Pierce Brosnan, Aldis Hodge, Quintessa Swindell en Noah Centineo, acteurs die toch niet te minste zijn.

Superster Dwayne ‘The Rock’ Johnson schittert voor het eerst in een superheldenfilm in Black Adam en dat onder regie van Jungle Cruise-topper Jaume Collet-Serra. De eerste trailers van de blockbuster deden uitschijnen dat de film een heuse hit zou worden en ook op papier lijkt de film alles te hebben om fantastisch te zijn. Jammer genoeg laat de uitvoering te wensen over en kan je Black Adam niet anders dan een peperduur misbaksel vinden. De film vertelt een weinig coherent verhaal en wordt bevolkt door matige personages die je interesse allesbehalve weten vast te houden. Black Adam is dus erg zwakke cinema die met zekerheid het einde van het DC-universum zoals we het kennen heeft betekend. Het is dan ook goed dat James Gunn eindelijk orde op zaken komt stellen. Black Adam wordt verdeeld door Warner Bros. Pictures en ligt sinds 22 februari 2023 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Wat denk jij van Black Adam? Heb je de film met Dwayne ‘The Rock’ Johnson al gekeken of ben je dat zeker nog van plan? Ben je het eens met onze recensie of vind je ons veel te streng? Laat het ons weten door hier onder te reageren.