Review – Armageddon Time (2023)

Regie: James Gray
Cast: Anthony Hopkins, Anne Hathaway, Banks Repeta, Jeremy Strong & Jaylin Webb
Genre: Drama
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 22 februari 2023

Opgroeien gaat voor nagenoeg iedereen gepaard met serieuze groeipijnen. Zo vormt voor veel kinderen de puberteit – waarin ze allerlei dingen ontdekken en met nieuwe prikkels worden geconfronteerd – een enorme horde. Als dat dan ook nog eens gepaard gaat met woelige tijden, kan je maar één ding concluderen: jong zijn is niet altijd gemakkelijk. Dat geldt ongetwijfeld ook vandaag, aangezien we in een tijd van oorlog, identiteitsontdekking én normvervaging leven. Ook in de jaren ’80 was opgroeien voor veel kinderen geen gemakkelijke zaak. Kinderen werden geconfronteerd met allerlei racistische opmerkingen en wisten niet goed hoe ze daarmee om moesten gaan. Onder meer daarover gaat Armageddon Time, de nieuwste film van The Lost City of Z-regisseur James Gray. Yay or nay?

Het gezin Graff woont anno 1980 in Queens, New York. De 11-jarige Paul, zoon van de joodse Esther en Irving, begint stilaan te puberen en dat wordt ook duidelijk op school. De jongeman laat zijn gedachten steeds verder afdwalen én wordt bevriend met Johnny Davis, een Afro-Amerikaanse kwajongen die in niemands ogen iets goeds kan doen. Paul en Johnny ontdekken samen allerlei nieuwe dingen en dat gaat helemaal in tegen de wil van zijn ouders én opa Aaron, met wie hij een heel bijzondere band heeft opgebouwd. Het duurt dan ook niet lang alvorens Paul, net zoals zijn broer, naar een privéschool wordt gestuurd. Daar wordt hij geconfronteerd met een heel nieuwe manier van denken. Hoe moet de jonge Paul daar mee omgaan? En kan hij nog bevriend blijven met Johnny?

Jong zijn in het begin van de jaren ’80… het moet niet meteen gemakkelijk zijn geweest. Dat toont regisseur-scenarist James Gray met zijn gloednieuwe langspeler Armageddon Time heel goed aan. In zijn nieuwe film brengt hij niet alleen een boeiend coming of age-verhaal, maar zoomt hij ook in op andere zaken die destijds – en eigenlijk ook vandaag nog – de Amerikaanse maatschappij tekenen: systemisch racisme én de wil om de American Dream na te jagen. Het is knap om te zien hoe Gray en zijn team al die elementen perfect met elkaar weten te vermengen, zonder dat één van die elementen het onderspit moet delven. Armageddon Time wordt daardoor een uitstekend gebalanceerde cinemaprent, maar vergeet met momenten wel echt te entertainen.

Het is dan ook niet verkeerd van ons om te stellen dat Armageddon Time geen film is die voor iedereen even gemakkelijk te verteren zal zijn. De thema’s zijn soms ietwat lastig, maar voor de meerwaardezoeker ongetwijfeld een welgekomen verfrissing. Minstens even verfrissend is het erg kwaliteitsvolle acteerwerk van de jonge Banks Repeta, die uitstekend de rol van Paul voor zijn rekening neemt en die je eerder ook al zag opdraven in The Black Phone (2022). Wat een fantastische jonge acteur. Het helpt natuurlijk dat de jongeman mag schitteren naast enkele grote namen. Zo wordt de cast van Armageddon Time ook bevolkt door Anthony Hopkins, Anne Hathaway en Jeremy Strong. De drie vullen elkaar perfect aan én capteren uitstekend hoe een gezin begin de jaren ’80 met allerlei problemen moest omgaan.

James Gray staat bekend als een uitstekende storyteller. De man is immers verantwoordelijk voor uitstekende prenten zoals The Immigrant (2013), Ad Astra (2019) en de heerlijke avonturenfilm The Lost City of Z (2016). Ook met zijn nieuwe en gevoelige dramaprent Armageddon Time weet Gray te imponeren. Hij presenteert immers een goed uitgebalanceerde en sterk vertelde dramaprent over een puberende tiener die nieuwe dingen ontdekt, geconfronteerd wordt met een harde maatschappij én de waarde van familie apprecieert. Die thema’s zijn interessant, maar niet altijd even gemakkelijk te verteren. Bovendien kan je Armageddon Time niet altijd even entertainend noemen. Gelukkig weten Repeta, Hathaway en Hopkins dat grotendeels te verzachten. Armageddon Time wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 22 februari 2023 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Had jij al gehoord van James Grays nieuwste langspeler? Heb je de film met Anne Hathaway, Jeremy Strong en Anthony Hopkins al gekeken? Ben je van plan om Armageddon Time na het lezen van onze review een kans te geven? Laat het ons weten door hier onder te reageren.