Review – Prey for the Devil (2022)

Regie: Daniel Stamm
Cast: Jacqueline Byers, Colin Salmon, Christian Navarro, Virginia Madsen & Nicholas Ralph
Genre: Horror, thriller, drama
Releasedatum bioscoop: 2 november 2022, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 24 februari 2023

Terwijl Iedereen zich momenteel stilaan begint op te warmen voor de release van The Pope’s Exorcist, een gloednieuwe horrorfilm waarin niemand minder dan Russell Crowe aan de slag gaat als Italiaanse exorcismespecialist, loont het zeker ook de moeite om eens even terug te kijken naar afgelopen Halloweenseizoen. Ook in oktober en november 2022 was er in de Belgische bioscoopzalen immers een film te bewonderen die op die thematiek inging: Prey for the Devil. Om één of andere reden blijven horrorfilmfans enorm geïntrigeerd door het idee van een duiveluitdrijving door één of andere kerkelijke instantie en laat nu net dat zijn waar Prey of the Devil ook mee aan de slag gaat. Goede cinema, of toch maar typisch horrorvertier dat weinig nieuws onder de zon brengt?

Wanneer overal ter wereld meer en meer demonische krachten de kop opsteken en op één of andere manier bezeten blijken, besluit de katholieke kerk om drastische maatregelen te nemen. Ze besluit immers om overal ter wereld nieuwe exorcismescholen te openen, waarvan één in Los Angeles. Één van de vrouwelijke studenten in de school is Ann, een jonge vrouw die na een zware jeugd besloot om haar leven volledig aan God te wijten. Door meer en meer in contact te komen met de verschillende patiënten, komt Ann er geleidelijk aan achter dat ook zij helemaal niet zo gezond is. Daarom besluit ze om zich als één van de enige vrouwen in de school ook te verdiepen in het exorcismeritueel. Ze vergeet door haar interesse echter dat de demonen bijzonder gevaarlijk zijn en dat iedere stap die ze neemt fataal kan aflopen. Wat als het op een bepaald moment écht verkeerd gaat?

Als er nu echt één genre is dat maandelijks in nagenoeg iedere bioscoopzaal enorm oververtegenwoordigd is, dan is het wel het horrorgenre. Het blijft voor filmmakers dus een erg moeilijke opdracht om écht vernieuwend uit de hoek te komen. Het moet gezegd: regisseur Daniel Stamm, die eerder ook al aan het roer stond van The Last Exorcism (2010), slaagt daar niet helemaal. Hoewel Prey for the Devil echt geen onaardige horrorfilm is en de prent barst van de spannende horrorelementen die je met momenten echt de stuipen op het lijf jagen, blijft het gedurende de hele film allemaal een tikkeltje te typisch. Op geen enkel moment zorgt Stamm erin dat zijn film écht indruk maakt en dat is zonde. Maar vergis je niet: Prey for the Devil is écht degelijke hororcinema. Het had allemaal gewoon een tikkeltje straffer gemogen.

Één van de belangrijke elementen die van Prey for the Devil écht de moeite waard maakt, is zuster Ann. Hoewel je aanvankelijk weinig verwacht van het personage, merk je gaandeweg dat ze echt veel diepgaander wordt. Dat is leuk om te zien. Vanzelfsprekend helpt het daarbij enorm dat de rol wordt neergezet door de relatief onbekende maar erg getalenteerde Jacqueline Byers. De Canadese jongedame zet zich met haar performance echt op de kaart. Naast Byers zie je bovendien ook Christian Navarro, de uitstekende Britse topacteur Colin Salmon en Modern Girls-actrice Virginia Gayle Madson in fijne rollen de revue passeren. Op castniveau stelt de film dus echt niet teleur.

Voor filmmakers is creatief of vernieuwend uit de hoek komen als het gaat over een horrorfilm geen gemakkelijke opdracht. Dat zie je ongetwijfeld ook voor regisseur Daniel Stamm. De Duitse regisseur presenteert met Prey for the Devil zeker geen slechte horrorfilm, maar slaagt er tegelijk ook maar amper in om écht indruk te maken. Het verhaal is té typisch en de personages zijn niet geweldig, maar tegelijk wel inhoudelijk interessant genoeg om je interesse te wekken. Wie evenwel écht alle credits voor Prey for the Devil verdient is de getalenteerde Jacqueline Byers, die de film als zuster Ann in haar eentje weet te dragen. Kortom: de nieuwe horrorprent van Daniel Stamm is geen voltreffer, maar kijkt zeker erg gemakkelijk weg als je van het horrorgenre houdt. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 24 februari 2023 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Ben jij net zoals wij een enorm fan van het horrorgenre en ben je ook voortdurend opzoek naar horrorfilms met een meerwaarde? Vond jij ook dat Prey for the Devil dat echt mistte? Of ben je veel optimistischer dan wij? Laat het ons weten door hier onder te reageren.