Review – M3GAN (2022)

Regie: Gerard Johnstone
Cast: Violet McGraw, Amie Donald, Ronny Chieng, Allison Williams, Brian Jordan Alvarez & Jen Van Epps
Genre: Horror, thriller, sciencefiction
Releasedatum bioscoop: 28 december 2022
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 29 maart 2023

Filmmakers proberen zichzelf en de sector waarin ze werken steeds heruit te vinden. Dat doen ze niet alleen door nieuwe manier van ‘filmmakeurij’ uit te vinden. Denk bijvoorbeeld maar aan hoe James Cameron er alles aan doet om de technologische grenzen op te zoeken voor zijn Avatar-sequels. Jonge scenaristen en regisseurs proberen immers ook om op de proppen te komen met nieuwe verhalen. Zo presenteerde de visionaire regisseur Gerard Johnstone eind vorig jaar zijn gloednieuwe horrorprent M3GAN. De film, over een levensechte robot die plotsklaps een moordlustige technologie blijkt, lokte heel wat nieuwsgierige cinefielen naar de bioscoopzalen. Maar wat maakt de film nu eigenlijk zo interessant?

Gemma is een intelligente en eigenwijze jonge vrouw die zich volledig focust op haar carrière als ingenieur. Ze werkt immers als uitvinder bij Funki, een multinational die gespecialiseerd is in het ontwikkelen van ingenieus speelgoed. Al een ruime tijd broedt Gemma op een nieuw project, maar ze slaagt er maar niet in om het aan de praat te krijgen. Haar leven verandert echter drastisch wanneer ze haar zus en schoonbroer verliest in een auto-ongeluk en plotsklaps moet zorgen voor hun negenjarig dochtertje Cady. Gemma slaagt er echter in om de reusachtige uitdaging te gebruiken om haar nieuwe project M3GAN te finaliseren. De levensechte robotpop lijkt hét uitstekende ding om Cady tijdens haar rouwperiode te loodsen. Maar niemand had ooit kunnen denken dat de AI-robot ook echt haar eigen willetje zou krijgen…

Cineasten komen wel vaker op de proppen met verhalen waarin een levensechte AI-aangedreven pop zich van het ene moment op het andere tegen haar makers begint te kregen. Jij kan je wellicht ook nog wel Ex-Machina (2014), de indrukwekkend straffe topprent van regisseur Alex Garland, herinneren. Met M3GAN presenteert Gerard Johnstone een film die ietwat dezelfde kant probeert op te gaan en dat lukt hem tot op een zeker niveau ook goed. M3GAN is immers intelligente cinema die ons nog maar eens aantoont hoe AI zich ooit misschien echt tegen ons zou kunnen keren. Dat is interessant om te zien én bovendien wordt de film nooit saai. Johnstone weet de intelligentere verhaallijnen immers te combineren met uitstekende én soms zelfs grappige horrortaferelen die je nu en dan echt de stuipen op het lijf jagen.

Qua verhaal zit deze horrorhit dus meer dan goed. Ook op het vlak van de personages stelt M3GAN alles behalve teleur. De hele prent is opgebouwd rond Gemma, de jonge intelligente en ambitieuze vrouw die van het ene moment op het andere de belangrijkste werknemer van speelgoedgigant Funki wordt. Het personage is interessant en gelaagd én wordt bovendien voortreffelijk neergezet door Allison Williams, die je eerder al de pannen van het dak zag acteren in Get Out (2017). Naast Williams zie je Violet McGraw, die ook indrukwekkend straf de rol van de getormenteerde Cady vertolkt. Tot slot schittert de jonge Amie Donald ook nog in de rol van de angstaanjagende M3GAN, een personage dat ook op haar beurt behoorlijk gelaagd aanvoelt (voor een AI-robot alleszins).

Ben jij nog op zoek naar een leuke, spannende, vernieuwende en vooral op-en-top entertainende horrorprent? Zoek dan niet langer, want M3GAN is de film die je zoekt. De recente horrorfilm van regisseur Gerard Johnstone is slim bedacht, razend spannend en gewoonweg uitstekende cinema. Los van het feit dat Johnstone zich bewijst als een getalenteerd regisseur, verrast de kwaliteit van M3GAN geenszins. De film is immers geproduceerd door Jason Blum én James Wan, twee horrorfilmbonzen die de kneepjes van het vak maar al te goed kennen en die er alles aan gedaan hebben om van hun recentste wapenfeit een regelrecht schot in de roos te maken. En wees er maar zeker van dat dat gelukt is. Kortom: M3GAN is een spannende topprent die ook jij niet mag missen. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 29 maart 2023 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu!

Vind jij films over AI en de mogelijkheid dat robots en dergelijke zich ooit tegen de mensheid zullen keren ook altijd zo interessant? Heb je M3GAN gekeken in de bioscoop of intussen al bij jou thuis kunnen ontdekken? Want denk je van de film? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.