Review – Fall (2022)

Regie: Scott Mann
Cast: Grace Caroline Currey, Virginia Gardner & Jeffrey Dean Morgan
Genre: Thriller, drama
Releasedatum bioscoop: xx 2022, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 16 december 2022

In de erg afgelegen natuurgebieden van de Verenigde Staten of Canada gaan rondtrekken brengt zo zijn gevaren met zich mee. Zo kan het zijn dat je – middenin een zonde waarin je helemaal geen bereik hebt of geen enkele andere levende ziel kan tegenkomen – pech hebt en in een levensbedreigende situatie kan terechtkomen. Over die situaties worden geregeld boeiende films gemaakt. Zo zal jij je ongetwijfeld nog wel 127 Hours (2010), het ijzersterke survivaldrama van Danny Boyle met James Franco herinneren. Ook in 2022 verscheen er één film die een gelijkaardige richting uitging, al was het in dit geval wel op B-film niveau: Fall. De B-film oogt interessant, maar zorg dat ook zeker voor goede cinema? Hoog tijd om dat te ontdekken.

Enkele maanden na het vreselijke overlijden van haar verloofde Dan, probeert de onfortuinlijke Becky haar leven terug op de rails te zetten. Dat blijkt echter geen gemakkelijke zaak, ook niet na ontelbare pogingen van haar vader. Dat lijkt echter te veranderen wanneer Becky samen met haar beste vriendin Hunter besluit om dé stunt van het jaar te doen: ze willen immers samen – middenin een afgelegen natuurgebied – een gigantische TV-toren van 600 meter hoogte beklimmen. Hoewel Becky aanvankelijk angstig tegen de uitdaging aankijkt, besluiten de twee om er toch voor te gaan. Gaandeweg ontdekken ze echter dat de toren helemaal niet meer zo stevig is als hij lijkt én dat alles wel eens vreselijk zou kunnen aflopen. Zullen Becky en Hunter deze spannende nieuwe episode in hun leven overleven?

Survivaldrama’s hebben altijd iets bijzonder spannends. Dat was helemaal het geval met het waargebeurde 127 Hours (2010) van Danny Boyle en is ook geenszins anders met Fall. Het contrast tussen beide films is echter groot. Fall is immers een rasechte B-film en dat kan je niet ontzien. Na ruim een kwartiertje heb je echter door dat de film je op meerdere vlakken echt intrigeert. Verhaaltechnisch maakt regisseur Scott Mann – bekend van onder meer Final Score (2018) en Heist (2015) – immers een aantal interessante keuzes. Zo gaat de film ook over de gevaren van Instragraminfluencers, de getroebleerde vriendschap tussen twee twintigers én de manier waarop een jonge vrouw omgaat met verlies. Dat alles zit slim verpakt in een survivalverhaal. Hoewel de film – figuurlijk gezien dan – nooit echt een bijzondere hoogte bereikt, kan je Fall maar moeilijk slecht noemen.

Daar zit natuurlijk niet alleen het meer dan behapbare scenario of de degelijke regie voor iets tussen. Ook de kleine maar getalenteerde cast doet het écht niet slecht. Grace Caroline Currey – die je ook in Shazam! Fury of the Gods opnieuw zal zien opdraven als Mary Bromfield – doet het immers echt goed als de getormenteerde Becky. Het is mooi om te zien hoe ze een eigenlijk eerder dun personage toch écht interessant kan maken. Hetzelfde – toch in mindere mate – geldt voor Virginia Gardner, die je dan weer zag passeren als Vicky in Halloween (2018). Ook zij zet een puike acteerprestatie neer en zorgt ervoor dat de tandem met Currey goed werkt. Tot slot passeert ook Jeffrey Dean Morgan geregeld de revue in een weinig interessante rol.

Jaarlijks vuren tal van distributeurs films op het Belgische publiek af in allerlei geuren, kleuren, maten en gewichten. Daar zitten vanzelfsprekend ook heel wat degelijke maar minder bekende B-films bij. Één daarvan in 2022 was Fall, een film over twee jonge vrouwen die een spannende uitdaging aangaan voor een Instagram-stunt, maar die helemaal niet loopt zoals het gepland was. Alleen dat al zorgt voor fijne cinema, maar het is toch vooral alle extra’s die regisseur Scott Mann zijn film stopt, die echt het verschil maken. Fall is dus met andere woorden écht een degelijke B-film die uitstekend is voor een luie zondagnamiddag of een vrijdagavond die niet té inhoudelijk zwaar hoeft te zijn. Mis de film dus niet. Fall wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 16 december 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film snel.

Hou jij ook van survivaldrama’s zoals 127 Hours (2010) met James Franco? Spreken films als Fall je echt aan en heb je de film daarom al in de bioscoop gekeken? Of wachtte je tot je de film thuis kon bewonderen? Laat ons weten wat jij van de film denkt door hier onder te reageren.