Review – His Dark Materials: Seizoen 3 (2023)

Regie: Amit Gupta, Charles Martin e.a.
Cast: Dafne Keen, Ruth Wilson, Amir Wilson, James McAvoy, Will Keen & Simone Kirby
Genre: Avontuur, fantasy, familie, drama
Originele zenders: BBC & HBO
Belgische zender: Streamz en Streamz+
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 25 april 2023

Aan alle mooie liedjes komt op één of andere manier een einde. Die regel geldt in het algemeen, maar zeker ook in film- en serieland. Series die enkele seizoenen duren bereiken op een bepaald moment hun langverwachte finale en ook filmreeksen krijgen op een bepaald moment hun allerlaatste sluitstuk. Voor veel fans doet dat afscheid pijn, voor andere fans voelt het dan weer als het meest natuurlijke aan. Eerder dit jaar kwam er na drie seizoen ook een einde aan His Dark Materials, de bombastische fantasyreeks van HBO (in coproductie met BBC) over de jonge Lyra Belacqua. De seriebedenkers verfilmden immers alle His Dark Materials-boeken van schrijver Philip Pullman, hetgeen het logische einde van de reeks betekende. Krijgen de geliefde personages in het derde en laatste seizoen hun verdiende afscheid of eindigt de kwaliteitsvolle reeks toch in mineur? Hoog tijd om dat te achterhalen!

Na de vreselijke dood van Roger door toedoen van haar vader Asriel geraakt de inmiddels jongvolwassen Lyra ook nog haar goede vriend Will kwijt. Tot grote overmaat van ramp wordt ze ook nog eens vastgehouden door de gevaarlijke Mrs. Caulter, haar moeder die beweert haar ‘tegen alles en iedereen te willen beschermen’. Lyra wordt door het Magisterium immers nog steeds gezien als Eva, de verpersoonlijking van alle zonde die de hele wereld in verval zal storten en die ertoe zal leiden dat de Autoriteit aan macht moet inboeten. Terwijl Asriel en zijn volgelingen zich voorbereiden op de grote slag tegen die Autoriteit, doet Will er alles aan om Lyra terug te vinden. Hoe zal dit alles aflopen? Zal Asriel de slag tegen de Autoriteit winnen en zal Will Lyra ook echt terugvinden? Één ding is zeker: alles hangt veel meer samen dan iedereen denkt. En dat zal zeker voor verrassingen zorgen…

Het derde seizoen van His Dark Materials gaat van start daar waar het tweede seizoen eindigde en surft ook écht verder op hetzelfde elan. Nog meer dan in de vorige seizoenen geven de makers van de reeks mee dat de hele wereld – of om juister te zijn: alle werelden in het multiversum – in rep en roer staan en dat er voor alle personages spannende en levensveranderde dingen op til staan. Die sfeer is uitstekend en zorgt ervoor dat je als fan van het eerste uur elke aflevering wederom vol interesse aanschouwt. Naast de vele boeiende verhaallijnen, die trouwens behoorlijk personagegedreven zijn, maakt His Dark Materials trouwens ook op alle andere vlakken opnieuw indruk. De reeks is sterk geregisseerd en verbluft wederom enorm met de speciale effecten. Dat bevestigt onze eerdere vaststelling: ook deze HBO-reeks is toptelevisie die je écht niet mag missen.

De vele verhaallijnen die elkaar in His Dark Materials perfect kruisen zijn en blijven dus erg personagegedreven. Het is daarom dan ook weinig verrassend dat die personages ook in dit derde seizoen enorm goed zijn uitgewerkt. Zo blijf je ook in dit laatste seizoen met veel interesse én erg graag het doen en laten van Lyra volgen. Het is trouwens mooi om te zien hoe de finale afleveringen een sterke coming of age-verhaallijn hebben, hetgeen alles nog indrukwekkender maakt. Wederom kan je genieten van uitstekend acteerwerk van Dafne Keen, die de serie opnieuw in haar eentje draagt. Maar ook Asriel, Will, Mrs. Caulter en alle andere persoonlijkheden die je de revue ziet passeren maken indruk, mede dankzij het ijzersterke acteerwerk van respectievelijk James McAvoy, Amir Wilson en Ruth Wilson. Ook op dit vlak verbluft His Dark Materials dus volledig.

We zeiden het eerder al: aan alle mooie liedjes komt ooit een einde. De kunst is echter om ook dat einde mooi en voor de fans indrukwekkend te maken. De producers en het hele creatieve team achter His Dark Materials zijn daar gelukkig meer dan goed in geslaagd. De reeks presenteert immers een fijn finaal seizoen met acht afleveringen die je vol spanning en interesse naar het scherm laten staren. De fijne verhaallijnen, de goede personages, de visueel indrukwekkende kiekjes én het fantastische acteerwerk van Dafne Keen en haar collega’s maken ook de finale afleveringen van His Dark Materials dus meer dan de moeite waard. Kortom: zorg ervoor dat ook jij deze laatste afleveringen van de HBO-reeks niet mist. Het derde seizoen van His Dark Materials ligt sinds 25 april 2023 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken én is ook te bewonderen via Streamz en Streamz+. Bekijk de trailer nu!

Heb jij de laatste afleveringen van His Dark Materials ook met zo veel interesse (en pijn in het hart) gekeken? Was je ook opnieuw onder de indruk van de jonge Dafne Keen én de algemene kwaliteit van de reeks? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.