Review – Knock at the Cabin (2023)

Regie: M. Night Shyamalan
Cast: Ben Aldridge, Jonathan, Dave Bautista, Abby Quinn & Rupert Grint
Genre: Thriller, mysterie, horror
Releasedatum bioscoop: 2 februari 2023
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 17 mei 2023

De meeste regisseurs proberen zich door hun jarenlange ervaring te verdiepen in een welbepaald genre. Zo zou je van Harry Potter– en Fantastic Beasts-regisseur David Gates kunnen zeggen dat hij vooral focust op fantasyprenten en kan je iemand als James Wan gerust een heuse horrorfilmexpert noemen. Een andere regisseur die zich ook steevast lijkt vast te bijten in één welbepaalde soort films is niemand minder dan M. Night Shyamalan. De man die ooit genomineerd was voor twee Oscarbeeldjes met zijn The Sixth Sense probeert steeds weer op de proppen te komen met angstaanjagende thriller- of horrorfilms met een speciaal kantje. Dat probeert hij ook opnieuw met het redelijk goed ontvangen Knoch at the Cabin. Maar is de film ook echt zo degelijk?

Eric en Andrew zijn een gelukkig koppel dat enkele jaren geleden het Aziatische meisje Wen adopteerde. De drie leiden een gelukkig leven en besluiten een welverdiende vakantie naar een afgelegen boshutje in het rurale Pennsylvania te boeken. Enkele dagen na hun aankomst worden Andrew en Eric plots verrast door drie gasten die schijnbaar slechte bedoelingen hebben. Eenmaal de drie zich een weg naar binnen hebben gebaand, krijgen Andrew en Eric een vreselijk dilemma voorgeschoteld. Bovendien krijgen de twee liefdevolle papa’s te horen dat de wereld compleet zal vergaan als ze besluiten om niet op het dilemma in te gaan. Vertellen de drie homejackers de waarheid of zijn ze knettergek? Één ding is zeker: het reisje naar Pennsylvania wordt voor iedereen memorabel, weliswaar om de totaal verkeerde reden.

Fans van de films van M. Night Shyamalan lijken – net zoals wij – wel een soort haat-liefderelatie met de regisseur te hebben. De ene keer blijken zijn films immers van topkwaliteit, de andere keer – zoals bijvoorbeeld met zijn voorlaatste prent Old (2021) – blijken zijn films dan weer rijp voor het middelmatige B-genre. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat Knock at the Cabin gelukkig in die eerste categorie valt. Hoewel de film nooit echt helemaal indruk weet te maken, verwent Shyamalan de kijkers én zijn trouwe fans met een entertainend psychologisch horror-thrillerverhaal dat gemakkelijk wegkijkt. Het verhaal had zeker iets omvangrijker mogen zijn, maar het geheel houdt je interesse tot op de allerlaatste seconde vast. En dat is zeker al een mooie verdienste.

Voor elke van zijn meest recente prenten kon Shyamalan rekenen op een ijzersterke cast. Dat is met Knock at the Cabin ook niet anders. De rollen van de liefdevolle vaders Andrew en Eric woorden sterk emotioneel gewoonweg goed vertolkt door respectievelijk Ben Aldridge en Jonathan Groff. Het helpt natuurlijk ook dat beide acteurs goed uitgewerkte personages kunnen vertolken, al hadden Shyamalan en zijn team van scenaristen hier een extra tandje kunnen bijsteken. Naast Aldridge en Groff zie je trouwens ook niemand minder dan Dave Bautista, Abby Quinn en Rupert ‘Ron Weasley’ Grint in mysterieuze rollen het beste van zichzelf geven. Qua cast wordt je met Knock at the Cabin dus mooi op je wenken bediend.

M. Night Shyamalan timmert met Knock at the Cabin mooi verder aan zijn inmiddels gevulde carrière. Na de ietwat minder straffe thriller Old (2021) tovert de regisseur-scenarist met zijn meest recente wapenfeit opnieuw een goedkeurende glimlach je gezicht. Knock at the Cabin is immers een gemakkelijk te verteren psychologische thriller à la Shyamalan die qua verhaal en personages voldoende interessant is en blijft, zonder dat de film weliswaar ooit écht hoge toppen kan scheren. De goede regie, het degelijke acteerwerk van de hele cast én de heerlijke sfeer doen je de mindere punten in het verhaal echter al snel vergeten. Kortom: Knock at the Cabin is meer dan de moeite waard. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 17 mei 2023 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de onheilspellende trailer van de film nu.

Heb jij de laatste film van regisseur M. Night Shyamalan ook met plezier gekeken? Vond je Knock at the Cabin net zo spannend en entertainend als wij of waren er volgens jou te veel mindere punten in de film te bespeuren? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.